    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: rozliczenie na podst kilometrowki
    Date: Thu, 27 Jan 2005 22:59:56 +0100

    On Thu, 27 Jan 2005, Red wrote:
    [...]
    >+ Słyszalem, o czyms takimi prowadze taka księge i wpisuje w nią dokladnie to
    >+ co powinienem
    >+ wpisywac. Wszystko jest księgowane na bieżaco. Jako ze wykonuje tylko usługi
    >+ dla jednego podmiotu to nie wiele tego jest. Kwoty z FV na paliwo takze
    >+ wpisuje do księgi.

    ...no i owa księga jest podstawą do rozliczenia podatku.
    Przepisujesz *z księgi* stosowne pozycje do PIT-5 (PIT-5L), żebyś
    czasem nie wpadł na koncept "odejmowania czegoś na boku celem
    wpisania do PIT" :)

    >+ Mozesz mi odpowiedziec na pytanie czy Do kosz\tów uzyskania przychodu
    >+ wpisuje
    >+ całe kwoty czy tylko ich procent. Jaki?

    Całe.

    >+ Czy koszt uzyskania przychodu odpisuje od podatku dochodowego

    *NIE*.
    To o co pytasz to ODLICZENIE.
    Prawdopodobnie masz jedno takie odliczenie które odlicza się
    od podatku dochodowego - mianowicie *zapłacone* składki zdrowotne
    (o ile coś w styczniu już zapłacisz - bo *za* styczeń płaci się
    do 10. lutego, jak "za siebie" rzecz jasna).

    >+ w taki sposób
    >+ jak przedstawilem to powyżej (zakladając ze paliwo i kwota wynykajaca z
    >+ kilomterowki to jedyny koszt dochodu)?

    Nijak.
    Ech, straszczenie:
    W KPiR masz w jednej pozycji przychody, w drugiej koszty.
    Doliczasz zakupy handlowe i - tylko jeśli w danym miesiącu zrobisz
    remanent ! - różnicę remanentową.
    I przepisujesz - przychody do jednej rubryki, koszty do drugiej
    na PIT-5(L).
    Tam (w PIT !) je *odejmujesz*.
    Masz "dochód"
    *Jeśli* masz odliczenia od dochodu - płacisz ZUS społeczny np. - to
    dokonujesz *odliczeń*.
    Masz "dochód z odliczeniami".
    Liczysz *podatek* (19% ww).
    Od wyniku odliczasz *odliczenia od podatku* (zdrowotne).
    Wychdzi ci ile "ma być zapłacone w danym roku".
    Dopisujesz "ile już zapłaciłeś w danym roku".
    Wychodzi *różnica*. Do zapłacenia :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)