  • 1. Data: 2002-05-12 21:42:11
    Temat: s.c. a rozne ZUSy wlascicieli
    Od: Agata <a...@t...com.pl>

    Witam

    Moja spolka cywilna ma czterech wspolwlascicieli. Dwoch z nich placi
    pelny ZUS, a reszta - tylko zdrowotne. Czy platnikiem skladek ZUS moze
    byc spolka? I czy moze te skladki wrzucac w koszty?

    Moja (byla) ksiegowa nie zgadzala sie z takim podejsciem - zdaje sie, ze
    powodem byla wlasnie rozna kwota skladek wlascicieli. Czy miala po temu
    jakies podstawy prawne?
    Przyznam, ze nie chce mi sie robic wszystkich ZUSow oddzielnie (w tej
    chwili kazdy z wlascicieli jest platnikiem swoich skladek).

    Pytanie 2: od kiedy nalezy odprowadzac skladke zdrowotna od kazdej
    prowadzonej DG?

    pzdr
    --
    Agata

  • 2. Data: 2002-05-12 22:27:47
    Temat: Re: s.c. a rozne ZUSy wlascicieli
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Agata <a...@t...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@t...com.pl...
> [...]
    > chwili kazdy z wlascicieli jest platnikiem swoich skladek).
    >
    > Pytanie 2: od kiedy nalezy odprowadzac skladke zdrowotna od kazdej

    Płatnikiem może być spółka. Po prostu składa się kilka różnych dokumentów
    ubezpieczeniowych na raz. ZA tych co płacą tylko zdrowotne składa się ZZA.
    Za pracowników i pozostałych wspólników RNA i do tego jedno wspólne DRA.
    Ja myślę, że księgowa się boi zamieszania w papierach. Nie spotkałem się z
    jakimś przepisem który tego zabrania.
    Trzeba tylko dokonać w ZUSie wyrejestrowania dotychczasowych płatników i
    zgłoszenia jednego płatnika - spólki.
    Dla pewności zapytaj jeszcze w ZUSie. Nie znajdziesz raczej takiego
    szczególnego przypadku w przepisach.

    ad.2 Zdrowotne od każdej DG od dawna już. NIe pamiętam i trudno to będzie
    znaleść ale co najmniej od dwóch lat. To było jeszcze rozporządzenie prezesa
    ZUS chyba p. Alota.

    Używasz Programu Płatnik? To znacznie ułatwia pracę.

    WS

  • 3. Data: 2002-05-13 06:39:58
    Od: "Pulsar" <p...@h...pl>

    Jakiś czas temu pojawiły się takie wyjaśnienia prezesa ZUS, że zdrowotne
    trzeba płacić od każdej DG, ale tylko jeśli ma się oddzielne wpisy do
    ewidencji DG. Jeśli wszystkie DG są na jednym wpisie (np. działalność w
    formie SC i do tego inna, indywidualna), to zdrowotne płaci się tylko jeden
    raz.

  • 4. Data: 2002-05-13 07:20:28
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Agata napisał:

    > Moja (byla) ksiegowa nie zgadzala sie z takim podejsciem - zdaje sie, ze
    > powodem byla wlasnie rozna kwota skladek wlascicieli. Czy miala po temu
    > jakies podstawy prawne?

    Prawnych podstaw nie. Nic nie stoi na przeszkodzi, żeby wrzucać ZUS
    właścicieli w koszty. Ale jeżeli nie wszyscy płacą ZUS, to wszyscy
    wspólnicy muszą sie na to zgodzić, ale tu już wchodzimy w obszar prawa
    cywilnego.
    Po prostu, jeżeli ZUS połowy wspólników idzie w koszty, to pomniejsza
    oprócz ich zysku, także zysk tych wspólników którzy ZUSu nie płacą.
    Ale to jest kwestia uzgodnień miedzy wspólnikami i księgowej nic do tego.
    Należy pamiętać jednak, że w sytuacji gdy firma przynosi straty, a
    masz jeszcze dochody z innych źródeł lub rozliczasz się ze
    wspólmałżonkiem, ZUS w koszty staje się mniej opłacalny - powieksza
    strate której nie mozna pokryć z innych dochodów. Za to jeżeli
    odliczasz ZUS osobno na PIT-5, to nie powieksza on straty z
    działalności w rozliczeniu rocznym i daje sie odliczyc od innych
    dochodów, nie tylko twoich, ale i żony/męża.

    > Przyznam, ze nie chce mi sie robic wszystkich ZUSow oddzielnie (w tej
    > chwili kazdy z wlascicieli jest platnikiem swoich skladek).
    Sprawdź co Ci sie bardziej opłaca i jest wygodniejsze - masz wybór.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2002-05-13 07:20:37
    Od: "Iwona" <i...@o...pl>

    Użytkownik "Pulsar" <p...@h...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    jeden
    > raz.
    >
    > Polecam strony ZUS. Zdrowotne właściciel płaci od kazdej działalności
    (osobno zgłoszonej) od 27-09-2001r (czyli juz za IX-2001r). W roku 1999 było
    bardzo duzo zamieszania, potem stanęło na jednej skł. społ. i zdrow. Iwona

  • 6. Data: 2002-05-13 12:07:57
    Od: "Agata Wasilewska" <a...@t...com.pl>

    "Pulsar" <p...@h...pl> wrote in message news:abnn59$irv$1@news.tpi.pl...

> [...]
    > ewidencji DG. Jeśli wszystkie DG są na jednym wpisie (np. działalność w
    > formie SC i do tego inna, indywidualna), to zdrowotne płaci się tylko

    Dziekuje wszystkim za pomoc.

    No wlasnie. Czy to sa tylko "wyjasnienia"? Na stronie ZUS znalazlam:

    "Czy osoba prowadząca kilka rodzajów działalności gospodarczej z każdego
    tytułu podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu?
    Zgodnie ze zmienionymi przepisami ustawy o powszechnym ubezpieczeniu
    zdrowotnym, które weszły w życie od 27 września 2001 r., ubezpieczony, który
    uzyskuje przychody z więcej niż jednego źródła w ramach takiego samego
    tytułu do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego, opłaca składkę od
    każdego ze źródeł przychodów. Oznacza to, że osoba posiadająca kilka wpisów
    do ewidencji działalności gospodarczej i prowadząca te działalności, powinna
    od każdej działalności opłacić obowiązkowo składkę na ubezpieczenie
    zdrowotne."

    IMO z pierwszego zdania nie wynika drugie. Moj maz ma DG i jest wspolnikiem
    w SC. Przeciez "uzyskuje przychody z więcej niż jednego źródła w ramach
    takiego samego tytułu". Czy moze nie? No glupia po prostu jestem :-(

    pzdr
    --
    Agata

  • 7. Data: 2002-05-13 12:16:08
    Od: "Agata Wasilewska" <a...@t...com.pl>

    "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> wrote in message

    > Używasz Programu Płatnik? To znacznie ułatwia pracę.

    Bez niego w ogole sobie nie wyobrazam wypelniania tych papierkow. Chociaz
    nie przypominam sobie, zebym widziala jakis gorzej od PP zaprojektowany i
    napisany program.

    pzdr
    --
    Agata

  • 8. Data: 2002-05-13 13:42:35
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

> [...]
    > nie przypominam sobie, zebym widziala jakis gorzej od PP zaprojektowany i

    He,he..a jaki był super na początku w 99r :-)) Teraz to jest extra :)
    No ja jeszcze używam Przekazu Elektronicznego, a to jest gorsze moim zdniam
    od PP. Pomijam błędy programistyczne ale ten brak poinformowania
    użytkowanika o tym co trza zrobić albo co robi źle.. Ja np wysyłałem na
    początku cały czas wszystkie dokument dodając tylko nowy miesiąc do
    istniejących. Dopóki nie wysłali maila do wszystkich jak im się zapchały
    servery ;-)

    WS

  • 9. Data: 2002-05-13 13:49:09
    Od: "Pulsar" <p...@h...pl>

    > Ja np wysyłałem na
    > początku cały czas wszystkie dokument dodając tylko nowy miesiąc do
    > istniejących. Dopóki nie wysłali maila do wszystkich jak im się zapchały
    > servery ;-)

    Też tak robiłem - jakieś trzy miesiące....

  • 10. Data: 2002-05-13 19:53:57
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Sun, 12 May 2002 23:42:11 +0200), Agata
    <a...@t...com.pl> był(a) napisał(a):

    >Moja spolka cywilna ma czterech wspolwlascicieli. Dwoch z nich placi
    >pelny ZUS, a reszta - tylko zdrowotne. Czy platnikiem skladek ZUS moze
    >byc spolka?

    Może. Ja tak mam. Korzystniej, bo masz jeden przelew i termin 15. a
    nie 10.

    >I czy moze te skladki wrzucac w koszty?

    Fundusz pracy czy jak mu tam -- do PKPiR. Społeczne albo do książki
    albo do PIT5, Zdrowotne do PIT5

    >Pytanie 2: od kiedy nalezy odprowadzac skladke zdrowotna od kazdej
    >prowadzonej DG?

    Tak

    --
    Jego Eminencja Tristan hrabia Alder