  • 1. Data: 2005-06-13 09:06:11
    Temat: zakup towarów handlowych z zagranicy
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    pozdrawiam

    czy prowadząc biuro rachunkowe i rozliczając zakup towarów handlowych za
    klienta, który ów towar otrzymał 13 maja, a na fv jest data 11 maja powinnam
    przyjąć kurs średni waluty z 13 maja? Uważam, że tak. Koszt ponoszę z dniem
    otrzymania towaru. Czy ktoś to potwierdzi?

    pozdrawiam
    monika

  • 2. Data: 2005-06-13 14:10:23
    Temat: Re: zakup towarów handlowych z zagranicy
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Mon, 13 Jun 2005 11:06:11 +0200, Kalina napisał(a):

> [...]
    > przyjąć kurs średni waluty z 13 maja? Uważam, że tak. Koszt ponoszę z dniem
    > otrzymania towaru. Czy ktoś to potwierdzi?

    Nie mam teraz pod ręką ustawy i rozporządzenia - ale o ile pamiętam to z
    datą faktury.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 3. Data: 2005-06-13 14:34:14
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    > Nie mam teraz pod ręką ustawy i rozporządzenia - ale o ile pamiętam to z
    > datą faktury.

    Hmmm....
    mógłbyś się upewnić? Ja chyba upierałabym się przy dacie otrzymania
    towaru....
    Biuro rachunkowe musi wpisywać zakupy towarów handlowych i mat. w porządku
    chronologicznym, a ponieważ ujmowanie w kpir kosztów zakupów uregulowane
    jest w ustawie szczegółowo (podatnik wpisuje wtedy gdy otrzyma towar, a nie
    otrzyma fakturę ani też wtedy gdy faktura jest wystawiona), a zatem moim
    zdaniem biuro rachunkowe pod pojeciem chronologiczny zapis powinien przyjąć
    taką forme, która pokazywałaby kolejność dostaw (a zatem wpis w dacie
    otrzymania towaru i co za tym idzie - kurs waluty też z tego dnia).

    Może jednak się mylę?

    pozdrawiam
    monika

  • 4. Data: 2005-06-14 07:29:20
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Mon, 13 Jun 2005 16:34:14 +0200, Kalina napisał(a):

    > Może jednak się mylę?

    Nie może a na pewno - polecam lekturę:
    Rozporządzenia MF w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku
    od towarów i usług par 37;

    A co do wpisów w KPiR pożądana jest lektura par 12 do 16 objaśnien do
    Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi
    przychodów i rozchodów.

    Wspólczuję twoim klientom - jak sama nie potrafisz tak podstawowych rzeczy
    przepisach wyszukać to ciekawe jak zdałaś egzamin na usługowe prowadzenie
    ksiąg.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 5. Data: 2005-06-14 08:39:00
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    > Nie może a na pewno - polecam lekturę:
    > Rozporządzenia MF w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o
    podatku
    > od towarów i usług par 37;

    Cóż.... chyba czytasz nieuważnie moje wypowiedzi..... one w każdym razie nie
    dotyczyły kwestii VAT-u (choć w poprzedniej odpowiedzi moja sugestia co do
    kursu na fv wewnętrznej - którą wystawiasz dla potrzeb VAT-u, a nie podatku
    dochodowego) jest zgodna z Twoja - dzień wystawienia fv (ten sam dzień, co
    dzień wystawienia fv przez kontrahenta unijnego). Zakończmy więc ten temat,
    bo nie o to pytałam !

    > A co do wpisów w KPiR pożądana jest lektura par 12 do 16 objaśnien do
    > Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi
    > przychodów i rozchodów.

    Czy my czytamy to samo rozporządzenie??????????????????
    Wspomniane przez Ciebie paragrafy mówią co się wpisuje w róznych kolumnach
    (WSZYSTKICH, ALE AKURAT NIE TOWARACH HANDLOWYCH), o któóre przecież pytam od
    samego początku....... I jeszcze jedna dygresja..... nawiasem mówiąc w tych
    paragrafach nie ma ANI JEDNEGO SŁOW NA TEMAT KURSU WALUT

    Tym razem to ja polecam lekturę par. 16.1 Rozprządzenia (otrzymanie towarów
    musi być potwierdzone na dowodzie zakupu datą.... i podpisem osoby, która je
    przyjęła).
    Moi klienci piszą na fv : towar otrzymałem dnia..... i jeśli widzę, że ten
    termin jest późniejszy niż data z fv, to muszę im powinnam towar wprowadzić
    pod datą otrzymania (par 30 mówi o chronologii, a chronologie rozumiem jako
    następujące zdarzenia, a więc w kpir musze towary ujmować z zachowaniem
    kolejnosci dostaw, czyz nie tak???????A co do kursu walut........ art. 22
    ust 1 UPDOF wskazuje, aby w kpir przyjąć kurs z dnia poniesienia kosztu
    (dalej w tym samym punkcie mowa jest o zarachowaniu). A dzień poniesienia
    kosztu to chyba dzień wpisania kosztu do kpir (przy zakupach handlowych w
    dniu otrzymania towaru). Stąd wzięły się więc moje wnioski co do przyjęcia
    również kursu walut z tego dnia (co zresztą, nawiasem mówiąc zasugerował mi
    urzędnik z US).
    Jedynym argumentem przemawiającym w tym wypadku za przyjęciem kursu z dnia
    wystawienia faktury jest zapis w par. 16.1 rozporządzenia w sprawie KPiR,
    który mówi, że różnice w wartościach między opisem towarów w stosunku do
    danych wynikających z faktury musi być wpisana do księgi w dniu otrzymania
    faktury. Ale wprost to niestety nie wynika.

    > Wspólczuję twoim klientom - jak sama nie potrafisz tak podstawowych rzeczy
    > przepisach wyszukać to ciekawe jak zdałaś egzamin na usługowe prowadzenie
    > ksiąg.

    Trochę przesadziłeś.... ale - wystawiłeś tym samym opinię o samym sobie.
    Zresztą nie tylko uwagami nie na miejscu, ale także, a może po pierwsze -
    wskazując przepisy w ogóle nie związane z tematem, a po drugie nieuważnie
    czytając posty.
    Co do egazminu - na nim sa poważniejsze rzeczy, niż prowadzenie kpir (ale ty
    zapewne o tym nie wiesz...... ) Jesli masz uprawnienia do prowadzenia usług
    księgowych, to zapewne z "wysługi lat" a nie ze zdanego egzaminu (moim
    zdaniem po prostu przemawia przez ciebie zazdrość).

  • 6. Data: 2005-06-14 13:49:43
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Tue, 14 Jun 2005 10:39:00 +0200, Kalina napisał(a):

> [...]
    > dzień wystawienia fv przez kontrahenta unijnego). Zakończmy więc ten temat,

    Coż ... chyba jednak dotyczą ponieważ w KPiR dowodem są przede wszystkim
    faktury. A jaby ci jeszcze było mało to istnieje art. 22 ust.1 UoPDoOF
    który też określa jak się wylicza wartość dowodów w walutach obcych.
    A ten art oraz cała ustawa powinna być znana osobie prowadzącej usługowe
    prowadzenie ksiąg.

    > Czy my czytamy to samo rozporządzenie??????????????????

    Na pewno to samo. Róznie jednak je interpretujemy.

    > Tym razem to ja polecam lekturę par. 16.1 Rozprządzenia (otrzymanie towarów
    > musi być potwierdzone na dowodzie zakupu datą.... i podpisem osoby, która je
    > przyjęła).
    ..[ciach]
    Trochę mylisz pojęcia. Dowodem są dokumenty wymienione w § 12. ust. 3.
    Dodatkowe zapiski na dokumencie nie mają tu znaczenia. dowodem kosztowym
    jest otrzymana faktura, nawet gdyby towar jeszcze nie dotarł.
    Sytuacja opisywana przez ciebie dotycząca opisu towarów i księgowania
    róznic ma zastosowanie *wyłącznie* w sytuacji kiedy otrzymano towar a nie
    otrzymano faktury - na zasadzie odstępstwa od zasady dokumentowania
    fakturami.

> [...]
    > księgowych, to zapewne z "wysługi lat" a nie ze zdanego egzaminu (moim
    > zdaniem po prostu przemawia przez ciebie zazdrość).

    Nie zazdroszczę bo nie ma czego. Posty czytam uważnie i MZ odpowiedź była
    prawidłowa, aczkolwiek może niepełna. Ale osoba po egazminie powinna przede
    wszytkim potrafić sama odszukać przepisy - a ty dowiodłaś że niestety nie
    tego nie potrafisz.
    Poza tym nie ważne w jaki sposób są uzyskane uprawnienia - ale poziom
    wiedzy osoby je posiadającej. I fakt że na egzaminie były poważniejsze
    rzeczy ( zapewne myślisz o KH ) nie ma żadnego znaczenia.
    Nadal ośmielam się twierdzić, że nie posiadasz odpowiednich kwalifikacji do
    świadczonych usług pomimo posiadania odpowiednich "certyfikatów".

    --
    Mieczysław
    ----

  • 7. Data: 2005-06-14 15:01:15
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    NA WSTĘPIE OD RAZU ZAZNACZĘ, ZE PO TEJ TWOJEJ WYPOWIEDZI UTWIERDZIŁAM SIĘ W
    PRZEKONANIU, ŻE NIESTETY NIE MASZ W OGÓLE POJECIA, O CZYM MÓWISZ. DLATEGO
    ZAŁAMAŁAM RĘCE, ALE.... Z WRODZONEJ GRZECZNOSCI ODPISZE, ZEBYŚ NIE TKWIŁ W
    SWOJEJ GŁUPOCIE NA WIEKI.
    NAWIASEM MÓWIAC WYCZUWAM, ŻE W NORMALNYCH WARUNKACH DAWNO ZGODZIŁBYŚ SIĘ ZE
    MNA, TYLKO MESKA DUMA TRZYMA CIĘ NADAL PRZY SWOICH PRZEKONANIACH....

> [...]
    > który też określa jak się wylicza wartość dowodów w walutach obcych.
    > A ten art oraz cała ustawa powinna być znana osobie prowadzącej usługowe

    Faktury są dowodem, ale to nie znaczy jeszcze, ze kurs trzeba przyjąć z daty
    wystawienia faktury (tu trochę nabredziłeś głupot, mówiąc kolokwialnie).
    Przytoczony natomiast art. z updof takze nic nie wspomina o dacie
    wystawienia faktury, a o dacie poniesienia kosztu (a koszty handlowe wpisuje
    sie w dniu otzrzymania towaru, to chyba jasne!!!!!!!!!!!!!!! - w razie
    watpliwości odsyłam do pozycji "Podatkowa ksiażka przychodów i rozchodów"
    wydawnictwa INFOR, gdzie na str. 118, cytuję: " w kol 2 księgi przeznaczonej
    do zapisu daty zdarzenia gospodarczego wpisuje się datę otrzymania towaru, a
    nie np. datę wystawienia faktury badź rachunku czy datę zakupu". Dodam
    tylko, ze par. 30 rozporządzenia w sprawie kpir nie zwalnia biur
    rachunkowych z ujmowania towarów handlowych w ten sposób ( z zachowaniem
    kolejności dostaw).
    Aby jeszcze bardziej przyblizyć ci termin" data poniesienia kosztu " art. 22
    .1 opdof dodam, że np w przypadku delegacji zagranicznych niektórzy
    przyjmują np jako datę poniesienia kosztu kurs z dnia rozliczenia delegacji,
    a wtedy wszystkie fv z delegacji rozliczają wg tego kursu, a nie po kursie z
    dnia kazdej faktury.... WIĘC NIBY GDZIE JEST NAPISANE ŻE DZIEŃ PONIESIENIA
    KOSZTU TO DZIEŃ WYSTAWIENIA FV?????????????????????

    > Na pewno to samo. Róznie jednak je interpretujemy.

    Ponownie załamałam ręce....... SPÓJRZ DOKŁADNIE DO OBJAŚNIEŃ DO PROWADZENIA
    KPIR I ZOBACZ, NA JAKIE PRZEPISY SIE POWOŁUJESZ, BO NIE MAM SIŁY CI TEGO
    WYKŁADAĆ. Tylko dzięki wrodzonej inteligencji wiem, ze powołujesz się nie
    na objaśnienia do prowadzenia kpir, tylko do samego rozporządzenia, więc nie
    krzycz tak głosno, bo nie masz racji......

    > ..[ciach]
    > Trochę mylisz pojęcia. Dowodem są dokumenty wymienione w § 12. ust. 3.

    CÓŻ ZA ZAWĘŻONA
    INTERPRETACJA???????????????????????????????????????
    ????????????????????????
    ????????????????
    Art. 30 mówi wyraźnie o szerdzej grupie dowodów księgowych - poczytaj sobie,
    moze się czegoś nauczysz, :)
    A co z dowodami zawartymi w par. 13?????????????????????????????????????
    Ups, chyba wpadłes jak sliwka w kompot. Nawiasem mówiąc - dowody są
    wymianione w par. 12-16,

    > Dodatkowe zapiski na dokumencie nie mają tu znaczenia. dowodem kosztowym
    > jest otrzymana faktura, nawet gdyby towar jeszcze nie dotarł.

    No proszę cię, nie pogrążaj się dalej........

> [...]
    > róznic ma zastosowanie *wyłącznie* w sytuacji kiedy otrzymano towar a nie
    > otrzymano faktury - na zasadzie odstępstwa od zasady dokumentowania

    A co powiesz na szczegółową lekturę par. 17??????? Par. 30 zwalnia cię z
    obowiązku wpisywania kosztów natychmiast ale z chronologii dostaw to chyba
    nie, co ty na to???? (pytanie retoryczne - nie odpowiadaj, bo twoje
    wypowiedzi nie są dla mnie nauką tylko cofaniem się do podstaw)..

> [...]
    do
    > świadczonych usług pomimo posiadania odpowiednich "certyfikatów".

    Teraz już wiem na pewno, ze egzaminu nie zdawałeś !!!!!!!!!!!!!!!! BO NIE
    MASZ POJĘCIA CO NA NICH JEST. OPRÓCZ WSPOMNIANEGO KH JEST USTAWA O
    RACHUNKOWOŚCI (PRZEDE WSZYSTKIM) USTAWA O UBEZPIECZENIACH, O PRAWIE
    BANKOWYM, WEKSLOWYM, UPADŁOŚCIOWYM I NAPRAWCZYM, O SYSTEMIE UBEZPIECZEŃ
    SPOŁECZNYCH, PODATEK DOCHODOWY OD OSÓB FIZYCZNYCH, PRAWNYCH, WSZELKIE
    ROZPORZĄDZENIA Z TYM ZWIĄZANE I WIELE, WIELE WIĘCEJ
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    !!!!!!!!!!!!!!

  • 8. Data: 2005-06-14 16:07:04
    Od: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl>

    Kalina napisał(a):

> [...]
    >dnia kazdej faktury.... WIĘC NIBY GDZIE JEST NAPISANE ŻE DZIEŃ PONIESIENIA
    >KOSZTU TO DZIEŃ WYSTAWIENIA FV?????????????????????

    z dnia 27 kwietnia 2004 r.*
    w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i
    usług*

    (Dz. U. Nr 97, poz. 970)

    *Rozdział 14*

    *Sposób przeliczania kwot wykazywanych na fakturach, w sytuacji, gdy
    kwoty te wykazywane są w walutach obcych*

    *§ 37.* 1. Kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze
    przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy
    Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia
    faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik
    obowiązany jest do jej wystawienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

    2. W przypadku gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni
    waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje
    się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony.

    3. W przypadku niewystawienia faktury w terminie, w którym podatnik
    obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej
    przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy
    Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania
    obowiązku podatkowego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

    4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do przeliczania kwot
    wykazywanych na fakturze wystawionej przez podatnika podatku od wartości
    dodanej lub podatku o podobnym charakterze, jeżeli dokumentują one
    czynności, które u podatnika stanowią: wewnątrzwspólnotowe nabycie
    towarów, dostawę towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, lub
    import usług.

    _
    _I chyba o to w całej dyskusji chodziło.

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl

  • 9. Data: 2005-06-14 17:03:00
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Tue, 14 Jun 2005 17:01:15 +0200, Kalina napisał(a):

    > NA WSTĘPIE OD RAZU ZAZNACZĘ, ZE PO TEJ TWOJEJ WYPOWIEDZI UTWIERDZIŁAM SIĘ W
    > PRZEKONANIU, ŻE NIESTETY NIE MASZ W OGÓLE POJECIA, O CZYM MÓWISZ.

    To jest grupa dyskusyjna i każdy może prezentować swoje poglądy.

    A skoro jesteś tak dobrze przygotowana i posiadasz tak doskonałą literaturę
    oraz jesteś wyrocznią w interpretacji przepisów - więc nie rozumiem po co
    pytasz na grupie.

    Dla mnie EOT

    --
    Mieczysław
    ----

  • 10. Data: 2005-06-22 13:58:39
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    Witam po krótkiej przerwie.

    Przegladałam wczoraj wieczorem archiwum Monitora Ksiegowego i znalazłam
    odpowiedź na pytanie tu zadane. Potwierdziło się moje przypuszczenie, że
    bierze się kurs z dnia otrzymania towaru, a nie z dnia wystawienia faktury
    (np. fv wystawiona 11 maja a towar przyszedł 13 maja).

    Czy już wiesz, dlaczego zdałam licencję?