  • 1. Data: 2005-07-25 22:44:58
    Temat: faktura elektroniczna bez podpisu
    Od: bronek michalski <b...@g...com>

    Witam

    Dostałem fakturę (w formie elektronicznej, do wydrukowania
    samodzielnego) za doładowanie konta POP. W mailu z fakturą piszą że:

    "Informujemy rowniez, ze na fakturze VAT nie sa wymagane podpisy
    wystawcy i odbiorcy faktury
    (zgodnie z Rozporzadzeniem Ministra Finansow z dnia 27 kwietnia 2004r."

    I wszystko gra, tylko że w rzeczonej fakturze jest miejsce
    (niewypełnione oczywiście) na podpis osoby upoważnionej do wystawienia i
    osoby upoważnionej do odbioru faktury.

    I tutaj pytanie, czy mogę spodziewać się jakichś problemów z tą
    fakturą?. Wg. przepisów chyba nie, ale bardziej obawiam się praktycznej
    strony zagadnienia - czy w raze jakby co ktoś się nie przyczepi że jest
    miejsce na podpis, a podpisu brak?

    --
    p.

    bronek

  • 2. Data: 2005-07-26 06:06:28
    Temat: Re: faktura elektroniczna bez podpisu
    Od: "vertret" <vertret@@@op.pl>

    Użytkownik "bronek michalski" <b...@g...com> napisał w wiadomości

    > w raze jakby co ktoś się nie przyczepi że jest miejsce na podpis, a
    podpisu brak?

    Mozliwość wykonania czegoś nie oznacza prawnej konieczności skorzystania z
    niej.
    I bardzo dobrze bo by nas "z automatu" za gwałt skazywali :)

    vertret

  • 3. Data: 2005-07-26 06:53:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Jul 2005, bronek michalski wrote:
    [...]
> [...]
    > fakturą?. Wg. przepisów chyba nie, ale bardziej obawiam się praktycznej
    > strony zagadnienia - czy w raze jakby co ktoś się nie przyczepi że jest

    IMVHO jak ktoś chce psa uderzyć to kij znajdzie. Ale chyba przesadzasz :)
    Czepianie się jest bez sensu - faktura w powszechnym obrocie stosowana
    jest JEDNOCZEŚNIE jako dokument wydania, gwarancja, protokół odbioru
    i mnóstwo rzeczy na raz. Na tej zasadzie że są dopiski "towar bez
    zastrzeżeń odebrałem" itepe (które NIC nie mają do faktury).
    Więc "miejsce na podpis" nie jest niczym dziwnym, brak podpisu w takim
    miejscu IMHO również. Oczywiście dopóki mowa o fakturze jako fakturze
    a nie dokumencie wydania :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-07-26 13:12:56
    Od: AlterNative <n...@g...wytnij.pl>

    bronek michalski napisał(a):
    [ciach]

> [...]
    > fakturą?. Wg. przepisów chyba nie, ale bardziej obawiam się praktycznej
    > strony zagadnienia - czy w raze jakby co ktoś się nie przyczepi że jest

    o ile mi wiadomo to aby taka e-faktura była prawidłowa to wystawca musi
    posiadać kwalifikowany (cyli nie zwykły) podpis elektroniczny, a
    odbiorca musi zaakceptować możliowość odbierania takich faktur (nawet
    pisemnie)

    AlterNative
    http://grid.livenet.pl/news.php

  • 5. Data: 2005-07-26 13:30:44
    Od: "vertret" <vertret@@@op.pl>

    Użytkownik "AlterNative" <n...@g...wytnij.pl> napisał w
    wiadomości news:dc5csv$af7$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
    > posiadać kwalifikowany (cyli nie zwykły) podpis elektroniczny, a
    > odbiorca musi zaakceptować możliowość odbierania takich faktur (nawet

    Zgadza się. Z e-fakturą tak jest, ale tu jest mowa o najzwyklejszej
    fizycznej fakturze. Samodzielne wydrukowanie jej przez klienta nie czyni z
    niej e-faktury.

    vertret

  • 6. Data: 2005-07-26 13:54:33
    Od: bronek michalski <b...@g...com>

    vertret wrote:
> [...]
    >

    > Zgadza się. Z e-fakturą tak jest, ale tu jest mowa o najzwyklejszej
    > fizycznej fakturze. Samodzielne wydrukowanie jej przez klienta nie czyni z

    hmm, a jaka jest różnica między e-fakturą a ww. fakturą?

    No i chyba to efakturowe prawo nie weszło jeszcze w życie?.

    --
    p.

    bronek

  • 7. Data: 2005-07-26 14:10:10
    Od: "vertret" <vertret@@@op.pl>

    >hmm, a jaka jest różnica między e-fakturą a ww. fakturą?

    W skrócie to e-faktura jest fakturą, która pozostaje cały czas tylko w
    postaci elektronicznego pliku a nie papierowego wydruku.

    >No i chyba to efakturowe prawo nie weszło jeszcze w życie?.

    Z tym prawem to jest i bedzie problem, bo US chce, aby taki plik bedący
    e-fakturą miał "kwalifikowany" podpis elektroniczny, ale jednoczesnie na
    papierowych fakturach nie są wymagane żadne podpisy. Dla mniejszych firm
    bedzie wiec dużo łatwiej wydrukowac sobie taka fakturę przesłaną mailem,
    włożyć do segregatora i mieć spokój niż nabywać i instalować jakies
    terminale i pewnie jeszcze płacic roczny abonament za używanie podpisu
    elektronicznego.
    Jak widać lobby papiernicze ma wiekszy wpływ tam gdzie trzeba niz lobby
    informatyczne.

    vertret

  • 8. Data: 2005-07-26 14:22:22
    Od: bronek michalski <b...@g...com>

    vertret wrote:

> [...]
    > elektronicznego.
    > Jak widać lobby papiernicze ma wiekszy wpływ tam gdzie trzeba niz lobby

    to ja jeszcze podrążę:

    czy rzeczona mała firma musi mieć terminal do sprawdzania podpisu?.
    Wydawało mi się że to jest bardziej kłopot dla wystawcy faktur, że muszą
    nabyć certyfikowany podpis, a odbiorca faktury może ją po prostu mieć
    bez sprawdzania podpisu.

    Jest inaczej?

    --
    p.

    bronek

  • 9. Data: 2005-07-26 20:59:31
    Od: "vertret" <vertret@@@op.pl>

    >Wydawało mi się że to jest bardziej kłopot dla wystawcy faktur, że muszą
    >nabyć certyfikowany podpis, a odbiorca faktury może ją po prostu mieć
    >bez sprawdzania podpisu.

    >Jest inaczej?

    Tak jest, ale małe to pocieszenie bo chyba każda firma dostająca faktury też
    kiedyś wystawia faktury. No i po co i tej pierwszej podpis, gdy teraz nie
    musi sie na papierze wogóle podpisywać.

    vertret

  • 10. Data: 2005-07-27 06:23:27
    Od: AlterNative <n...@g...wytnij.pl>

    vertret napisał(a):
    > Użytkownik "bronek michalski" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    >

    > W skrócie to e-faktura jest fakturą, która pozostaje cały czas tylko w
    > postaci elektronicznego pliku a nie papierowego wydruku.

    Hmmm, no to bardzo ciekawe co piszesz. To w gruncie rzeczy, przy braku
    wymogu podpisywania faktur, wprowadzenie takich e-faktur raczej
    udogodnieniem nie będzie, bo po kiego grzyba bawić się w jakieś
    terminale i kwalifikowane e-podpisy, jak można wysłać fakturkę w PDFie
    bez tych wszystkich pierdół.

    Masz rację, jedynie duże firmy z tego skorzystają....