  • 11. Data: 2002-12-14 15:44:22
    Temat: Re: czy działalno?ć gosp. 1 osobow? lepiej założyć jeszcze w 2002 czy już w 2003 ?
    Od: Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl>

    Sat, 14 Dec 2002 16:36:04 +0100, "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>
    piszesz:

    >"Andrzej Popowski" <p...@f...onet.pl> wrote in message

    >nie rozumiem
    >mam zamiar na przykład robić strony WWW
    >czy nie mogę założyć jednoosobowej firmy i wystawiać faktury ????

    Ja też do końca tego nie rozumiem, ale od 1.1.2003 ustawa jest taka:

    UPDOF art. 5a p.6:
    Ilekroć w ustawie jest mowa o [...] 6) pozarolniczej działalności
    gospodarczej - oznacza to działalność gospodarczą w rozumieniu
    przepisów Ordynacji podatkowej, z wyjątkiem działalności, o której
    mowa w art. 13.

    UPDOF art 13 p.8:
    Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w
    art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się [...] 8) przychody z tytułu osobistego
    wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło,
    uzyskiwane wyłącznie od: a) osoby prawnej, jednostki organizacyjnej
    nie mającej osobowości prawnej lub przedsiębiorcy - jeżeli podatnik
    wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb tych podmiotów i tego samego
    rodzaju usług nie wykonuje na rzecz ludności [...]."

    Ustawę można obejść wykonując te same usługi dla ludności lub
    zatrudniając pracowników. Ale jeżeli pozostaniemy przy świadczeniu
    usług osobiście wyłącznie na rzecz innych przedsiębiorstw, to już nie
    jest dla mnie jasne, jakie będą konsekwencje:
    - nie możemy ksiegować takiej działalności w KPiR?
    - nie możemy wystawiać faktur za taką działalność?
    - nie możemy odliczać VAT?

    Może ktoś potrafi sensownie wyjaśnić taki przypadek?

    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski

  • 12. Data: 2002-12-14 16:01:33
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > - nie możemy wystawiać faktur za taką działalność?
    > - nie możemy odliczać VAT?
    >
    > Może ktoś potrafi sensownie wyjaśnić taki przypadek?

    Moja - zaznaczam, że amatorska - interpretacja jest taka, że próby
    odliczania VATu przy działalności "wykonywanej osobiście" mogą się
    skończyć "puszczeniem w skarpetkach" przy pierwszej kontroli.
    Być może taki był właśnie zamysł urzędników ministerstwa.

    pozd.Pix

  • 13. Data: 2002-12-14 16:29:18
    Od: Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl>

    Sat, 14 Dec 2002 17:01:33 +0100, "pix" <p...@w...pl> piszesz:

> [...]
    >skończyć "puszczeniem w skarpetkach" przy pierwszej kontroli.
    >Być może taki był właśnie zamysł urzędników ministerstwa.

    A dokładnie z czego to wynika? Przeglądałem ustawę o VAT i
    rozporządzenie w sprawie wykonywania VAT i w pierwszym podejściu nie
    trafiłem na przypadek usług świadczonych osobiście.

    A co z kosztami? Można odliczyć, jeżeli przychody nie kwalifikują sie
    jako działalność gospodarcza?

    Powiedzmy, że nic sobie nie odliczasz ale po pewnym czasie wykonujesz
    taką samą usługę dla osoby fizycznej. Czy przypadkiem nie zostaniesz
    "puszczony w skarpetkach" za brak naliczenia VAT dla wczesniej
    wykonanej usługi na rzecz przedsiębiorstwa?

    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski

  • 14. Data: 2002-12-14 17:19:36
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej Popowski" <p...@f...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Ustawę można obejść wykonując te same usługi dla ludności lub ...

    Jasne, wystarczy że taki człowiek (firma jednosobowa) który zajmuje sie
    konserwacja/naprawą kas fiskalnych, ma ufających mu klikunastu a może i
    więcej klientów (samych firm rzecz jasna, a co tam niech to bedą same małe
    sklepiki i kioski ruchu :) wykona sporadycznie (nie bądźmy aż tak
    wymagający ;) ową usługe dla ludności ... pytanie za 1k zł .... gdzie taka
    ludnośc ma znaleźć :)))

    Sark

  • 15. Data: 2002-12-14 17:28:46
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > A dokładnie z czego to wynika? Przeglądałem ustawę o VAT i
    > rozporządzenie w sprawie wykonywania VAT i w pierwszym podejściu nie
    > trafiłem na przypadek usług świadczonych osobiście.

    ustawa o VAT art. 7.1.6:
    "Zwalnia się od podatku (..) przychody, o których mowa w art.12 ust.1-6
    i art.13 ust. 2-8 UPDF", czyli właśnie wykonywane "osobiście".

> [...]
    > "puszczony w skarpetkach" za brak naliczenia VAT dla wczesniej
    > wykonanej usługi na rzecz przedsiębiorstwa?

    No... jesli wcześniej zgłosiłeś się nieopatrznie jako VATowiec, to chyba
    nie można tego wykluczyć.
    Jeśli jest taka możliwość, to IMHO lepiej jest zacząć od wykonania usługi
    dla "ludności".

    pozd.Pix

  • 16. Data: 2002-12-14 17:30:31
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > sklepiki i kioski ruchu :) wykona sporadycznie (nie bądźmy aż tak
    > wymagający ;) ową usługe dla ludności ... pytanie za 1k zł .... gdzie

    Może np. sprezentować taką kasę sąsiadowi, a potem ją naprawiać
    i okresowo konserwować - niech sobie stoi u niego w piwnicy :-)

    pozd.Pix

  • 17. Data: 2002-12-14 17:37:10
    Od: Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl>

    Sat, 14 Dec 2002 18:19:36 +0100, "Sark" <w...@p...onet.pl>
    piszesz:

> [...]
    >sklepiki i kioski ruchu :) wykona sporadycznie (nie bądźmy aż tak
    >wymagający ;) ową usługe dla ludności ... pytanie za 1k zł .... gdzie taka

    Podobnie osoba samodzielnie prowadząca biuro rachunkowe.

    A może takie firmy powinny pracować parami, co pewien czas podzlecając
    sobie wzajemnie obsłużenie jednego klienta? Nadal prowadzą działalność
    wyłącznie dla przedsiębiorstw, ale już nie osobiście.

    Np. zawierają umowę współpracy, w ramach której przekazują sobie
    zlecenia, gdy jedna z osób robi sobie urlop lub dostaje zlecenia w
    ilości przekraczającej jej możliwości realizacji.

    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski

  • 18. Data: 2002-12-14 17:42:28
    Od: Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl>

    Sat, 14 Dec 2002 18:28:46 +0100, "pix" <p...@w...pl> piszesz:

    >ustawa o VAT art. 7.1.6:
    >"Zwalnia się od podatku (..) przychody, o których mowa w art.12 ust.1-6
    >i art.13 ust. 2-8 UPDF", czyli właśnie wykonywane "osobiście".

    Dzięki, powinienem sam trafić :-)

> [...]
    >nie można tego wykluczyć.
    >Jeśli jest taka możliwość, to IMHO lepiej jest zacząć od wykonania usługi

    Proponuje 1% od tej pierwszej uslugi w 2003r przeznaczyć na fundusz
    "Pomnika nieznanego klienta" ;-)

    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski

  • 19. Data: 2002-12-14 17:44:52
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "pix" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
    > taka
    >
    > Może np. sprezentować taką kasę sąsiadowi, a potem ją naprawiać
    > i okresowo konserwować - niech sobie stoi u niego w piwnicy :-)

    Nie, wtedy zdrowo podpadnie a i sąsiad zostanie poddany
    wywiadowi/obserwacji po co mu ta kasa (szara strefa)

    Sark

  • 20. Data: 2002-12-14 17:45:36
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Nie, wtedy zdrowo podpadnie a i sąsiad zostanie poddany
    > wywiadowi/obserwacji po co mu ta kasa (szara strefa)

    Sąsiad może mieć po prostu takie hobby, a przecież nie ma (jeszcze?)
    przepisu, który by zabraniał posiadania kasy osobie prywatnej.

    pozd.Pix