    From: "Dyzmund" <d...@t...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Remanent "niedokończonych" produktów
    Date: Tue, 25 Sep 2007 12:34:57 +0200

    Użytkownik "Dyzmund" <d...@t...pl> napisał w wiadomości
    news:fd9ckb$s8r$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Wiadomo co to remanent, pytanie czy należy w nim uwzględniać towary użyte
    do
    > produkcji niesprzedanych jeszcze produktów na które wzięło się zaliczki.
    > Podam przykład:
    > - deweloper jest w trakcie budowy, płatność podzielił klientowi na
    powiedzmy
    > 6 rat (faktury wystawiane nie za stan zero, surowy itd, tylko po prostu
    > terminy płatności bez względu na zaawansowanie prac)
    > - zastaje go zima na budowie i trzeba niby zrobić remanent, jak więc ma on
    > wyglądać: czy ujmować w nim tylko towary luzem (np. palety
> [...]

    Sam sobie odpowiem bo znalazłem odpowiedź, towary w trakcie produkcji są
    wliczane do remanentu.

    Próbuję odpowiedzieć sobie na pytanie czy w takim razie pobrane zaliczki
    trzeba zaliczać w przychód w rozumieniu podatku dochodowego.

    Dla przykładu firma buduje dom, sama zaopatrując budowę, wydała już na
    materiały 100 tys zł. netto Nastał 31 grudnia, budowa nie zakończona, nie ma
    aktu końcowego.

    W czasie trwania budowy firma brała zaliczki na poczet przyszłego budynku w
    kwocie 120 tys. netto. Jako, że kosztów nie ma (rem. końcowy - koszt zakupu)
    wychodzi na to, że cały przychód jest dochodem i firma zarobiła 120 tys
    zamiast 20 tys (120-100). W takim przypadku koszt pojawiłby się dopiero w
    roku przyszłym, kiedy "wydamy z magazynu" gotowy dom.

    Autorartykułu
    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Zaliczki-w-obrocie-k
    rajowym-zasady-opodatkow
    ania-i-dokumentowania-1454911.html

    pisze:

    "Pamiętać należy, że o tym, czy dane przysporzenie należy zakwalifikować
    jako przychód, decyduje zwłaszcza odpowiedź na pytanie, czy przysporzenie to
    ma charakter definitywny. "

    Kwoty zaliczek i należności nie mających definitywnego charakteru ze względu
    na każdorazową możliwość ich zwrotu przed terminem wykonania dostawy towarów
    lub usług, na poczet których zostały wpłacone, nie stanowią przychodu 4.
    Przychód taki stanowić będą dopiero w momencie zrealizowania dostawy. "

    Czy w tym świetle budowa to dostawa, skoro nie można zrealizować zwrotu
    zaliczki przed terminem wykonania dostawy (bo dostawa czyli budowa trwa)?

    Byłoby to dosyć krzywdzące ze względów podatkowych.