    From: gargamel <g...@g...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
    Date: Sun, 02 Jul 2006 10:35:45 +0200

    > Chodzi o dotacje z urzedu pracy dla
    > osób bezrobotnych, na rozpoczecie działalnosci gospodarczej. Czy jest to
    > przychód zwolniony z podatku dochodowego i czy wydatki pokryte ta
    dotacja są
    > kosztem uzyskania? Jak to uja w Kpir?

    Witam,
    Przyłaczam się do dyskusji w momencie, gdy sprawa jest już strasznie
    zagmatwana.

    Dla porządku:
    1. Osoba fizyczna sporządza biznes-plan (wniosek) i występuje o środki z
    Funduszu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

    2. Osoba ta otrzymuje dotację (jest to de facto pożyczka, która w
    przypadku prowadzenia działalności przez 12 miesięcy staje się
    bezzwrotna). Za otrzymane środki kupuje to co opisała we wniosku. Jako
    osoba fizyczna która otrzymała środki pieniężne stosuje się do ustawy o
    PIT i tam znajduje zwolnienie z podatku tych środków.

    3. Mając już wydane zgodnie z wnioskiem środki (wydane na dowolne
    aktywa) rozpoczyna formalnie działalność gospodarczą. Formalnie i
    normalnie, jak każdy. Zgłasza co trzeba w ewidencji i w Urzędzie
    Skarbowym. Rozpoczyna nowy etap swojego życia. W bilansie otwarcia jest
    to co jest: środki trwałe i środki obrotowe. Dla jasności: dopiero teraz
    liczy się koszty i przychody. Wyposażenie kupione przed rozpoczęciem to
    nie są koszty u.p. - chyba to oczywiste.

    Teraz proszę o uwagę, wyjaśniam sprawę amortyzacji:
    Jako osoba prowadząca działalność gospodarczą NIE OTRZYMAŁA żadnej
    dotacji (otrzymała ją przed rozpoczęciem). Może gospodarować jak chce i
    urzędasom nic do tego. Posiadane w momencie rozpoczęcia działalności i
    nabyte po rozpoczęciu działalności środki trwałe podlegają amortyzacji.
    Z VATem też postępuje jak każdy, czyli normalnie i nie ma żadnych kar za
    dotację.
    Art. 23 ust. 1 pkt 45 mówi, że nie uważa się za koszty uzyskania
    przychodów odpisów (...) od tej części ich wartości, która odpowiada
    poniesionym wydatkom (...) odliczonym od podstawy opodatkowania
    podatkiem dochodowym (...).
    Tymczasem jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie
    działalności są WOLNE od podatku dochodowego. One NIE SĄ ODLICZANE, one
    SĄ WOLNE.
    Przeczytajcie art. 9:
    1. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju
    dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz
    dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej
    zaniechano poboru podatku.

    Zatem DOTACJA NIE JEST PRZYCHODEM, NIE PODLEGA PODATKOWI I NIE JEST
    ODLICZANA OD PRZYCHODÓW. Czyli Art. 23 ust. 1 pkt 45 nie ma zastosowania.

    Dziękuję za uwagę, pozdrawiam,
    gargamel
    PS. Nie jestem doradcą podatkowym, ja tylko potrafię czytać.