  • 21. Data: 2004-09-02 07:35:28
    Temat: Re: faktura - czy sprzedawca ma obowiazek wystawi??
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 02-09-2004 09:27, Użytkownik Paszczak napisał:

    > Nie zniknie, ale sprzedawca się wyprze - powie, że facet przyszedł 'po
    > czasie' i chce wycyganić fakturę. A jak ma zakup 30.VIII i potwierdzenie

    Ale czego ma się wyprzeć? Facet miał, ma i będzie miał obowiązek
    wystawienia faktury VAT. Faktura jest dla firmy więc nie ma "po czasie".

    --
    xyz

  • 22. Data: 2004-09-02 07:37:49
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 02-09-2004 09:13, Użytkownik Lesio5 napisał:

    > Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał w wiadomości

    > Normalny cywilizowany program posiada zawsze opcje 'wystawienie faktury do
    > paragonu'. Skoro 'program' sprzedawcy nie posiada takiej opcji nalezy go
    > zadenuncjowac do US. Bo łamie przepisy ustawy o VAT.

    Tereferekuku
    Wystarczy jak sprzedawca wystawi fakturę długopisem.

    --
    xyz

  • 23. Data: 2004-09-02 07:47:51
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik xyz napisał:

    > No i co z tego, że minie? Faktura ma być na firmę więc gościu miał
    > *obowiązek* wystawić fakturę bez pytania. Miał to zrobić w ciągu siedmiu
    > dni. To że nie zrobił nie oznacza, że obowiązek znikł.

    Sprzedawca może oświadczyc iż nie został poinformowany że kupujacym jest
    podmiot gospodarczy a znacząca większośc jego klientów kupuje na cele
    osobiste.
    Jak idę do sklepu i robie zakupy to po twarzy nie widać czy jestem
    "fima" czy "nie firma". Skąd pani w moim papierniczym ma widziec czy ten
    długopis to kupuje do firmy czy żeby nim robic w domu spis zakupów na
    wekend?
    Mamy słowo przeciwko słowu.
    Dlatego własnie potrzebne nam potwierdzenie że jednak sprzedawca został
    o fakcie poinformowany w terminie. To nam daje podstawe do roszczeń,
    skargi do US i innych działań.

    > Gdyby faktura była na osobę fizyczną to sprzedawca, na żądanie klienta
    > ma obowiązek wystawić fakturę w ciągu 3 miesięcy.

    Nie tak szybko. Ma obowiązek przez 7 dni. Potem to jego dobra wola.
    Zapis o zasadach wystawiania rachunków w Ordynacji Podatkowej jest z
    zastrzeżeniem "jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej".
    Odrebnymi przepisami sa tu przepisy VATowskie - w zakresie wystawiania
    faktur VAT, co w zasadzie wyłącza faktury z uregulowań tego działu
    ordynacji podatkowej.
    Po co ustanowiono w VAT takie krótie terminy? Bog jeden wie, mnie żaden,
    nawet najbardziej pokrętny cel do głowy nie przychodzi. Ale ustanowiono.

    Niestety przepisy VATowskie nie regulują sytuacji w której sprzedawca
    dowiaduje się później niz po 7 dniach że sprzedał podmiotowi
    gospodarczemu (ordynacja to reguluje... ale wyłączenie faktur jak
    wyżej). Po prostu ustawodawca wychodzi z założenia że VAtowiec wie że
    jest VAtowcem, wie że potrzebuje faturę VAT i zna (=rozumie)
    obowiązujące przepisy.
    To ostatnie założenie jest zreszta podstawowe w całym naszym systemie
    podatkowym i często tym własie obrywamy po głowie.

    Ale to inne buty, tutaj mamy do czynienia z sytuacja wyraźnej odmowy na
    żądanie złozone w terminie 7 dni. Musimy miec jakis dowód na to że
    żadanie zostało faktycznie zgłoszone. Wystarczy przyjęcie przez
    przedawcę pisma o treści "prosz o wystawienie faktury VAt do paragonu
    nr... Dane nabywcy:...".
    Nie musi byc pieczątki, wystarczy nazwisko i podpis sprzedawcy na naszej
    kopii. W końcu działa on w tym momencie w imieniu przedsiębiorcy. Odmowa
    na pismie też nie jest konieczna. Mamy potwierdzenie żądania, nie mamy
    faktury, sprawa jest oczywista.
    No chyba że sprzedawca jest zatrudniony na czarno... a to wtedy mamy
    więcej możliwości straszenia. PIPą, ZUSem, itp.
    Wredne to ale często skuteczne.

    ps. Jak czlowiek pare razy trafi na mur 'nie bo nie a przepisy mam
    gdzieś' który powoduje że się traci fnansowo (nie ma faktury, nie ma
    zwrotu pieniędzy z firmy bo nie ma kosztu, odliczenia VAT) a co najmniej
    musi się sporo nagimnastykować i natłumaczyć to ma coraz mniej
    skrupułów. Jak się jeden z drugim kioskarz czy inna aptekarka beda
    musieli tłumaczyc przed US to na drugi raz grzecznie wystawia fakturę do
    paragonu.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 24. Data: 2004-09-02 08:05:16
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Lesio5" <l...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Normalny cywilizowany program posiada zawsze opcje 'wystawienie faktury do
    > paragonu'. Skoro 'program' sprzedawcy nie posiada takiej opcji nalezy go
    > zadenuncjowac do US. Bo łamie przepisy ustawy o VAT.

    Program ;-)? Zawsze mozna wystawic fakture recznie.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 25. Data: 2004-09-02 08:08:17
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 02-09-2004 09:47, Użytkownik Maddy napisał:

    > Sprzedawca może oświadczyc iż nie został poinformowany że kupujacym jest
    > podmiot gospodarczy a znacząca większośc jego klientów kupuje na cele
    > osobiste.

    Może tak oświadczyć, jednak moim zdaniem może to być dla niego jedynie
    jakąś obroną na zarzut, że wystawił fakturę po 7 dniach, nie może
    natomiast odmówić wystawienia faktury niezwłocznie po otrzymaniu
    informacji, że kupującym jest podmiot gospodarczy choćby to było po 7,
    77 czy nawet 777 dniach.

> [...]
    > Odrebnymi przepisami sa tu przepisy VATowskie - w zakresie wystawiania
    > faktur VAT, co w zasadzie wyłącza faktury z uregulowań tego działu

    Swego czasu na tym forum była o tym dyskusja - w końcu stanęło na tym,
    że jednak 3 miesiące. Oczywiście dyskusja była prowadzona na gruncie
    "starej" ustawy jednakże wygląda na to, że obecnie nic się nie zmieniło.
    Mówię to na podstawie całkiem niedawnego artykułu w Dobrej Firmie, gdzie
    zajmowali się ta sprawą i konkluzja była identyczna: osoba fizyczna ma
    prawo żądać faktury VAT przez 3 miesiące.

    --
    xyz

  • 26. Data: 2004-09-02 08:39:08
    Od: "Lesio5" <l...@w...pl>

    Użytkownik "BaLab" <b...@p...com> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Lesio5" <l...@w...pl> napisał w wiadomości

    > wiem,
    > pan

    > Program ;-)? Zawsze mozna wystawic fakture recznie.

    Mozna. Mowa jednak o przypadku kiedy sprzedawca odmawia wystawienia faktury
    tlumaczac sie uwarunkowaniami technicznymi. Wizyta z US powinna zmienic jego
    'uwarunkowania' i sposób interpretacji przepisów.

    --
    Leszek Grelak - Lesio5
    Ať si bylo, jak si bylo, přece jaksi bylo, jeątě nikdy nebylo, aby jaksi

  • 27. Data: 2004-09-02 08:44:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Sep 2004, Rafal wrote:

    >+ Użytkownik "Ryszard G." <r...@w...pl> napisał
    [...]
    >+ > Należałoby jeszcze zapytać sprzedawcę, kto ewentualnie zapłaci
    >+ grzywnę ?
    >+
    >+ > Kodeks karny skarbowy:
    [...]
    >+ > IMHO to sprzedawca odmawia wystawienia faktury i to on będzie
    >+ > płacił grzywnę.
    >+
    >+ dobrze, wszytsko staje się jasne, tylko, że trzykrotnie, kiedy
    >+ tam byłem, rozmawiałem ze sprzedawczynią, szef "na urlopie do
    >+ 5-go...

    Kiedy to Ryszard ci tłumaczy że to jest SPRAWA SPRZEDAWCY
    a nie szefa ! Myślisz że np. w hipermarkecie w Rzeszowie mogą
    cię posłać do "szefa w Warszawie" ?
    Na moje oko wyglą to tak, jakby kierowca zatrzymany przez patrol
    tłumaczył się że "nie używał kierunkowskazów bo szef mu nie
    kazał" - a co to kogo obchodzi ??
    Mandat - i "Pan jeszcze raz przejedzie skrzyżowanie włączając
    kierunkowskazy".

    >+ własciciel), i pewnie niebedzie chciala podpisac oświadczenia, ze
    >+ mnie poinformowała o odmowie wystawienia faktury przez
    >+ szefa.....

    Ale to JEJ sprawa. Zapowiedz to jej, ew. wcześniej nagrywając
    rozmowę... Przecież to nie jest tak że pracownik na jakimś
    stanowisku może się powoływac że "on się nie zna" !!
    Na czym jak na czym, ale na pobieraniu zapłaty i jej dokumentowaniu
    to sprzedawca chyba musi się znać :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 28. Data: 2004-09-02 08:47:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Sep 2004, Lesio5 wrote:
    [...]
    >+ paragonu'. Skoro 'program' sprzedawcy nie posiada takiej opcji nalezy go
    >+ zadenuncjowac do US.

    ...program ??? I co, dostanie "zawieszenie" ?
    Do tego to wystarczy go razem z jakimś spywarem zapuścić ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 29. Data: 2004-09-02 08:49:01
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    xyz <x...@x...pl> wrote:
    > Tereferekuku
    > Wystarczy jak sprzedawca wystawi fakturę długopisem.

    "A panie, nie da się wystawić długopisem, bo jaki ja jej numer dam?
    Komputer mi numeruje po kolei i nie pozwala zmienić"

    P.

  • 30. Data: 2004-09-02 11:25:46
    Od: "Jano" <m...@h...gula>

> [...]
    pan
    > mi na to, że nie ma po co przychodzić, bo faktury nie dadzą. Dlaczego?

    Przerabiałem to na stacji shella. Jak nie powiesz przed skasowaniem to
    program juz potem nie pozwoli wydrukowac faktury.
    Co nie oznacza że nie wydadzą (bardzo niechętnie) faktury.
    Trzeba tylko kierownika postawić do pionu.

    Na innych stacjach ide z paragonem za kilka dni i nie ma problemu. Dają
    nawet na wiecej