    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: nieruchomosciowy zawrot glowy
    Date: Tue, 4 Sep 2007 13:43:34 +0200

    On Tue, 4 Sep 2007, strzeli wrote:

    > http://www.0.org.pl/nieruchomosc/darowizna/
    >
    > Zapraszam do obejrzenia strony 3 , paragraf 11.
    > Tam jest info ( i wiem ze tak mowili tez specjalisci z branzy) ze na
    > nieruchomosci kupiona po preferencyjnych warunkach jest nalozony okres 5
    > letni, kiedy to nie mozna nieruchomosci sprzedac, zamieniec itd....

    Dobra. Ale w takim "odkupionym" lokalu w rachubę mogą wchodzić dwie
    *odrębne* sprawy, czego nie chcesz jakoś przyjąć do wiadomości.
    Może tej drugiej u Ciebie nie ma, ale nikt z nas tego NIE WIE!

    Rzeczony punkt jest wprost napisany "pod zwolnienie" z podatku od
    darowizn.
    A jest wysoce prawdopodobne *drugie*, *odrębne* zobowiązanie, przy
    czym nikt z nas nie wie, *czy* ono ma miejsce!
    Istotna część (większość?) gmin przy sprzedaży mieszkań "z upustem"
    stosowała różne zapisy, dotyczące zbycia lokalu.
    Te co widziałem dotyczyły zapisów z hipotece.
    Trzeba przyznać, że podana treść zawiera oświadczenie dziadka iż
    mieszkanie NIE jest obciążone.
    Jeśli to prawda, to treść umowy zakupu (od gminy) jest nieistotna.
    Ale weź i sam ją sobie sprawdź, czy tam nie ma jakichś zastrzeżeń
    "w razie zbycia".
    Zapiski które ja widziałem wyglądały tak:
    - był wpis na hipotekę, na pewien okres
    - było zastrzeżenie, że w razie sprzedaży "przed czasem" zbywca
    musi dopłacić do wartości rynkowej
    - było wyłączenie, że nie dotyczy to zbycia na rzecz zstępnych
    (dzieci, wnuków itp)
    ALE...
    Ale właśnie fakt zbycia nie oznaczał unieważnienia hipoteki :)
    Ona "zostawała" (do okresu z pierwotnej umowy sprzedaży)
    I *TEGO* nikt z nas nie wie.

    > Dziadek zmarł w marcu 2007, teraz US kaze placic, na szczescie nie jest to
    > duza kwota, zaplace.

    Za co każą zapłacić?
    Bo to nie może wyglądać tak, że napisali "ma Pan zapłacić XXX zł
    za podatek od spadków nie wiadomo od czego i na jakiej podstawie
    prawnej i do widzenia". Niewątpliwie określili.

    > Do kogo sie tak napraawde udac? Pytam bo nie widze sensu placic za 2-3
    > porady...

    Problem w tym, że chcesz "gwarantowanej" porady, a w sumie nie wiadomo
    czego ma dotyczyć :)
    Doradca podatkowy, jak sądzę, nie udzieli "gwarantowanej" porady na
    ew. sprawę "czy gmina może wystąpić z żądaniem dopłacenia udzielonej
    bonifikaty", bo to nie jego działka (nie ma uprawnień).
    A adwokat "cywilny" dla odmiany nie będzie się chciał wtrącać w sprawy
    podatkowe...

    > umowa sprzedazy lokalu (gmina z dziadkiem)

    Tę sobie przeczytaj, sam, czy nie zawiera zastrzeżeń co do zbycia lokalu.

    pzdr, Gotfryd