  • 1. Data: 2009-05-23 09:11:09
    Temat: towary handlowe, zapis kosztu w ksiedze
    Od: "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl>

    Witam!
    Procedura wyglada tak
    1.Klient sklada zamowienie.
    2.Dokonuje platnosci,
    3.Ja Kupuje w hurtowni towar
    4. Jak juz jestem wlascicielem tego towaru dokonuej sprzedazy
    5. towar jest wysylany bezposrednio z hurtowni do klienta
    6. faktura zakupu jest wysylana poczta z hurtowni do mnie
    7. wystawiam po spelnieniu punktu 5 paragon fiskalny lub fakture

    i pytanie takie, kiedy musze dokonac zapisu w ksiedze, chodzi o koszt w
    postaci towaru handlowego
    skoro dokument otrzymam dopiero po okolo 2 tygodniach, a towar fizycznie do
    mnie do firmy nie dotrze.
    Czytalem ze jezeli towar dotrze przed faktura to sporzadzam opis transakcji
    (dowod) i na jej jego podstawie dokonuje zapisu.

    Jak jest w moim przypadku?

    --
    DUMPINGOWIEC.pl - Program do faktur/rachunków/paragonów imiennych/fiskalnych
    z magazynem za 29,99 zł. !

  • 2. Data: 2009-05-25 07:52:25
    Temat: Re: towary handlowe, zapis kosztu w ksiedze
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 23 May 2009, wspolna-flaszka.pl wrote:

> [...]
    > 4. Jak juz jestem wlascicielem tego towaru dokonuej sprzedazy
    > 5. towar jest wysylany bezposrednio z hurtowni do klienta

    A ten towar jest jakoś identyfikowany numerem seryjnym albo co,
    każda sztuka osobno (i wymieniony numer na f-rze!)?
    Bo jak nie, to zupełnie niepotrzebnie mieszasz ze sobą zdarzenie
    cywilnoprawne (przeniesienie własności) z obowiązkiem podatkowym
    VAT.
    Hint:
    _117.html
    Art.155.2
    "Posiadanie" to stan faktyczny "mam w ręku", upraszczając.
    Posiadasz jak *dostaniesz*, z czego wynika, że właścicielem
    jesteś między wydaniem towaru przez przewoźnika o odebraniem
    przez docelowgo odbiorcą :) (i nic to, że nie ma takiego
    *okresu* czasu).
    Przy umowie wysyłkowej mamy odrębne momenty, które mogą mieć
    różne daty, dotyczące wywiązania się z umowy (to MOŻE być
    moment wydania firmie spedycyjnej, zajrzyj do art.544 KC,
    tam są słowa "w razie wątpliwości") oraz przejścia własności
    (patrz wyżej).
    Ustawa o VAT ma na taki przypadek *odrębną* regulację, która
    stanowi że *przyjmuje się* - nawet, jeśli pośrednik w żadnym
    momencie nie był właścicielem, art.22.2 tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html

> [...]
    > Czytalem ze jezeli towar dotrze przed faktura to sporzadzam opis transakcji
    > (dowod) i na jej jego podstawie dokonuje zapisu.

    Rozumiem że piszesz o KPiR? (nie wypowiadam się o PK ani ryczałcie).
    "Opis towaru" dotyczy IMO (bez "H") przejęcia właśnie *posiadania*
    tego towaru - przyjdzie do magazynu lub wprost "na produkcję".
    Na mój rozum takie zdarzenie nie ma miejsca.
    To docelowy odbiorca musi mieć "opis", aby móc wyjaśnić skąd mu się
    wziął "na magazynie" (upraszczając) towar, na który nie ma dowodu
    nabycia.
    Jedynym dokumentem podlegającym księgowaniu jest IMO w takim przypadku
    (u "pośrednika") owa f-ra zakupu, wpisywana z datą sprzedaży - i teraz
    zależnie od kombinacji sposobu prowadzenia KPiR ("bezpośrednio" lub
    "chronologicznie") oraz tego czy dotarła w danym miesiącu czy już
    po "zamknięciu" księgi na dany miesiąc, ujmowana
    - albo wprost z datą sprzedaży jeśli chronologicznie i "zdąży"
    - albo w miesiącu następnym, lecz z datą sprzedaży (czyli przed
    zdarzeniami z kolejnego miesiąca) gdy "chronologicznie i nie zdąży"
    - albo w dniu otrzymania, przy prowadzeniu "na bieżąco"

    > Jak jest w moim przypadku?

    A tego jak księgujesz nie raczyłeś napisać (skąd mamy wiedzieć?)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-05-25 08:02:09
    Od: "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl>

    > A tego jak księgujesz nie raczyłeś napisać (skąd mamy wiedzieć?)

    KPiR, vat wiadomo, wrzucam do ewidnecji zakupu z chwila otrzymania faktury
    od hurtownika, kazda faktura jest osobno na kazde zamowienie, nie zbiorczo.
    Wiec kazde zamowienie da sie polaczyc z faktura. O koncowego odbiorce nie
    pytam, jego zmartwienie, jak bedzie chcial otrzyma fakture.

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-05-25 22:15:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 May 2009, wspolna-flaszka.pl wrote:

    > KPiR, vat wiadomo, wrzucam do ewidnecji zakupu z chwila otrzymania faktury od
    > hurtownika,

    Ale to nie wyklucza "wrzucania na bieżąco" również do KPiR!
    Może inaczej: załózmy że masz f-ry na "zwykły koszt" (nie towar
    handlowy), wystawione odpowiednio 6 i 7 maja, ale otrzymane
    odpowiednio 7 i 8 maja (w odwrotnej kolejności).
    W jakiej kolejności masz je w KPiR?
    (możliwe są obie wersje, zależnie który kawałek rozporządzenia
    kto sobie wybierze :))
    Z tego wyniknie IMO wpis dotyczący *nie otrzymywanego* towaru
    handlowego, jako iż nakaz niezwłocznego wpisywania TH dotyczy
    wyraźnie tylko "otrzymania" - więc na mój gust w pozostałych
    przypadkach TH należy ujmować na takiej samej zasadzie, jak
    każdy koszt.
    Czyli tak jak podatnik sobie wybrał.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-05-26 08:30:06
    Od: "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl>

> [...]
    > W jakiej kolejności masz je w KPiR?
    > (możliwe są obie wersje, zależnie który kawałek rozporządzenia

    normalne faktury kosztowe w dacie ich wystawienia.

> [...]
    > wyraźnie tylko "otrzymania" - więc na mój gust w pozostałych
    > przypadkach TH należy ujmować na takiej samej zasadzie, jak

    czyli nie wrzucac wtedy do tej kolumny ? tylko do inne koszty (wraz z
    kosztem przesylki) ?

    > Czyli tak jak podatnik sobie wybrał.

    hmm, zadryndam jesczze do US :)

    dziki i pozdrawiam

  • 6. Data: 2009-05-26 08:38:58
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    wspolna-flaszka.pl wrote:
    > hmm, zadryndam jesczze do US :)

    Skąd u Ciebie ta wielka wiara w kompetencje urzędników z US? ;-)

    Piotrek

  • 7. Data: 2009-05-26 08:54:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 May 2009, wspolna-flaszka.pl wrote:

    > normalne faktury kosztowe w dacie ich wystawienia.

    Czyli NIE prowadzisz "na bieżąco".
    Imputuje to oczywiście obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży
    (przy czym może byc ES VAT), wszystko się zgadza.
    Tylko nie napisałeś wcześniej :)

    > czyli nie wrzucac wtedy do tej kolumny ? tylko do inne koszty (wraz z kosztem
    > przesylki) ?

    A skąd!
    Napisałem o "zasadzie" mając na myśli termin, nie kolumnę!

    > hmm, zadryndam jesczze do US :)

    Polecam archiwa grupy w tym temacie, a jeszcze lepiej zadzwonienie
    do 5 różnych US, bywają ciekawe wyniki :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-05-26 09:12:35
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 26-05-2009 o 10:54:28 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):

    > Czyli NIE prowadzisz "na bieżąco".
    > Imputuje to oczywiście obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży
    > (przy czym może byc ES VAT), wszystko się zgadza.

    A z kolei ES VAT nie musi być na bieżąco, right?
    Te przepisy się zapętlają na całego

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 9. Data: 2009-05-26 09:22:30
    Od: "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl>

    > Czyli NIE prowadzisz "na bieżąco".
    > Imputuje to oczywiście obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży
    > (przy czym może byc ES VAT), wszystko się zgadza.
    > Tylko nie napisałeś wcześniej :)

    ewidencje vat i tak musze prowadzic, a przy okazji czy ja mam wklepac do
    ksiegi
    na podstawie ewidencji - jakims opisem- dane z faktur kosztowych i sprzedazy
    czy moge wtedy do 20 po kolei wklepac ? (wklepuje tak, chce sie upewnic czy
    znow nie przedobrzylem :) )

    > A skąd!
    > Napisałem o "zasadzie" mając na myśli termin, nie kolumnę!

    ok spoko

    > Polecam archiwa grupy w tym temacie, a jeszcze lepiej zadzwonienie
    > do 5 różnych US, bywają ciekawe wyniki :)

    zadzwonie do jednego i rozmowe nagram, bede miec dowod na
    'blad co do okolicznosci wylaczajacej bezprawnosc czynu' :)

  • 10. Data: 2009-05-26 09:44:30
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 26-05-2009 o 11:22:30 wspolna-flaszka.pl <p...@g...pl>
    napisał(a):

    > zadzwonie do jednego i rozmowe nagram, bede miec dowod na
    > 'blad co do okolicznosci wylaczajacej bezprawnosc czynu' :)

    Na mój gust to nie będzie mieć większego znaczenia bo US-y nie są
    od "prewencyjnego" tłumaczenia przepisów podatkowych,
    tylko od "postfactumowego" tłumaczenia przyczyn domiarów.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek