  • 1. Data: 2006-06-30 07:33:40
    Temat: dotacja z UP a koszty uzysk.
    Od: <g...@n...pl>

    Witam, czy ktoś mógłby mi podpowiedziec jak ując w KPIR dotację z Urzędu
    Pracy? Dzwoniłam do trzech urzedów skarbowych i nikt nie umiał mi
    odpowiedziec / mam zadzwonic za dwie godziny jeszcze raz, a mój urzad radzi
    aby opisac sprawe wtedy mi odpowiedza/.Chodzi o dotacje z urzedu pracy dla
    osób bezrobotnych, na rozpoczecie działalnosci gospodarczej. Czy jest to
    przychód zwolniony z podatku dochodowego i czy wydatki pokryte ta dotacja są
    kosztem uzyskania? Jak to uja w Kpir?

  • 2. Data: 2006-06-30 09:05:16
    Temat: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
    Od: "kubik" <a...@g...com>

    g...@n...pl napisał(a):
    > Witam, czy ktoś mógłby mi podpowiedziec jak ując w KPIR dotację z Urzędu
    > Pracy? Dzwoniłam do trzech urzedów skarbowych i nikt nie umiał mi
    > odpowiedziec / mam zadzwonic za dwie godziny jeszcze raz, a mój urzad radzi
    Jest zwolniona z podatku, było o tym głośno w zeszłym roku, gdy
    kazali biednym bezrobotnym płacić podatek - zostało to zmienione.

    IMO nie możesz wprowadzać zakupów z tej dotacji do KPiR, bo zakupy
    te jesteś zobowiązana dokonać jako osoba fizyczna (ja wiem, że DG
    to też osoba fizyczna :). Skoro nie płacisz podatku od dotacji, to
    nie masz prawa wrzucać tych zakupów w koszty.

    pozdrawiam
    Adam Kubiczek

  • 3. Data: 2006-06-30 10:46:57
    Od: "ms" <x@no_spamx.com>

    >Użytkownik <g...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Witam, czy ktoś mógłby mi podpowiedziec jak ując w KPIR dotację z Urzędu
    > Pracy?

    Jezeli jest to dotacja tzw. "1biznes" - czyli na rozpoczecie dzialalnosci
    gospodarczej z EFS to nie wrzucasz tego do KPiR. Wszytskie faktury na
    zakupione rzeczy bierzesz na siebie jako osobe fizyczna a nie na zakladana
    firme bo potem nie uznaja Ci rozliczenia w UP. Dotacja jest zwolniona z
    pododatku (kiedys bylo inaczej ale od jakiegos czasu jest zwolniona).

    ms

  • 4. Data: 2006-06-30 14:38:26
    Od: "Tomek" <k...@k...chip.pl>

> [...]
    > przychód zwolniony z podatku dochodowego i czy wydatki pokryte ta dotacja

    Mam podobny problem ponieważ też będę podpisywał umowę i szukam
    interpretacji. Wydaje mi się że zakup wyposażenia jest kup i VAT równierz
    można odliczyć. Odnośnie kup znalazłem takie interpretacje po wejściu na
    stronę http://sip.mf.gov.pl/sip/ wyszukaj po sygnaturze:
    NUS-PD-415/9/2005/AJ PBB1/423-946/05. Obecnie ten przychód jest zwolniony z
    podatku dochodowego a wcześniej było zaniechanie poboru podatku. Ja chyba
    złoże wniosek o interpretacje prawa podatkowego w moim US.

  • 5. Data: 2006-06-30 17:35:29
    Od: <g...@n...pl>

> [...]

    > kosztem uzyskania? Jak to uja w Kpir?
    >
    > Dziekuję wszystkim za odpowiedzi, chociaz dalej mam watpliwosci bo w
    jednym urzędzie skarbowym powiedzieli mi,ze w opisanym przypadku nie
    wykazuje w kpir ani przychodów zwolnionych /czyli kwoty dotacji/ ani tez
    wydatków z niej pokrytych, natomiast w drugim : ze przychodu nie wykazuje
    sie ale koszty jak najbardziej.No i co dalej? Zadzwonic do nastepnego
    urzedu?

  • 6. Data: 2006-06-30 18:32:40
    Od: <g...@n...pl>

> [...]
    > przychód zwolniony z podatku dochodowego i czy wydatki pokryte ta dotacja

    -".... srodki z Funduszu Pracy na
    podjecie działalnosci gospodarczej wolne są od opodatkowania podatkiem
    dochodowym i nie nalezy ich wpisywac do kpir"
    -" ...wydatki na zakup wyposazenia.....stanowia koszty uzyskania przychodów
    pomimo,że zostały pokryte ze srodków pienięznych wolnych od
    opodatkowania..."
    -....jezeli nastapi nabycie srodków trwałych z otrzymanej dotacji, nie uważa
    sie za koszty uzyskania przychodów ani wydatków poniesionych na ich nabycie
    , ani tez dokonanych od tego majatku odpisów amortyzacyjnych..."
    www.is.gdansk.pl/regulation.php?rid=5937

  • 7. Data: 2006-06-30 18:47:44
    Od: <g...@n...pl>

  • 8. Data: 2006-07-02 08:35:45
    Od: gargamel <g...@g...com.pl>

> [...]
    > osób bezrobotnych, na rozpoczecie działalnosci gospodarczej. Czy jest to
    > przychód zwolniony z podatku dochodowego i czy wydatki pokryte ta

    Witam,
    Przyłaczam się do dyskusji w momencie, gdy sprawa jest już strasznie
    zagmatwana.

    Dla porządku:
    1. Osoba fizyczna sporządza biznes-plan (wniosek) i występuje o środki z
    Funduszu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

    2. Osoba ta otrzymuje dotację (jest to de facto pożyczka, która w
    przypadku prowadzenia działalności przez 12 miesięcy staje się
    bezzwrotna). Za otrzymane środki kupuje to co opisała we wniosku. Jako
    osoba fizyczna która otrzymała środki pieniężne stosuje się do ustawy o
    PIT i tam znajduje zwolnienie z podatku tych środków.

    3. Mając już wydane zgodnie z wnioskiem środki (wydane na dowolne
    aktywa) rozpoczyna formalnie działalność gospodarczą. Formalnie i
    normalnie, jak każdy. Zgłasza co trzeba w ewidencji i w Urzędzie
    Skarbowym. Rozpoczyna nowy etap swojego życia. W bilansie otwarcia jest
    to co jest: środki trwałe i środki obrotowe. Dla jasności: dopiero teraz
    liczy się koszty i przychody. Wyposażenie kupione przed rozpoczęciem to
    nie są koszty u.p. - chyba to oczywiste.

    Teraz proszę o uwagę, wyjaśniam sprawę amortyzacji:
    Jako osoba prowadząca działalność gospodarczą NIE OTRZYMAŁA żadnej
    dotacji (otrzymała ją przed rozpoczęciem). Może gospodarować jak chce i
    urzędasom nic do tego. Posiadane w momencie rozpoczęcia działalności i
    nabyte po rozpoczęciu działalności środki trwałe podlegają amortyzacji.
    Z VATem też postępuje jak każdy, czyli normalnie i nie ma żadnych kar za
    dotację.
    Art. 23 ust. 1 pkt 45 mówi, że nie uważa się za koszty uzyskania
    przychodów odpisów (...) od tej części ich wartości, która odpowiada
    poniesionym wydatkom (...) odliczonym od podstawy opodatkowania
    podatkiem dochodowym (...).
    Tymczasem jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie
    działalności są WOLNE od podatku dochodowego. One NIE SĄ ODLICZANE, one
    SĄ WOLNE.
    Przeczytajcie art. 9:
    1. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju
    dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz
    dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej
    zaniechano poboru podatku.

    Zatem DOTACJA NIE JEST PRZYCHODEM, NIE PODLEGA PODATKOWI I NIE JEST
    ODLICZANA OD PRZYCHODÓW. Czyli Art. 23 ust. 1 pkt 45 nie ma zastosowania.

    Dziękuję za uwagę, pozdrawiam,
    gargamel
    PS. Nie jestem doradcą podatkowym, ja tylko potrafię czytać.

  • 9. Data: 2006-07-02 09:12:42
    Od: "Tomek O" <k...@k...chip.pl>

    > Wyposażenie kupione przed rozpoczęciem to
    > nie są koszty u.p. - chyba to oczywiste.

    Ja też nie jestem doradcą podatkowym ale mnie się wydaje że nie ma problemu
    na zaliczeniu wyposażenia zakupionego przed rozoczęciem działalności do kup
> [...]

    > Zatem DOTACJA NIE JEST PRZYCHODEM, NIE PODLEGA PODATKOWI I NIE JEST
    > ODLICZANA OD PRZYCHODÓW. Czyli Art. 23 ust. 1 pkt 45 nie ma zastosowania.

    Środki trwałe zakupione z dotacji moim zdaniem nie są kup ale przychodów z
    działalności godpodarczej. Tutaj chodzi o kup z działalności godpodarczej a
    nie z kup z otrzymanej dotacji. Zakupione wyposażenie można zaliczyć do kup
    prowadzonej działalności. Odnośnie VATu też można odliczyć od zakupów
    dokonanych przed rozpoczęciem.

  • 10. Data: 2006-07-02 09:41:24
    Od: gargamel <g...@g...com.pl>

    Tomek O napisał(a):

    > Ja też nie jestem doradcą podatkowym ale mnie się wydaje że nie ma
    > problemu na zaliczeniu wyposażenia zakupionego przed rozoczęciem
    > działalności do kup działalności gospodarczej.
    A na jakiej podstawie? Jeśli w bilansie otwarcia są środki pieniężne na
    zakup, to tak bo kupuje się na firmę i są przychody od których odlicza
    się koszty i wylicza zysk do opodatkowania. A w tym przypadku środki
    wydaje się zgodnie z wnioskiem, czyli przed. Jeśli kupiłeś w kwietniu a
    pierwsze przychody firma ma np. w sierpniu?
> [...]
    > można zaliczyć do kup prowadzonej działalności. Odnośnie VATu też można
    > odliczyć od zakupów dokonanych przed rozpoczęciem.
    Środki trwałe z zasady nie są kosztami u.p. Kosztem jest amortyzacja.
    W momencie otrzymania dotacji jest się osobą bezrobotną, czyli nie
    mającą żadnych dochodów. Dlatego nie ma żadnych kosztów.
    Poza tym jakie to środki trwałe można kupić za te parę tysięcy? I też
    chciałbym wiedzieć na jaką działalność wystarcza 11500 zł.