    From: "pix" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: księgowanie faktur - obowiązkowe?
    Date: Tue, 18 Jan 2005 12:00:24 +0100
    <csc4c0$av1$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0501171128530.2044@athlon>
    <csh592$icq$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0501180009190.1884@athlon>

    > Nie udawaj greka ;) (bo Greka nie chcę urazić :))
    > Mi jest wszystko jedno: skoro powiadasz że z nazwy wynika że ROZCHODY
    > trzeba wpisywać WSZYSTKIE - to powiadam: dobrze, przyjmijmy twój
    > punkt widzenia.
    > W nazwie są również PRZYCHODY. Równorzędnie podane.
    > Ani dla przychodów ani dla "rozchodów" nie ma warunków ustawowych
    > szczególnych.

    Są!
    Jakieś "pół ustawy" mieli przychody na wszystkie strony, a o rozchodach
    nic. Spójrz choćby na definicję DG z art.5a.6

    > Wniosek musi być jeden: jeśli do KPiR mamy wpisywać "rozchody" które
    > NIE wpływają na wynik podatkowy DG - to należy wpisywać RÓWNIEŻ
    > dochody które "nie wpływają".
    > Nie może być inaczej.
    > Każesz wpisywać "totka" (podobno też podatek ;)) ??

    Nic takiego - jedyna wątpliwość zafundowana przez ustawodawcę
    dotyczy tylko rozchodów.

    > Powiadam: przyjmijmy.
    > Do PRZYCHODÓW będziemy mieli JESZCZE mniej wątpliwości.
    > Wpisywac "wszystkie": z pracy, rentę, osetki od konta *osobistego*...
    > Przecież nie ma przepisy WYŁĄCZAJĄCEGO je z obowiązku wpisywania :>

    Jest - w źródłach przychodów art.10 DG jest osobną pozycją, różną od
    pracy, renty itd.
    Dlatego powiadam, że odnośnie przychodów wątpliwości nie mamy.

    > Decyduje podatnik, podważa US, rozstrzyga NSA :]

    No, ale to w dalszej kolejności dopiero ;-)
    W samej ustawie napisano tak:
    art.24a.1: DG "są obowiązane prowadzić KPiR (..) w _sposób_"
    No i zanim zaczniemy obmyślać jaki to może być ten nasz "sposób", rzućmy
    okiem na ust.7 - a tam widzimy, że nic do kombinowania nie mamy ponieważ
    uprawnionym do jego wymyślenia jest tylko pan minister i jedyne co musi
    zrobić podatnik to się do tego zastosować.

    > OK.
    > W myśl twojego toku rozumowania - wpisywać "wszystko". Z totkiem
    > i rentą. Bo "minister nie zwolnił od obowiązku wpisywania".

    Z cyt. wyżej przepisów wynika, że co do przychodów to mamy juz jasność :-)

    > Kpisz ? ;)

    Gdzież tam!
    Chodzi o wniosek ogólny, że są zdarzenia "niematematyczne" mogące
    w pewnych okolicznościach wywrzeć wpływ. Sam sposób wywierania
    tego wpływu jest już sprawą drugorzędną bo nam chodzi o sam fakt.
    Gdyby minister nieco lepiej zdefiniował pojęcie rzetelności księgi
    problemu tylnych drzwi by nie było.

    > Przecież to jest *rozliczenie przychodów* (i kosztów).
    > I nie "tylnymi drzwiami" - tylko dokładnie tak jak remanent: POŚREDNIO.
    > Przez dopuszczenie do NIEUJĘCIA tych składników które WPŁYWAJĄ.
    > Tego robić NIE WOLNO (nieujmować składników "wpływających").

    To jasne.

    > Jest tylko zwolnienie z kary za "nieujęcie powodujące wzrost
    > podstawy opodatkowania" :>

    Ano.
    Tutaj można też próbować dowodzić, że brak wzrostu to też "wzrost"
    tyle że zerowy, więc łapie się na to zwolnienie :-))
    Niemniej podobnie można twierdzić o "wzroście ujemnym".

    > ...i totka i emerytury też nie ma.
    > A "przychodów" napisano obok "rozchodów". No to łup - za
    > "nierzetelność", tak ? ;)

    Nie - to już wyjaśniliśmy wyżej więc możemy spać spokojnie ;-)

    > NIE.
    > Ja kończę - bo rzucanie grochem o ścianę (czyli pisanie po raz
    > fanasty) że nazwię księgi jest OPRÓCZ słowa "rozchodów" RÓWNIEŻ
    > słowo "przychodów". Czyli wszystkie twoje teorie *oprócz*
    > "rozchodów" musisz *również* stosować do *przychodów*.
    > Rzekę że życzę powodzenia :)

    Dzięki za życzenia, ale o właściwe sprecyzowanie przychodów
    zadbał juz sam ustawodawca, więc tu jest OK.
    Nas niepoją wyłącznie rozchody.

    > Owszem. "Wszystko co podatnik otrzymuje i nie jest wyłączone w
    > ustawie".

    Niezupełnie - cały czas mówimy o DG, czyli:
    "działalności zarobkowej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciagły (..),
    z której uzyskane _przychody_ nie są zaliczane do innych _przychodów_
    wymienionych w art.10 (..)"

    > Wyłączone są "dochody zwykłe rolnicze".

    I cała reszta, w tym nawet "inne" :-)

    > Są oczywiście *zwolnienia*.
    > VATem należnym u VATowców oraz darowizny i spadki wymienione
    > w stosownej ustawie - na przykład.
    > Ale sam dowodzisz że "niepotrzebne rozchody" trzeba wpisywać - więc
    > "niepotrzebne przychody" też.

    Tylko przychody z DG, bo tak wynika wprost z ustawy.

    > "Sorry Winetou" ale jeśli obowiązek wpisywania czegoś wywodzisz z nazwy
    > księgi - to mi tak wychodzi.

    Mniemam, że moje powyższe cytaty wyjaśniły już tą kwestię :-)
    Nie ma przy tym znaczenia czy termin "rozchody" pojawia się w nazwie
    ksiegi, czy gdzie indziej - ważne, że jest _ustawowy_ i pozostaje
    niezdefiniowany.

    > Z mojej strony... starczy ;)

    Dobra - zaraz podsumuję ;-)

    > Księga
    > [1] PRZYCHODÓW
    > [2] ROZCHODÓW
    >
    > Jeśli coś twoim zdaniem dotyczy [2] to MUSI dotyczyć [1].
    > Jak stosujesz inną logikę - to beze mnie.

    Zakres dla [1] jest podany w ustawie - w odróżnieniu od [2]

    > To na deser zeby wątpliwości nie było:
    > +++
    > Art. 9.
    > 1. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego
    > rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych
    > w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie
    > przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    Przed art.9 jest jeszcze art.5a!

    > Owszem, jest lista.
    > Nie ma słowa że jakiegoś dochodu *podlegającego pod ustawę*
    > nie należy wpisywać do KPiR. Tak jest kolumna "przychody
    > inne" jakby kto pytał :> !

    "inne", bo tuż przed nimi są te ze "sprzedanych towarów i usług".

    Podsumowując stwierdzamy, że omawiane wpisywanie rozchodów
    do ksiązki (..) rozchodów jest kwestią wysoce dyskusyjną. Jakkolwiek
    każdy widzi, że wynika to wyłączie z legislacyjnego niechlujstwa, to
    jednak formalnie nie może to stanowić podstawy wykładni gdyz rozleciałby
    się nam w ten sposób cały mozolnie konstruowany system.
    Rozchody pozostają więc niezdefiniowane budząc "uzasadnione
    wątpliwości" :-)
    Ja tam osobiście staram się nie mieszać rozchodów i niczego
    niepotrzebnie na DG nie kupuję.

    > pozdrowienia, Gotfryd
    również, Pix