    From: "Andrzej R." <a...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: odliczanie VAT-u za czesci samochodowe
    Date: Tue, 21 Jun 2005 21:54:32 +0200

    Użytkownik "Hubert Sokolowski" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:pan.2005.06.21.19.24.49.438644@o2.pl...

    > Witam!
    >
    > Dziekuje za odpowiedzi. Jednak nie rozwialy one moich
    > watpliwosci. Chyba poprostu wprowadze ten samochod do
    > ewidencji, o ile to nie wiaze sie z jakimis kosztami.
    > Czy ma to jakies znaczenie, ze uzywam go zarowno w DG
    > jak i prywatnie?
    >
    > Pozdrawiam
    > hs

    Re : Oczywiście, że ma. Samochód wprowadzony do EŚT jest samochodem
    FIRMOWYM. Jeśli użyjesz go dla celów prywatnych - to osiągasz wirtualny
    przychód - jednocześnie takiż przychód osiąga Twoja firma. Formalnie na
    jazdy prywatne musiałbyś wynajmować samochód od firmy (uwaga : stawki
    "rynkowe" - inne fiskus może zakwestionować). Ale to jest bardziej w teorii.
    Udowodnienie, że księgujesz wszelkie (no bo samochód firmowy) koszty jego
    utrzymania w KUP (bez żadnej tam kilometrówki) , a faktycznie częściowo
    wykorzystujesz go dla pozafirmowych celów - jest dość trudne do udowodnienia
    (jeśli sam w przypływie szczerości nie przyznasz się do tego). Fiskus
    onegdaj imał się metody "no to czym pan jeździ prywatnie?". Myślący
    odpowiadali "37A" z przesiadką na "19", albo rowerem. Mniej inteligentni ku
    zadowoleniu fiskusa odpowiadali "też tym samochodem" .
    Wprowadzenie do EŚT ma jedną zaletę : masz w kosztach odpisy amortyzacyjne i
    wszelkie wydatki w KUP (tylko benzyna brutto - reszta netto i odliczasz
    VAT ).
    Ale przy ew. likwidacji DG masz "do tyłu".
    Nie wprowadzenie do EŚT powoduje, że musisz rozliczać koszty kilometrówką (z
    VAT-em podobnie jak przy wersji EŚT, ale teraz również VAT limituje
    kilometrówka). A przy likwidacji samochód jest obojętny.
    Dla wyboru korzystniejszej wersji przeprowadź sobie symulację (ile jeździsz,
    czy samochód często wymaga napraw, zużycie paliwa, wartość samochodu itp)
    dla dwóch wersji.
    Generalnie przy drogich samochodach opłaca się EŚT ze względu na wysokie
    odpisy amortyzacyjne (uwaga na próg wartości samochodu), no i nie dać się
    złapać (czytaj : to nie moja ręka) na wykorzystywaniu samochodu dla celów
    prywatnych.