    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: księgowanie faktur - obowiązkowe?
    Date: Sat, 15 Jan 2005 21:34:37 +0100

    On Sat, 15 Jan 2005, pix wrote:
    [...]
    >+ > Ale nKUP ??
    >+
    >+ dura lex sed lex :-)
    >+ Ustawodawca jest suwerenem i w zasadzie może ustalać prawo
    ^^^^^^^^^^^

    >+ dowolnie według swojego widzimisię nie tłumacząc się z tego

    ...tylko pod pewnymi warunkami.
    Ustawa nie może naruszać Konstytucji, rozporządzenie nie może
    łamać Konstytucji oraz przekraczać upoważnienia ustawowego.

    >+ > Zgoda. Masz rację :]
    >+ > Pytaniem jest czy ustawodawca nakazuje wpisywać do księgi rozchodów
    >+ > ....rozchody ? Nie, ja *nie* żartuję :)
    >+
    >+ Ustawodawca wszystkie związane z tym kwestie przekazał do uregulowania
    ^^^^^^^^^
    Nieprawda.
    Jest ścisły zapis *co* minister może uregulować: "aby stanowiła dowód
    pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych".
    Minister nie jest upoważniony żeby nakazać wpisywać do KPiR dat
    urodzin dzieci podatnika tudzież listy chorób jego i jego żony.

    >+ ministrowi i w ogóle bezpośrednio niczego nie nakazuje wpisywać - dlatego
    >+ pastwimy się tu nad rozporządzeniem ;-)

    A weź ty i sprawdź ;)

    >+ > Pytanie: czy cokolwiek może być podstawą do wpisywania w dokument
    >+ > czegoś tylko dlatego iż "nazwa dokumentu na to wskazuje" ?
    >+
    >+ Więc zastosowany w ustawie termin "rozchodów" jest _przypadkowy_
    >+ i NIC nie ZNACZY? Co na to ratio legis??? ;-)

    Nic.
    Mianowicie można uznać iż "rozchody" stanowią nadzbiór "kosztów"
    i problemu nie widać.
    Przepraszam ja cię bardzo - a jak wygrasz w totolotka, to PRZYCHÓD
    *też* wpiszesz do KPiR ?
    A przecież KPiR *nie* nazywa się KPiROwRDG, czyli "osiąganych
    w ramach DG".
    NAZWA obejmuje NADZBIÓR operacji - i nikomu to nie wadzi.
    A ty się czepiasz ;)

    >+ Ależ IMHO nie! "Wpływanie" nie ogranicza się tylko do matematyki
    >+ podatkowej bo pozostaje jeszcze cała sfera wiarygodności/rzetelności/
    >+ niewadliwości i z nią się mocujemy!

    Przykro mi, nie podzielam opinii że nKUP "wpływa" na podatek :]
    Wpisz do protokołu rozbieżności ;)

    >+ > Ja NIE pytam o jakąś "wiarygodność" - tym zajmiemy się później.
    >+
    >+ Kiedy tutaj wszystko sprowadza się do wiarygodności właśnie!

    Ależ ja "wiarygodności" lub "niewiarygodności" nie podważam.
    Ja podważam obowiązek wpisywania do KPiR faktu wygranej w totka...
    ;)

    >+ > Jest jasne pytanie: czy nKUP jakkolwiek, bezpośrednio lub pośrednio
    >+ > wpływa (lub może wpływać) na "zobowiązanie podatkowe" w rozumieniu
    >+ > zacytowanego przepisu *ustawy* ?
    >+
    >+ Jak widać z naszej dyskusji wszystko zalezy od przyjętego punku widzenia
    >+ ;-)

    Sorry sir, mi NIE wynika. Ty byś chciał - ale powołać się na
    "wiarygodność", to mnie NIE interesuje - mnie interesuje czy
    WPŁYWA.

> [...]
    >+ > >+ > Tak.
    >+ > >+
    >+ > >+ No to mamy zdarzenie gospodarcze nie znajdujące "odzwierciedlenia"!
    >+ >
    >+ > Zgoda.
    >+ > Podatnik nie wpisuje do KPiR wszystkich zdarzeń gospodarczych co
    >+ > wydaje się być oczywiste - i potwierdzają to zapisy par.9.1.4
    >+ > czy par. 22.1.2 wskazujące na konieczność zapisania *określonych*
    >+ > zdarzeń.
    >+
    >+ 9.1.4 coś nie widzę - pewnie mam poprzednie rozp.

    Przepraszam, 9.1 - źle popatrzyłem.
    ++++
    4. W przypadku dokonywania przesunięć (przerzutów) towarów
    handlowych oraz materiałów podstawowych między zakładami
    należšcymi do tego samego podatnika, podatnik dokumentuje
    te zdarzenia dowodami wewnętrznymi, zwanymi dalej
    ^^^^^^^^^^^^
    "dowodami przesunięć".
    ---

    >+ A 22.1.2 (o ile to to) podaje tylko szczegółowe instrukcje co zrobić
    >+ w szczególnych przypadkach

    Odpuszczam bo powód nie jest jednoznaczny.

    >+ > Podatnik zawiera umowę pożyczki.
    >+ > Na skutek bankryctwa wierzyciela pożyczka mu "przepada".
    >+ > Czy i gdzie wpisuje owo "zdarZenie" do KPiR ?
    >+
    >+ Znaczy bankructwa dłużnika?
    >+ Mając w pamięci przytoczoną definicję słownikową rozchodu - czy skutkiem
    >+ tego bankructwa jest rozchód pieniężny u podatnika?

    Ależ ty każesz wpisywać *wszystkie* zdarzenia.
    A więc nie tylko *wszystkie* rozchody, ale również *wszystkie*
    przychody (są w nazwie KPiR ? - są). Także te ... utracone :>
    Przecież nieosiągnięty dochód działa tak samo jak nKUP: *jest*
    ale nie ma efektu :>
    A co z darowizną ? :)

    :)

    --