  • 1. Data: 2004-09-01 15:03:00
    Temat: podatek od spadków i darowizn
    Od: " artur" <a...@N...gazeta.pl>

    Słuchajcie, czy jak dostanę od kogoś pieniądze (nie rzeczy tylko pieniądze w
    formie gotówki albo przelewu) to podlega to podatkowi od spadków i darowizn
    czy podatkowi dochodowemu? Chodzi mi oczywiście o otrzymanie tych pieniędzy
    bez ekwiwalentu (darowizna).

    artur

  • 2. Data: 2004-09-01 23:07:02
    Temat: Re: podatek od spadków i darowizn
    Od: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>

    Użytkownik " artur" <a...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    darowizn
    > czy podatkowi dochodowemu? Chodzi mi oczywiście o otrzymanie tych

    Przeczytaj dokladnie _co_ napisales.
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    Juz?
    Ok. Pomoge.
    Zapytales sie czy darowizna podlega podatkowi dochodowemu, czy tez podatkowi
    od spadkow i _da-ro-wizn_

    Znasz juz odpowiedz?
    inna sprawa to fakt, czy przekroczysz odpowiedni prog powodujacy powstanie
    obowiazku zaplaty podatku. To zalezy kto daruje.

  • 3. Data: 2004-09-01 23:11:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Sep 2004, artur wrote:

> [...]
    >+ czy podatkowi dochodowemu? Chodzi mi oczywiście o otrzymanie tych pieniędzy

    Jak wpadłeś na ten dochodowy ??
    Rozmawiałeś z jakimś Amerykaninem ? ;) (w USA nie mają podatku od
    spadków i darowizn AFAIK, wszystko "dochód" :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-09-02 07:18:23
    Od: "hanna" <h...@p...onet.pl>

> [...]

    darowizn
    > czy podatkowi dochodowemu? Chodzi mi oczywiście o otrzymanie tych

    ----------------

    [no j a tobie odpowiem;-)]

    "hej Artur, jak sam piszesz - w przypadku gdy dostaniesz od kogos
    [ i ma tu pewne - niewielkie - znaczenie kto to dla ciebie bedzie]
    pieniadze [d a r o w i z n a] to [byc moze] bedziesz musial zaplacic
    podatek od spadkow i d a r o w i z n.

    podpowiadanka: jedno - napisane o d m i e n n i e od innych - slowo w
    zdaniu powyzej zostalo uzyte dwukrotnie. ono tez powinno utwierdzic ciebie
    ktora ustawa wchodzi w gre.

    pozdrawiam - hanka"

    pozdrawiam!

  • 5. Data: 2004-09-02 13:43:29
    Od: " artur" <a...@g...pl>

    hanna <h...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > podpowiadanka: jedno - napisane o d m i e n n i e od innych - slowo w
    > zdaniu powyzej zostalo uzyte dwukrotnie. ono tez powinno utwierdzic ciebie

    W ustawie o podatku od spadków i darowizn czytamy:

    "1. Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej &#8222;podatkiem&#8221;, podlega
    nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:

    1) spadku;

    2) darowizny;

    3) zasiedzenia;

    4) nieodpłatnego zniesienia współwłasności;

    5) zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez
    spadkodawcę darowizny lub w postaci powołania do spadku albo w postaci zapisu.

    2. Podatkowi podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na
    podstawie dyspozycji wkładcy na wypadek jego śmierci oraz nabycie jednostek
    uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego
    otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek
    jego śmierci."

    Gdzie w tym przepisie widzicie pieniądze? Mowa w nim tylko o rzeczach,
    prawach majątkowych i wkładzie oszczędnościowym. IMO pieniądze nie są rzeczą
    jako taką (chyba że mamy na myśli materiał, z którego są wykonane). Jasne
    jest dla mnie, że jeśli otrzymam np. mieszkanie to powinienem to opodatkować
    (abstrahuję zupełnie od wartości tego mieszkania i od kogo, vide: zwolnienie
    w przypadku darowizny od członków rodziny).

    Ponadto, w art. 9 czytamy:

    "9.1. Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności
    rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

    1) 9 637 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;

    2) 7 276 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;

    3) 4 902 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej."

    Jakbyście określili kwotę wolną jeśli otrzymałem pieniądze? Czysta wartość
    kwoty, którą otrzymałem przekracza 9 367 zł??? Przyznacie, że brzmi trochę
    dziwnie.

    artur

    PS. Na złośliwości z zasady nie odpowiadam

  • 6. Data: 2004-09-02 18:22:19
    Od: "mati" <v...@o...pl>

    A co w przypadku gdy dostanę darowiznę od dwóch lub trzech osób w krótkim
    przedziale czasu np. od ojca, matki i babci czy istnieje limit - górna
    granica kwoty jaką mogę otrzymać jednocześnie od kilku osób?
    Myślę ,że to ciekawa kwestia - osobiście dotarłem do limitu coś chyba 19000
    ale kwota dotyczyła celów mieszkaniowych.

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 7. Data: 2004-09-02 21:46:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Sep 2004, artur wrote:
    [...]
> [...]
    >+ nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium
    >+ Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych

    ...i jak na mój gust - "to jest to".
    Rozporządzenie kwotą pieniężną jest właśnie prawem majątkowym.
    Jesteś w posiadaniu czegoś, co możesz przelać, zamienić na towar
    (w ustawie Kodeks Cywilny owa transakcja jest umową nazwaną
    określoną nazwą "sprzedaży" :))...
    Na wsparcie owgo rozumowania posłuże się interpretacją
    Izby Skarbowej:
    http://www.izba-skarbowa.bydgoszcz.pl/orzeczenia/pma
    /index.php?action=downloadfile&filename=412PSD037.pd

    Nadto "za" przemawia powołana w innej interpretacji (wcięło mi bo
    źle kliknąłem a nie chce mi się szukać na nowo :>) sprawa
    zwolnienia z podatku w art. 4.1: założywszy iż "pieniądze" nie
    podlegałyby pod ustawę od spadków i darowizn - od czego miałby
    zwalniać przepis:
    ++++
    Art. 4. 1. Zwalnia się od podatku:
    5) nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę
    ^^^^^^^^^
    zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nieprzekraczającej 9 637 zł
    od jednego darczyńcy, [....]
    ----
    ...że tak spytam ? ;)

    >+ wykonywanych na terytorium
    >+ Rzeczypospolitej Polskiej

    Oczywiście. Bierzesz banknot i czytasz: "banknoty emitowane
    przez NBP są prawnym środkiem płatniczym w Polsce".
    Czyli są "materialną wizualizacją prawa wykonywania dyspozycji
    majatkowych" ! (nie jedyną, ale zmaterializowaną właśnie :)).

    >+ Gdzie w tym przepisie widzicie pieniądze?

    Wyłożyłem i czekam na obalenie tezy !

    >+ Mowa w nim tylko o rzeczach,
    >+ prawach majątkowych

    ...i starczy.
    Czyż pieniądz nie jest "miernikiem prawa majątkowego w pierwotnej
    postaci" ?

    >+ IMO pieniądze nie są rzeczą

    Nie są.

    >+ Ponadto, w art. 9 czytamy:
    >+
    >+ "9.1. Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności
    >+ rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

    ...no i o "prawo" IMO (bez "H" :)) chodzi

    >+ Jakbyście określili kwotę wolną jeśli otrzymałem pieniądze?

    Wprost.
    Artykuł 358[1] Kodeksu Cywilnego:
    ++++
    Art. 358 (1). § 1. Jeżeli przedmiotem zobowiązania od chwili jego
    powstania jest suma pieniężna, spełnienie świadczenia następuje przez
    zapłatę sumy nominalnej, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
    ----

    >+ Czysta wartość kwoty, którą otrzymałem przekracza 9 367 zł???

    Możliwe :)

    >+ Przyznacie, że brzmi trochę dziwnie.

    Jak się przyjrzysz słowu "nominalnej" z KC - to chyba już trochę
    mniej :)
    Zauważ że opodatkowaniu PoSiD NIE podlega "wartość nominalna"
    a właśnie "czysta wartość" - po potrąceniu "długów i ciężarów"
    (za to "z przyległościami").
    "Darczyńca oświadcza że przekaże obdarowanemu kwotę 10000 złotych
    polskich z zastrzeżeniem opłacenia przez obdarowanego kosztów
    związanych z zawarciem umowy oraz zobowiązania do pokrycia
    i załatwienia spraw związanych z podatkiem od spadków i darowizn".
    Obdarowany ma do rozwiązania równanie liniowe celem wyznaczenia
    "czystej wartości" :)

    >+ PS. Na złośliwości z zasady nie odpowiadam

    Ależ nie musisz.
    Jak wyciągasz argumenty to również postaramy się o argumenty.
    Samo stwierdzenie "trzmiel latać nie może, ma za małe
    skrzydła" - spowoduje stosowną reakcję ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-09-02 21:48:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Sep 2004, mati wrote:

    >+ A co w przypadku gdy dostanę darowiznę od dwóch lub trzech osób w krótkim
    >+ przedziale czasu np. od ojca, matki i babci czy istnieje limit - górna
    >+ granica kwoty jaką mogę otrzymać jednocześnie od kilku osób?

    Ustawa *w przypadku ogólnym* nie przewiduje.

    >+ Myślę ,że to ciekawa kwestia - osobiście dotarłem do limitu coś chyba 19000
    >+ ale kwota dotyczyła celów mieszkaniowych.

    ...bo to "przypadek szczególny" :)
    BTW: jakbyś tak łaskaw był odpowiadać POD cytatem... przyciętym...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2004-09-03 09:26:40
    Od: " artur" <a...@g...pl>

> [...]
    > i załatwienia spraw związanych z podatkiem od spadków i darowizn".
    > Obdarowany ma do rozwiązania równanie liniowe celem wyznaczenia

    Ok, to mnie przekonuje. Wielkie dzięki za wyłożenie problemu :)

    Pozdrawiam,
    artur

  • 10. Data: 2004-09-04 06:35:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Sep 2004, artur wrote:
    [...]
    >+ Ok, to mnie przekonuje.

    Dorbze. Dostajesz przydział na "wirtualne nożyczki": PRZYCINAJ
    CYTATY ! Modemowcy przeklęli właśnie najpierw mnie (że długo post)
    a później ciebie (że drugi raz :>) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)