  • 1. Data: 2007-04-02 20:30:13
    Temat: rozpoczynam działalność...-pomocy (długie!!!!!!)
    Od: "Wawi" <j...@o...pl>

    witam...
    jestem zatrudnionana na umwę o pracę,.., oprócz tego od lutego
    otworzyłam działalnośc gospodarczą. W związku z powyższym (jako
    nowicjuszka) mam kilka pytań:
    1) jak obliczyć podatek do zapłaty? tzn mam przychód np. 2000,00 koszt
    500,00, więc dochód do opodatkowania 1500,00 .. i co dalej?. liczę
    podatek (*19%), czy nie, bo nie przekroczyłam dochodu wolnego od
    podatku, (ok. 3013,00 - jak dobrze pamiętam)..
    w miesiącu następnym sumuję koszty i przychody (narastająco, od
    początku roku), i mam przychody: 6000,00, koszty 2000,00 więc dochód
    do opodatkowania 4000,00 minus 3013,00(kwota wolna) =987,00 * 19% =
    187,53 podatek do zapłaty... i minus ZUS (zdrowotne, 7,75%, bo 1,25%
    wliczyłam w koszty) tj. ok. 165,00 = 22,53 (podatek do zapłaty)....
    i tak co miesiąc...narastająco.., obliczam podatek, (po odjęciu od
    dochodu tej kwoty wolnej 3013,00..)?
    2) dotyczy samochodu osobowego... , nie wprowadzonego do ewidencji ŚT.
    (jestem współwłaścicielem).., czy mogę rozpisywać sobie kilometry
    przejechane w związku z prowadzoną działalnością i to mnożyć przez
    współczynnik (0,9..- w zależności od pojemności samochodu)..? czy jest
    jakiś limit na kilometry?, a co z rachunkami za eksploatacje
    ( paliwo, naprawy, ubezpieczenie), muszę je mieć, i czy mogę wrzucać w
    koszty, a jeżeli tak to co?, czy w ogóle nie zbierać rachunku i tylo
    rozliczac w koszty przejechane kilometry?
    3) czy mam obowiązek zgłoszenia mojemu pracodawcy, ze prowadzę
    działalność?, bo on odlicza mi juz ulgę , ok. 45,00 /m-c..., i czy
    wtedy powinien on zaprzestać odliczania tej ulgi.?, a może jest jakiś
    inny powód dla którego powinnam go powiadomić o prowadzonej
    działalności....?

    Wytrwałych bardzo proszę o pomoc i porady...
    dziękuje i pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-04-02 20:35:25
    Temat: Re: rozpoczynam działalność...-pomocy (długie!!!!!!)
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 02-04-2007 o 22:30:13 Wawi <j...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > wliczyłam w koszty) tj. ok. 165,00 = 22,53 (podatek do zapłaty)....
    > i tak co miesiąc...narastająco.., obliczam podatek, (po odjęciu od

    Ściągnij sobie IPS Druki i firmularz PIT-5. W tym roku jest on już
    niekatualny
    ze względu na progi podatkowe(i może coś jeszcze), ale zobaczysz algorytm
    obliczania
    podatku.

  • 3. Data: 2007-04-02 20:56:32
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 02.04.2007 Wawi <j...@o...pl> napisał/a:
> [...]
    > wliczyłam w koszty) tj. ok. 165,00 = 22,53 (podatek do zapłaty)....
    > i tak co miesiąc...narastająco.., obliczam podatek, (po odjęciu od

    Mniej więcej. Co miesiąc liczysz dochód, czyli różnicę między przychodem a
    kosztami. Odejmujesz od tego składki na ub. społeczne (których pewnie
    płacić nie będziesz, jako że jesteś zatrudniona). Liczysz podatek wg skali
    określonej w ustawie (tam jest wyraźnie napisane, jak to liczyć,
    przeczytaj). Od sumy podatku odejmujesz 7,75% podstawy od zapłaconych w tym
    roku składek na zdrowotne oraz zaliczki zapłacone w poprzednich miesiącach.
    Jeśli wynik tych wszystkich operacji matematycznych wyjdzie większy od zera
    - wpłacasz podatek do US. Poszukaj programiku "Druki IPS". Tam jest formularz,
    który sam to policzy. Prawie sam. Albo kup jakiś program do "małej księgowości".
    Tylko pamiętaj, że jest 345678987654 niuansów w dziedzinie podatków i
    trzeba o nich wiedzieć. Dlatego mimo mojego uprzedzenia do tzw.
    "przeciętnego biura rachunkowego", polecam jednak skorzystanie z usług
    jakiegoś, bo mimo wszystko wiedzą więcej od Ciebie. :) Musisz m.in.
    uwzględniać jako przychód odsetki z rachunku bankowego, sporządzać spis z
    natury na koniec roku podatkowego, zbroszurować KPiR i ponumerować jej
    strony, a na dokumentach księgowych pisać numery, pod którymi są
    zaksięgowane w KPiR. I milion innych dupereli, na których głodny urzędnik
    może Cię udupić, jeśli będzie miał ochotę. Nie ma lekko w tym kraju.

> [...]
    > przejechane w związku z prowadzoną działalnością i to mnożyć przez
    > współczynnik (0,9..- w zależności od pojemności samochodu)..?

    Żadne 0,9. 0,7846 zł za kilometr dla samochodu >900ccm.
    Sumujesz kilometry, mnożysz przez przelicznik i wychodzi kwota limitu, do
    którego możesz wydać kasę na samochód. Limit liczy się narastająco od
    początku roku, podobnie kwotę wydatków. W żadnym miesiącu suma wydatków
    nie może być większa niż kwota wynikająca z limitu. Paliwo w koszta brutto,
    inne rzeczy netto i odliczasz VAT na podstawie faktury VAT. W KPiR księgujesz
    to na koniec miesiąca na podstawie comiesięcznego zestawienia wydatków (które
    musisz, razem z 'rejestrem przebiegu', sporządzać).

    > czy jest jakiś limit na kilometry?

    Nie. Oczywiście te kilometry muszą wynikać z potrzeb prowadzonej
    działalności gospodarczej, wycieczki do babci na wieś wpisać nie możesz. ;)

    > , a co z rachunkami za eksploatacje
    > ( paliwo, naprawy, ubezpieczenie), muszę je mieć,

    Jeśli chcesz odliczyć, to musisz.

    > i czy mogę wrzucać w
    > koszty, a jeżeli tak to co?, czy w ogóle nie zbierać rachunku i tylo
    > rozliczac w koszty przejechane kilometry?

    Dios mio, man... Przeczytaj rozporządzenie MF o prowadzeniu podatkowej księgi
    przychodów i rozchodów. Tam jest napisane wiele rzeczy, które Ci rozjaśnią
    temat. Na przykład to, że te kilometry to jedynie określają *limit*. Nic na
    ich podstawie nie księgujesz. Widziałem już na własne oczy KPiR z wpisanymi
    kwotami kilometry*0,7846, ale to nie tak ma być :) Zbierasz faktury, rachunki.
    Odliczać możesz wszystko, co nie jest ulepszeniem samochodu (instalacja gazowa,
    radio itd - odpadają), a także, o ile pamiętam, naprawą powypadkową (? - niech
    ktoś potwierdzi). Nie możesz odliczać ubezpieczenia AC dla kwoty
    przekraczającej... nie pamiętam, jakieś 70tys. zł. I znowu - napisałem
    tutaj tylko o części tematów związanych z rozliczaniem samochodu. :) Nie
    wspomniałem np. o tym, że na fakturach musi być numer rejestracyjny
    pojazdu. Itd itp.

> [...]
    > wtedy powinien on zaprzestać odliczania tej ulgi.?, a może jest jakiś
    > inny powód dla którego powinnam go powiadomić o prowadzonej

    A tego to nie wiem, ale coś mi się kołacze, że trzeba pracodawcę
    zawiadomić, żeby nie odliczał kwoty wolnej. Ale mogę się mylić, na podatku
    dochodowym spoza zakresu działalności gospodarczej to się nie znam ;(
    --
    Samotnik

  • 4. Data: 2007-04-02 21:03:40
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 02-04-2007 o 22:56:32 Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>
    napisał(a):

    > natury na koniec roku podatkowego, zbroszurować KPiR i ponumerować jej
    > strony,

    *Karty*! :)

    > Dios mio, man... Przeczytaj rozporządzenie MF o prowadzeniu podatkowej
    > księgi
    > przychodów i rozchodów. Tam jest napisane wiele rzeczy, które Ci
    > rozjaśnią

    ...i drugie tyle zaciemnią :)
    Ale przeczytać rzecz jasna warto

  • 5. Data: 2007-04-02 21:13:40
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 02.04.2007 t...@o...pl <t...@o...pl> napisał/a:

    > *Karty*! :)

    :)

    > ...i drugie tyle zaciemnią :)

    Iiiiii tam, zaciemnia dopiero rozporządzenie o kasach fiskalnych. :)
    To jest etap II prowadzenia DG. Etap III przychodzi, kiedy chce się
    określić do celów VATu miejsce świadczenia jakiejś mniej typowej usługi
    robionej dla zagranicznego klienta. :)) Wtedy to już można doktorat pisać.
    --
    Samotnik

  • 6. Data: 2007-04-02 21:38:31
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 02-04-2007 o 23:13:40 Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > określić do celów VATu miejsce świadczenia jakiejś mniej typowej usługi
    > robionej dla zagranicznego klienta. :)) Wtedy to już można doktorat

    Jest jeszcze etap IV - gdy przebrniesz przez etap III i za 4 miesiące
    dostajesz plik wiążących
    interpretacji w których dominującym zwrotem jest "za nieprawidłowe"
    Chociaż dobrze że są chociaż wiążące :)

  • 7. Data: 2007-04-02 23:07:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Apr 2007, Wawi wrote:

    > podatek (*19%), czy nie, bo nie przekroczyłam dochodu wolnego od
    > podatku, (ok. 3013,00 - jak dobrze pamiętam)..

    PODANIE.
    Pojęcia "dochodu wolnego od podatku" zacznij używać dopiero jak
    nabędziesz pewności czym on NIE JEST i wyłącznie jak uzyskasz
    pewność, ze w okolicy są WYŁACZNIE osoby, które równie doskonale
    zdają sobie z tego sprawę :)

    Bez urazy poproszę, ale to tak jak z "siłą odśrodkową" - można
    za pomocą takiego narzędzia zrobić sobie krzywdę, np. dowodząc
    niezbicie istnienia perpetum mobile albo czegoś podobnego ;)

    Konkretnie - dochód wolny od podatku, to... dochód wolny od
    podatku :) Cały artykuł, konkretnie numer 21 tu opisali:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...sprawdź!
    A tzw. "kwota wolna" to również potężne uproszczenie, bo wcale
    niemało jest takich co mają WIĘCEJ dochodu, a mimo to nie płacą
    podatku :O
    Po prostu - takiego pojęcia nie ma w ustawie (i już).

    > i tak co miesiąc...narastająco.., obliczam podatek, (po odjęciu od
    > dochodu tej kwoty wolnej 3013,00..)?

    W życiu.... ;)
    Obliczasz podatek BEZ odejmowania jakichkolwiek "kwot wolnych"
    i odliczasz od kwoty podatku wartość 530,08 zł "niepłaconego"!
    Sprawdź:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...art. 27 :)

    Tak, da się *w przybliżeniu* opisać tak jak to robisz (za pomocą
    "kwoty wolnej"), pamiętając iż trzeba wtedy DOKŁADNIE wiedzieć
    w którym momencie stosuje się przeliczenie oraz parę dodatkowych
    szczegółów.
    Nie warto - za dużo rozdrabniania się.

    A resztę już inni opisali :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-04-03 06:24:00
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 02 Apr 2007 13:30:13 -0700, Wawi napisał(a):

> [...]
    > wtedy powinien on zaprzestać odliczania tej ulgi.?, a może jest jakiś
    > inny powód dla którego powinnam go powiadomić o prowadzonej

    Resztę już ci napisali więc tylko ten punkt.
    Masz obowiązek poinformować pracodawcę, że oświadczenie które złożyłaś na
    PIT-2 jest już nieaktualne i ową nieistniejącą "kwotę wolną" będziesz
    odliczała sama. Nie oznacza to konieczności informowania pracodawcy o
    przyczynie samodzielnego odprowadzania podatku. Przyczyną ta może być nie
    tylko DG ale także np wynajęcie pokoju studentom.
    Najbardziej dyskusyjną sprawą jest termin w jakim masz poinformować
    pracodawcę. W ustawie jest to napisane bardzo niejasno. Skutek jest taki,
    że w części Urzędów Skarbowych uważają, że należy to zrobić już w miesiącu
    rozpoczęcia DG a częśc uważa, że w wypadku rozpocęcia DG w trakcie roku
    obowiązek ten istnieje dopiero od początku następnego roku.

  • 9. Data: 2007-04-03 08:27:05
    Od: k...@m...pl (księgowość mebel-box)

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > W życiu.... ;)
    > Obliczasz podatek BEZ odejmowania jakichkolwiek "kwot wolnych"
    > i odliczasz od kwoty podatku wartość 530,08 zł "niepłaconego"!

    ______________ ciach

    kwota wolna troszkę się zmieniła... teraz to jest 572,54 zł

    pozdrawiam
    Bożena

  • 10. Data: 2007-04-03 09:01:07
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Wawi" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
    witam...
    jestem zatrudnionana na umwę o pracę,.., oprócz tego od lutego
    otworzyłam działalnośc gospodarczą.

    W przypadku pracy + DG w sumie ZAWSZE oplaca sie podatek liniowy .... - no
    chyba, ze ma sie np. bezrobotnego meza :)
    Nie rozwazalas tej opcji?

    Pozdrawiam
    SDD