  • 1. Data: 2009-02-17 05:57:14
    Temat: kredyt na samoch. na 2 osoby,ale 1 na umowie i w Dow.Rej., a US ?
    Od: "shineon" <s...@n...pl>

    Bardzo proszę o odpowiedź, jak wygląda sprawa KREDYTU SAMOCHODOWEGO,na
    którego zaciągnięcie umowę zawierają 2 NIESPOKREWNIONE OSOBY (bliskie
    sobie,ale w świetle prawa - obce).Chodziło o zwiększenie zdolności
    kredytowej.

    Faktura VAT wystawiona jest tylko na jedną, bo sprzedawca twierdzi,że na 2
    nie można (ma rację, a jeśli nie, to czy da się to odkręcić post factum?)

    W dowodzie rejestracyjnym figuruje tylko osoba będąca odbiorcą
    faktury-formalny właściciel,bowiem jak się okazuje, nie można wpisać
    dowolnej osoby,którą sobie zażyczy nabywca,jeśli ta nie jest spokrewniona.

    teraz pytanie zasadnicze : Jak US reagują na takie sprawy jak kredyt dla 2
    osób, gdy umowa jest na 1 ?

    Wiem, że być może kombinuję, ale czy nie jest tak,że ktoś może sobie
    wymyślić, że skoro jest jeden nabywca,a dwóch kredytobiorców, to jedna z
    osób spłacających kredyt,która formalnie nie figuruje nigdzie poza umową
    kredytową, dokonuje darowizn na rzecz formalnego właściciela ? Co za to
    grozi ?

    Czy US często wzywają z pytaniem "skąd były pieniądze na samochód" ?
    Rozliczam się regularnie, jestem zatrudniony na pełnym etacie.

    W moim przypadku nie ma nic do ukrycia i odpowiedź brzmi :"z kredytu na
    kilka lat",ale, co jeśli kredyt jest na 2 osoby formalnie obce sobie,a jedna
    jest tylko właścicielem?

    W jaki sposób można załatwić "właścicielstwo" osoby,która nie figuruje w
    dokumentach zakupu,a która jest kredytobiorcą ?

    Z drugiej strony, myślę, że banki nie udzielałyby kredytów dla
    niespokrewnionych osób, jeśli coś byłoby nie tak...

    Dziękuję za odpowiedzi.

  • 2. Data: 2009-02-17 07:22:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Feb 2009, shineon wrote:

    > Faktura VAT wystawiona jest tylko na jedną, bo sprzedawca twierdzi,że na 2
    > nie można (ma rację, a jeśli nie, to czy da się to odkręcić post factum?)

    Nie ma racji.
    Co do odkręcenia... z jednej strony jest wystawienie zarówno ze strony
    sprzedawcy f-ry korygującej jak i ze strony odbiorcy noty korygującej,
    z drugiej - wątpliwości dotyczące możliwości "przeniesienia na inny
    podmiot" stwierdzenia umowy.

    Jak to mawiają - użyj gugla :)

    Tu jest dobry tekst:
    http://209.85.129.132/search?q=cache:4F0AgfnJJHwJ:ww
    w.is.gdansk.pl/pliki/prawo/1/1-2772-10-04-06.doc
    +++
    POSTANOWIENIE
    Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego
    w Gdyni
    z dnia 5 stycznia 2006 r.
    Zdaniem Podatnika adres na fakturach winien być taki jak adres
    nieruchomoœci, a faktura może być wystawiona na jednego ze współwłaœcicieli.

    W ocenie tut. Organu stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku jest
    nieprawidłowe.
    Przepis § 9 ust. 1 pkt 1 tego rozporzšdzenia okreœla, iż faktura
    stwierdzajšca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej imiona
    i nazwiska lub nazwy bšdŸ nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich
    adresy.
    faktury zakupu, o których mowa w zapytaniu tj. dotyczšce wspólnej
    nieruchomoœci, winny zawierać nazwiska wszystkich współwłaœcicieli
    ---

    Masz całą masę zarówno decyzji US, jak i przypadków "praktycznych":
    http://www.motomaniacy.com/viewtopic.php?t=4689
    http://e-prawnik.pl/podatek-vat-i-akcyza/samochod-fa
    ktury-na-2-wspolwlascicieli-2,odpowiedzi,prawo-podat
    kowe
    +++
    Prowadzimy z żonš odrębne firmy. Kupiliœmy we współwłasnoœci samochód
    ciężarowy. Na fakturze VAT jesteœmy oboje jako nabywcy.
    ---
    http://e-prawnik.pl/podatek-vat-i-akcyza/wystawienie
    -faktury-vat-na-wspolwlascicieli,odpowiedzi,prawo-po
    datkowe

    Jakby co - w drugą stronę też to tak działa:
    http://e-podatki.dashofer.pl/?sect=art&id=8806

    Co do "odkręcenia" j.w. - nie zajmuję stanowiska, czy prawidłowsze
    byłoby żądanie f-ry korygującej lub wystawienie noty (BTW: ale
    by się zdziwił... bo nie każdy wie że "byle kupujący" ma takie
    prawo, więc jak nie umie wystawić f-ry na współwłaścicieli to
    pewnie i tego nie wie!) czy korekta całej sprzedaży (niejako
    "wycofanie" f-ry i ponowne stwierdzenie sprzedaży) - IMVHO
    "cząstkowa" korekta może być.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-02-17 07:35:33
    Od: Radek Wroclawski <r...@n...pl>

    shineon pisze:
> [...]
    > faktury-formalny właściciel,bowiem jak się okazuje, nie można wpisać
    > dowolnej osoby,którą sobie zażyczy nabywca,jeśli ta nie jest spokrewniona.
    można - umowa darowizny, ale w przypadku niespokrewnionych osób pewnie
    będzie podatek...

  • 4. Data: 2009-02-17 18:05:12
    Od: "shineon" <s...@n...pl>

> [...]
    > sprzedawcy f-ry korygującej jak i ze strony odbiorcy noty korygującej,
    > z drugiej - wątpliwości dotyczące możliwości "przeniesienia na inny

    (...)

    Dziękuję za odpowiedź, jednakże najbardziej nurtuje mnie kwestia, na którą
    nie uzyskałem odpowiedzi, a zatem pozwolę sobie wkleić moje pytanie z
    poprzedniego posta :

    teraz pytanie zasadnicze : Jak US reagują na takie sprawy jak kredyt dla 2
    osób, gdy umowa jest na 1 ?

    Wiem, że być może kombinuję, ale czy nie jest tak,że ktoś w US może sobie

    dziękuję

  • 5. Data: 2009-02-18 21:42:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Feb 2009, shineon wrote:

    > teraz pytanie zasadnicze : Jak US reagują na takie sprawy jak kredyt dla 2
    > osób, gdy umowa jest na 1 ?

    Sądzę że przypadki są na tyle rzadkie, że na grupie niekoniecznie
    będą pęczki takich co znają "praktykę" (zauważ - to co innego
    niż prosta obrona przepisem).
    Na początek - US musi się dowiedzieć...

    pzdr, Gotfryd