  • 1. Data: 2005-05-08 23:13:00
    Temat: import UE bez VAT UE
    Od: "bolo" <b...@i...pl>

    czesc
    mam ciezki problem, musze szybko zaimportowac troche towaru (kilkaset euro)
    ale nie mam NIPu unijnego bo nie byl mi potrzebny, przekladalem,
    przekladalem no i nagle jest potrzebny a nie mam
    teraz pytanie
    -czy ja w ogole moge cos zaimportowac z UE ? (podejrzewam ze tak ale wole
    sie upewnic)
    -czy jesli sprzedawca (z ue) doliczy do faktury "ichni"VAT to ja:
    a) moge go mimo wszystko odliczyc a nastepnie naliczyc polski (chyba bzdure
    wymyslilem)
    b) nie moge go odliczac, ale tez nie naliczam polskiego (tak mi sie cos
    kojazy, ale jak to dokladnie wyglada???)?
    c) do kwoty brutto musze doliczyc jeszcze raz polski VAT?
    towar mial by byc przeznaczony do dalszej odsprzedazy, a ja prowadze
    jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza rozliczona na zasadach ogolnych w/g
    ksiegi

    z gory dzieki
    bolo
    ps. wiem ze obecnie pojecie import z UE jest błędne, ale tak umownie go
    uzylem
    ps2. co bedzie jesli sciemnie sprzedawcy ze mam vat-ue i podam swoj nip
    xxx-xxx-xx-xx w formacie PLxxxxxxxxxx? (czysto hipotetycznie, bo wiem ze
    bylo by to glupota jesli chodzi o dalsza wspolprace z tym sprzedajacym-ale
    co by sie stalo?)
    ps3. rozumiem ze do importu z poza unii VAT-UE nie jest potrzebny, a moze
    sie myle?

  • 2. Data: 2005-05-10 08:49:31
    Temat: Re: import UE bez VAT UE
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    bolo <b...@i...pl> wrote:
    > -czy ja w ogole moge cos zaimportowac z UE ? (podejrzewam ze tak ale wole
    > sie upewnic)

    Tak.

    > -czy jesli sprzedawca (z ue) doliczy do faktury "ichni"VAT to ja:
    > a) moge go mimo wszystko odliczyc a nastepnie naliczyc polski (chyba bzdure
    > wymyslilem)

    Nie.

    > b) nie moge go odliczac, ale tez nie naliczam polskiego (tak mi sie cos
    > kojazy, ale jak to dokladnie wyglada???)?

    Tak właśnie będzie.

> [...]
    > towar mial by byc przeznaczony do dalszej odsprzedazy, a ja prowadze
    > jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza rozliczona na zasadach ogolnych w/g

    Sprzedając musiałbyś doliczyć polski VAT (a potem go odprowadzić do US).
    Twój klient (jeśli to będzie firma) mógłby sobie ten VAT odliczyć. Ale
    tylko ten polski. Ten 'ichni' jest stracony.

    Ogólnie rzecz biorąc zapłacisz dostawcy o ten 'ichni VAT' więcej, ale
    nie będziesz mógł sobie tej kwoty 'ichniego VATu' w żaden sposób odliczyć.

> [...]
    > bylo by to glupota jesli chodzi o dalsza wspolprace z tym sprzedajacym-ale

    Jeśli by sprawdzili w bazie - to by powiedzieli, że numer jest błędny. Jeśli
    uwierzyliby na słowo - mógłby być problem potem przy kontroli.

    A może poproś jakąś znajomą polską firmę z VATem UE, żeby za Ciebie to
    kupiła? Potem Ci odsprzeda 'lokalnie' na normalnych warunkach.

    > ps3. rozumiem ze do importu z poza unii VAT-UE nie jest potrzebny, a moze
    > sie myle?

    Nie jest potrzebny.

    P.

  • 3. Data: 2005-05-10 11:54:56
    Od: "my way" <y...@t...pl>

    Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał w wiadomości

    > Tak właśnie będzie.

    IMHO nie może odliczyć tego vat
    ale musi naliczyć krajowy vat.
    to jest zwykłe WNT ze wszystkimi
    tego konsekwencjami

    IMHO tak

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2005-05-10 13:52:30
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    my way <y...@t...pl> wrote:

    > IMHO nie może odliczyć tego vat
    > ale musi naliczyć krajowy vat.
    > to jest zwykłe WNT ze wszystkimi
    > tego konsekwencjami

    Tak sądzisz? Gdyby chciał to sprzedać, to oczywiście klientowi wystawia
    fakturę z doliczonym VATem. Ale nie wiem, czy to jest 'zwykłe WNT' - to jest
    'sprzedaż wysyłkowa', tak jak zakup na prywatne potrzeby.

    Zresztą jak miałby zrobić te wszystkie rozliczenia związane z WNT bez NIPu
    UE?

    P.

  • 5. Data: 2005-05-12 07:31:27
    Od: "my way" <y...@t...pl>

> [...]
    > 'sprzedaż wysyłkowa', tak jak zakup na prywatne potrzeby.
    >
    > Zresztą jak miałby zrobić te wszystkie rozliczenia związane z WNT bez NIPu

    taaak...
    ze mną jest ostatnio tak jak ze słynnym jasiem, któremu wszystko kojarzy się
    z pewną częścią ciała. jedyna różnica - mnie wszystko kojarzy się z WNT.
    przyznaję, że nie bardzo rozumiem sprzedaż wysyłkową i nie mogę ocenic, czy
    masz rację czy nie - chyba że będziesz miał ochotę mnie uświadomic, na czym
    ona polega - będę wdzięczna
    ale jestem pewna, jeśli już doszło do WNT, to brak numeru VAT-UE nie ma
    wpływu na obowiązek naliczenia vat w kraju
    pozdrawiam