  • 21. Data: 2007-05-12 08:01:11
    Temat: Re: faktura online z az.pl
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    mvoicem <m...@g...com> wrote:
    > Znowu dla tych którzy u ciebie są na liście "wystawiłem fakturę i od razu
    > zniszczyłem", a u nich "dostali mailem i wydrukowali" - faktura
    > wystawiona dwukrotnie, podwójny VAT do zapłacenia.

    Co to jest "faktura wystawiona dwukrotnie"? Zdarzenie gospodarcze było
    jedno, więc podatek jest jeden. Podatek jest od dochodu/wartości
    dodanej/whatever, a nie od drukowania faktur.

    P.

  • 22. Data: 2007-05-12 08:03:38
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    WAM <n...@n...nopl.pl> wrote:

    > Po mojej stronie mowa o "transmisja danych dsl":
    > http://www.tp.pl/prt/pl/klienci_biz/internet/transmi
    sja_danych/trans_danych_dsl_tp/

    Transmisja danych DSL jest droższa, więc im się opłaca dorzucić do
    poleconego :) A przy fakturze np. na 50 zł za domenę już nawet do zwykłego
    listu nie opłaca się dorzucać, bo z kosztami obsługi wyjdzie z 10% faktury.

    P.

  • 23. Data: 2007-05-12 08:27:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 May 2007, Paszczak wrote:

    > Co to jest "faktura wystawiona dwukrotnie"? Zdarzenie gospodarcze było
    > jedno, więc podatek jest jeden. Podatek jest od dochodu/wartości
    > dodanej/whatever, a nie od drukowania faktur.

    Nie do końca. Tak jest tylko jak ktoś ma chęć na procesy sądowe ;),
    bo AFAR NSA orzekł jak mówisz *w przypadku jak mówisz* (ale w .pl
    nie obowiązuje prawo precedensu :()
    Niemniej, po pierwsze to co piszesz literalnie nie jest prawdą,
    a secundo podany niżej przepis był AFAIR podstawą żądań US o których
    wyżej:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html
    +++
    Art. 108.
    1. W przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna
    niemajšca osobowoœci prawnej lub osoba fizyczna wystawi
    fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowišzana
    do jego zapłaty.
    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku
    gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku
    wyższš od kwoty podatku należnego.
    ---

    Tam *nie ma* warunku że "faktura dokumentuje podatek należny", należy
    zapłacić podatek tylko dlatego że został wykazany na f-rze! (mimo
    że był nienależny i nie dokumentował zdarzenia gospodarczego).

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2007-05-12 09:21:51
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    > Tam *nie ma* warunku że "faktura dokumentuje podatek należny", należy
    > zapłacić podatek tylko dlatego że został wykazany na f-rze! (mimo
    > że był nienależny i nie dokumentował zdarzenia gospodarczego).

    Argh, wiedziałem, że nasze prawo jest zj*ane, ale nie przypuszczałem, że
    aż do tego stopnia... Czyli jednak płaci się podatek od 'faktury', a nie
    od dochodu i podobnych rzeczy. Ale skąd zatem wynika możliwość 'anulowania'
    faktury, gdy np. dokumentuje zdarzenie, które nie zaszło?

    I czy w takim razie wydrukowanie dwóch oryginałów o tych samych numerach
    (i tej samej treści) skutkuje koniecznością zapłaty podwójnego podatku?
    Gdyby drukarka się zacięła i zaczęła drukować w kółko tę samą fakturę, to
    po 15 minutach byłbym bankrutem :) Chyba że popełniłbym przestępstwo i
    szybciutko zniszczył świeżowydrukowane dokumenty księgowe :)

    Te przepisy są koszmarne... A nasz rząd tymczasem tylko potrafi grzebać przy
    lustracji i aborcji...

    P.

  • 25. Data: 2007-05-12 09:43:18
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 12-05-2007 o 11:21:51 Paszczak <s...@h...pl> napisał(a):

    > Argh, wiedziałem, że nasze prawo jest zj*ane, ale nie przypuszczałem, że
    > aż do tego stopnia... Czyli jednak płaci się podatek od 'faktury', a nie
    > od dochodu i podobnych rzeczy.

    Nie do końca - jeśli nie wystawisz na coś faktury to też musisz zapłacić.
    Powiedziałbym raczej że płacisz VAT od *obrotu*, choćby wirtualnego,
    a także od wirtualnych faktur i wirtualnych stawek.

    > Ale skąd zatem wynika możliwość 'anulowania'
    > faktury, gdy np. dokumentuje zdarzenie, które nie zaszło?

    Było coś, że jeśli nie wprowadzisz do obrotu to możesz anulować
    (ale to nie prawo tak stanowi, tylko był jakiś taki wyrok).
    Defacto w uzasadnieniu musi się chyba znajdować wyjasnienie jak sędziowie
    obeszli ten nakaz płacenia z każdej faktury.

    > I czy w takim razie wydrukowanie dwóch oryginałów o tych samych numerach
    > (i tej samej treści) skutkuje koniecznością zapłaty podwójnego podatku?

    Exactly.

> [...]

    Exactly.

    > Chyba że popełniłbym przestępstwo i
    > szybciutko zniszczył świeżowydrukowane dokumenty księgowe :)

    Exactly :)

    > Te przepisy są koszmarne.. A nasz rząd tymczasem tylko potrafi grzebać
    > przy
    > lustracji i aborcji...

    Jak mawiał Marks albo Engles - demokracja to najlepsza droga do socjlaizmu,
    dodać można że socjalizm to najlpesza droga do autodekstrukcji, czego
    jesteśmy
    świadkami :)

    BTW tak sobie myślę - co im szkodziło dopisać w ustawie że jeśli ktoś
    zastosuje stawkę wyższą niż konieczna, to nabywca może odliczyć całość?
    W ten sposób dla wątpliwych sytuacji waliłoby się za porozumieniem z
    klientem
    7% czy 22% i by było cacy.

  • 26. Data: 2007-05-12 17:08:12
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Nie do końca. Tak jest tylko jak ktoś ma chęć na procesy sądowe ;),
    > bo AFAR NSA orzekł jak mówisz *w przypadku jak mówisz* (ale w .pl
    > nie obowiązuje prawo precedensu :()

    dyskutowałabym:
    1. ustawie podlega czynność (sprzedaż), nie wystawienie faktury -
    wystawienie faktury jest już czynnością wtórną do zaistniałego zdarzenia
    2. jeżeli wystawiona faktura stanowi fikcje literacka, to już mamy do
    czynienia z omijaniem prawa - a ustawie podlegają tylko czynności tam
    wymienione ( przy czym samo fakturowanie nie jest wymienione na równi z
    wydaniem towaru czy wykonaniem usługi ) - gdyby ustawodawca pozwoliłby
    płacic podatki od niezaistniałych zdarzeń, nie byłoby problemu z
    wprowadzeniem nielegalnego szmalu do obrotu w majestacie prawa
    3. oczywiście należy mieć sensowne wytłumaczenie, że przypadkowo została
    odwójnie wystawiona faktura, którą należy anulować

> [...]
    > zapłacić podatek tylko dlatego że został wykazany na f-rze! (mimo
    > że był nienależny i nie dokumentował zdarzenia gospodarczego).

    A to juz jest chyna inna bajka. Nie wiem co prawda, jaka puenta miała z
    niej wynikać kiedyć, kiedy odbiorca takiej faktury nie mógł odliczyc
    sobie podatku, jeżeli czynność nie podlegała opodatkowaniu bądź
    wystawiono nieprawidłową stawkę, ale boże pobłogosław uległo to zmianie
    czas jakiś temu. I jak dla mnie, ma to sens. Bo o ile nabywca ma
    obowiązek byc świadomy, że marchewka jest w stawce 3 % , ale wóda to już
    22, to raczej trudno stweirdzic kupując używany ST, czy podlega on
    zwlnieniu, czy tez jednal VAT ktoś kiedyś odliczał. A w takich
    przypadkach, po krzyżówce, z jednej strony odmawiano zwrotu podatky
    nabywcy, z drugiej US miał na koncie zapłacony podatek do czasu
    wystawienia faktury korygującej.
    Stwreirdzenie, że podatek wykazany na fakturze nie dokumentował
    zdarzenia brzmi raczej dziwnie, ale zakładam, że to metafora;-)

  • 27. Data: 2007-05-12 21:35:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Argh, wiedziałem, że nasze prawo jest zj*ane, ale nie przypuszczałem, że
    > aż do tego stopnia... Czyli jednak płaci się podatek od 'faktury', a nie
    > od dochodu i podobnych rzeczy.

    To nie tak.
    Podstawą opodatkowania jest obrót.
    ALE... ale jest dodatkowy warunek w rzeczonym przepisie - że wykazany
    podatek trzeba zapłacić niezależnie od definicji.
    Czyli jak nie wystawisz f-ry to podatek *również się należy*!

    > Ale skąd zatem wynika możliwość 'anulowania'
    > faktury, gdy np. dokumentuje zdarzenie, które nie zaszło?

    To się nazywa "wycofanie z obrotu prawnego" AFAIR, a wszyscy
    tłumaczą toto dość mętnie:
    http://mforum.biz/viewthread.php?FID=2&TID=5395

    > I czy w takim razie wydrukowanie dwóch oryginałów o tych samych numerach
    > (i tej samej treści) skutkuje koniecznością zapłaty podwójnego podatku?

    Nie, i na to był kiedyś wyrok NSA - bo US spróbować "pociągnąć"
    podatnika w takim przypadku. Dlatego pisałem że "jak ktoś na
    ochotę na procesy" ;)

    > Gdyby drukarka się zacięła i zaczęła drukować w kółko tę samą fakturę,
    > po 15 minutach byłbym bankrutem :) Chyba że popełniłbym przestępstwo
    > i szybciutko zniszczył świeżowydrukowane dokumenty księgowe :)

    :)

    > Te przepisy są koszmarne...

    Tak jest.
    O ile rozumiem zamiar ustawodawcy, to przepis powinien dotyczyć przypadku
    kiedy egzemplarz faktury został *WYDANY* *oraz* *mógł spowodować skutki
    podatkowe*.
    Łupanie podatnika "na wszelki wypadek" ewidentną bzdurą (owa zacięta
    drukarka :>) jest bez sensu.

    pzdr, Gotfryd

  • 28. Data: 2007-05-12 21:38:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 May 2007, t...@o...pl wrote:

    > BTW tak sobie myślę - co im szkodziło dopisać w ustawie że jeśli ktoś
    > zastosuje stawkę wyższą niż konieczna, to nabywca może odliczyć całość?

    Prawdę mówiąc... tak jest.
    Co miałoby przemawiać przeciw?
    A powodem jest zdaje się chęć trzymania się zasady prawnej, każącej
    ujmować maksimum celu w minimum treści.

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2007-05-13 18:47:34
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Sat, 12 May 2007 08:03:38 +0000 (UTC), Paszczak <s...@h...pl>
    wrote:

    >Transmisja danych DSL jest droższa, więc im się opłaca dorzucić do
    >poleconego :)
    Ja nie wnikam czy sie oplaca czy nie.
    Odnosilem sie do zdania: "A w
    Polsce to już nie wiem - nie spotkałem się, żeby ktoś wysyłał
    poleconym, wszystkie faktury idą listem zwykłym i nie mają gwarancji
    nawet, że dojdą" - zdanie to jest falszywe.

    WAM
    --
    nad morze? www.nadmorze.pl

  • 30. Data: 2007-05-13 23:20:27
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Sat, 12 May 2007 19:08:12 +0200, gonia napisał(a):

> [...]
    > oczywiście należy mieć sensowne wytłumaczenie, że przypadkowo została
    > odwójnie wystawiona faktura, którą należy anulować

    Jakiś czas temu (pół roku-rok) była opisywana w rzepie sprawa firmy,
    która wystawiła fakturę, cośtam się nie zgadzało (drobny błąd w danych
    odbiorcy, lub w kwocie), wystawiła tą fakturę jeszcze raz. W jakiś
    sposób US dotarł do tej drugiej faktury, która prawdopodobnie miała
    wylądować w koszu. Kazał zapłacić VAT od obydwu faktur. Firma się
    odwołała - i przegrała. Sąd w uzasadnieniu powiedział/napisał że nie ma
    wątpliwości że faktura dotyczy tego samego zdarzenia, i że jest poprawką
    tej pierwszej, ale dura lex sed lex, przepis jest, trzeba płacić.

    p. m.