  • Data: 2010-11-09 16:39:18
    Temat: Re: podatek od nieruchomości a działalność gospodarcza
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 9 Nov 2010, elephanto wrote:

    [...najwyraźniej kogoś cytując...]

    > W odniesieniu do nieruchomości, które wykorzystywane są w ramach
    > prowadzonej działalności gospodarczej

    Za taki tekst jego autor powinien podlegać symbolicznemu biczowaniu,
    może być zmuszenie do wejścia pod stół i odszczekania ;)
    Zamieszanie powoduje właśnie istotna różnica pomiędzy słowami
    "wykorzystywać" a "zająć".

    > powyższego, jeżeli część powierzchni

    A od tego się odtentegowujemy - bo oczywiście zgoda.
    Chodzi o nieruchomość lub jej część:

    > Warto w tym miejscu przywołać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z
    > dnia 11 sierpnia 1992 r. (sygn. akt SA/Wr 650/92), w którym Sąd orzekł,
    > iż dla celu opodatkowania części budynku mieszkalnego stawką najwyższą,
    > konieczne jest, aby ta część wykorzystywana była wyłącznie na cele
    > związane z prowadzoną działalnością gospodarczą

    ...no właśnie.
    Bo musi być "zajęta" (a skoro jest również mieszkalna, to *zajęta*
    na cele DG nie jest). I szkoda że ten element nie jest akcentowany.

    > Należy zwrócić
    > uwagę, że potwierdzeniem faktycznego zajęcia budynku mieszkalnego lub
    > jego części na prowadzenie działalności gospodarczej może być między
    > innymi fakt rozliczania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej
    > kosztów związanych z utrzymaniem budynku mieszkalnego lub jego części

    ...i tu się w zupelności z Wysokim Sądem zgadzam, acz praktyka jest
    inna, i (pewnie na jej podstawie) dawno temu kazali mi się na .prawo
    wypchać z tezą, że w razie ujawnienia sprzeczności (podatek od
    lokalu mieszkalnego, ale odliczanie - nawet częsciowe! - kosztów
    użytkowania) podatnik powinien dostać w łeb.
    Po stronie podatku od nieruchomości *lub* dochodowego (lub
    w angielskim znaczeniu "or", czyli być może z obu stron, z okazji
    podania nieprawdziwego stanu faktycznego i "domiaru" decyzjami
    które wcale nie muszą być hm... "synchroniczne").

    > W świetle powyższego, jeżeli pokój Czytelniczki równocześnie
    > wykorzystywany jest na cele prowadzonej działalności gospodarczej oraz
    > na cele mieszkalne, to całe mieszkanie powinno być opodatkowane według
    > stawek określonych dla budynków mieszkalnych.

    Co do meritum wniosku zastrzeżeń nie wnoszę ;)

    pzdr, Gotfryd