    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: aparat fotograficzny a obiektyw a srodek trwaly
    Date: Sat, 18 Oct 2008 12:14:09 +0200

    On Sat, 18 Oct 2008, Anax WRC wrote:

    > cyzli musialbym miec kilka aparatow i kilka obiektywow, wtedy moglbym je
    > traktowac zamiennie i traktowac jako osobne elementy tak?

    Przynajmniej z p. widzenia komputerów taki p. widzenia był akceptowany
    przez skarbówki.
    Ten p. widzenia trochę dryfował trzeba przyznać.
    I trzeba zaznaczyć, że istotne jest pytanie o możliwość *odrębnego*
    używania tych sprzętów - już nie pamiętam kto, jak tylko zapomniałem
    o tym zastrzezeniu, zaraz mnie przytrzaskiwał pytaniem pomocniczym :)
    Idzie o coś takiego: jak ktoś prowadzi np. wypożyczalnię i *osobno*
    wypożycza aparat, a osobno obiektywy (znaczy można przyjść i nająć
    sobie sam obiektyw bez aparatu), to ma podstawy aby uznać je za
    odrębne "działające i sprawne" środki trwałe.
    Jak ktoś tym robi zdjęcia, to samym obiektywem sobie może... więc
    sam obiektyw NIE spełnia definicji ST.

    > jakos to powazniej brzmi od ewidencji wyposazenia:)

    I coś jeszcze? :)

    Uwagi do EW/EST:
    - w razie zakończenia DG od składników materialnych które nie zostały
    wcześniej zbyte/wykreślone trzeba zapłacić podatek ryczałtowy
    - w razie potrzeby "podatkowego ulepszenia" dla ST jest jasny i prosty
    tok postępowania, a dla ST zaliczonego do EW (bo to, że coś
    wpisano do EW, wcale nie wyklucza możliwości iż jest to POTENCJALNY
    ST, spełniający definicję, lecz jedynie nie "zaliczony") pojawia
    się problem, bo nie wiadomo co z tym zrobić.

    > dokladnie o to mi chodzi. W tym wypadku chyba nie ma znaczenia czy zestaw
    > jest wrzucony do amortyzacji czy do EŚT zgadza sie?

    Zaplątałeś się w zeznaniach ;)
    Wpis do EST == amortyzacja
    Owszem, wpisuje się do EST i poddaje jednorazowej amortyzacji.
    Nie mam pojęcia czy i jakie ograniczenia MOŻE to spowodować w sferze
    pozapodatkowej - bo to jest "pomoc publiczna" (!) - zajrzyj do
    ustawy. Przeciętnemu prowadzącemu DG pewnie to bez różnicy, ale
    *czy* może mieć wpływ np. na ew. uzyskanie "dotacji z UE" albo
    jakieś inne działania - nie wiem.

    > pzdr
    > ANax

    wzjm, Gotfryd