  • 21. Data: 2007-09-27 08:14:58
    Temat: Re: Remanent "niedokończonych" produktów
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Sep 2007, t...@o...pl wrote:

    > Kurka wodna, to rozporządzenie jest niedorobione jak ....

    Y tam, dobrze dorobione, US zawsze może znaleźć taki punkt, że Twój
    remanent go nie spełnia :>
    Przytnę tendencyjnie:

    > Tutaj wyłania mi się materialny obraz wyrobów, w kontekście materiałów
    > i towarów.

    Właśnie. Jak pustaki leżą na stosie to nie ma pytań.

    > 3. Przy działalności usługowej i budowlanej produkcję nie zakończoną wycenia
    > się według kosztów wytworzenia, z tym że nie może to być wartość niższa od
    > kosztów materiałów bezpośrednich zużytych do produkcji nie zakończonej.
    > "
    >
    > Czyli ... co to znaczy :) ?

    "Wartość wytworzenia" obejmuje wartość materiałów i robociznę, czyli to
    o co pytałem! Pomijam już trudniejsze pytanie o tzw. "koszty ogólne".

    W cytatach pominąłeś:
    +++
    4) "koszt wytworzenia" - wszelkie koszty zwišzane bezpoœrednio i poœrednio
    z przerobem materiałów, z wykonywaniem usług lub pozyskaniem (wydobyciem)
    kopalin, z wyłšczeniem kosztów sprzedaży wyrobów gotowych i usług,
    ---

    > dalej:
    >
    > "7.W razie przyjęcia wyceny towarów w kwocie niższej od ceny zakupu lub
    > nabycia albo od kosztów wytworzenia, w szczególności z powodu uszkodzenia,
    > wyjścia z mody, należy przy poszczególnych pozycjach uwidocznić również
    > jednostkową cenę zakupu (nabycia) lub koszt wytworzenia."
    >
    > To podkreśla materialny charakter spisu z natury

    No dobra.
    Masz postawiony fundament i 1,5 metra muru - pół ściany.
    Będziesz uzasadniał, że ów mur jest wart *mniej* niż same cegły?
    I co to ma dać?

    > 10. Kolumna 10 jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów
    > handlowych według cen zakupu.

    Ale to nie ma nic do rzeczy. Remanent MOŻE być zrobiony w cenach zakupu,
    ale nie musi - różnica remanentowa może spokojnie obejmować zmianę
    wartości materiałów ujętych w majątku firmy (m.in. tych kupionych
    "na kol. 10") w wyniku zmian wartości rynkowej.
    Jak powiedzmy ktoś przed wejściem do UE kupił wagon cukru, to na
    koniec 2004' miał *faktycznie* wartość rynkową x2 "na stanie".
    Ale nikt go nie mógł zmusić do zrobienia remanentu w wartościach
    rynkowych, zależnie od tego czy remanentował w cenie zakupu czy
    w cenach rynkowych, przychód wyszedł mu albo w 2004 albo podczas
    sprzedaży w 2005.
    Jak za długo czekał, to część znowu stracił - wskutek zmiany
    wartości złotówki :)
    Inaczej mówiąc: swoboda wyboru metody wyceny powoduje, ze podatnik
    w jakimś tam zakresie MOŻE wpływać na to, że ew. zmiana wartości
    rynkowej wobec ceny zakupu wpływa na wartość remanentu.
    Tyle, że MUSI zastosować to jednolicie do całego remanentu, oraz
    że w momencie sprzedaży stanie się to bez znaczenia (policzył za
    mało w remanencie - to przy sprzedaży dopłaci do podatku).

    Piszę tak dużo mętnie i dookoła tematu, aby zaakcentować że
    suma wartości z kol. 10 wcale nie musi przekładac się WPROST
    na różnice remanentowe!

> [...]
    > 2) ustalić wysokość poniesionych w roku podatkowym kosztów uzyskania
    > przychodów w sposób następujący:
    > - do wartości spisu z natury na początek roku podatkowego doliczyć wartość
    > zakupu towarów handlowych (materiałów) z kolumn 10 i 11,
    > a następnie pomniejszyć o wartość spisu z natury sporządzonego na koniec roku
    > podatkowego,
    > "
    >
    > I tutaj też nie widzę niematerialnych składników - o ile w samym
    > rozporzadzeniu jest jeszcze miejsce na dowolnośc,
    > o tyle tutaj ewidentnie powiązano spis z natury z kol. 10/11 KPiR,

    Nie.
    Spis z natury jedynie KORYGUJE koszty materiałowe o pewną wartość.
    Ale wartość korekty OBEJMUJE również inne koszty!
    W szczególności obejmuje:
    - robociznę
    ...oraz *może* obejmować, zależnie od humoru podatnika:
    - zmianę wartości rynkowej towaru z bardzo różnych przyczyn.

    Powiązano akurat z kol. 10, bo w KPiR nie ma kolumny pt. "różnica
    wobec rozliczania na pełnej księgowości" :), więc *z czymś*
    musieli powiązać.
    A że akurat przy handlu będzie to dopasowane "dobrze", to wybrali
    akurat kol.10.
    Przy produkcji dopasowanie miejsca dokonywania korekty jest takie
    sobie, każda kolumna jest jednakowo zła :), więc przyjęcie że
    korektę dodajemy *akurat* do kol.10 ma jakiś tam sens.
    Równie dobrze można twierdzić że ową korektę wprowadzać należy
    po wyliczeniu dochodu - ale jako że dodawanie jest przemienne,
    to różnica żadna :)

    > a robocizna idzie do 12 w końcu, albo do 13 jeśli
    > inna firma to wykonuje.

    Tu się nie zgadzam. A raczej zgadzam się z powyższym zdaniem, ale
    nie sugestią którą chcesz przemycić w jego treści.
    Robocizna idzie do 12. (albo 13.), ale jako KOSZT!
    A ujęcie jej wartości w "wartości wytworzenia" ma na celu doprowadzenie
    do zgodności z zasadami ogólnymi DG, czyli przypisania owego kosztu
    do momentu sprzedaży.

    Po polsku: ujęcie wartości robocizny w półwyrobach ma na celu
    ZMNIEJSZENIE kosztu w okresie, który kończymy remanentem, albo
    inaczej mówiąc - "wywalenie z kosztów" dla tego okresu, oraz
    pojawienie się tego kosztu ponownie w momencie sprzedaży!

    W efekcie wartość robocizny powinna pojawić się TRZY razy - raz
    jawnie (w 12. lub 13.), dwa razy w wartości remanentu - raz jako
    "przybycie" drugi raz jako "zniknięcie".

    > Co myślisz?

    Myślę j.w. oraz myślę że wystarczająco zagmatwałem ;)

    Cały problem w tym, że uproszczenie ROZLICZANIA przy KPiR powoduje
    *skomplikowanie* zasad działania całości :)
    Jakby to absurdalnie nie brzmiało, przy KPiR przebieg rozliczeń
    jest bardziej skomplikowany, niż przy PK. Za to może być znacznie
    mniej szczegółowy, bo sporo wartości wrzuca się do "jednego worka",
    np. przy remanencie - i nikt nie musi rozbijać *konkretnego*
    kosztu na *konkretne* przychody, rozliczenie "wychodzi samo"
    w okresie remanentowym.

    Podstawą do powyższych przemyśleń w celu zrozumienia "po co", jest
    przyjęcie że:
    - JEDNAK za podstawową zasadę w DG przyjmuje się, że koszt powinien
    być przypisany do sprzedaży
    - w KPiR stosuje się uproszczenia, ale owe uproszczenia powinny się
    "wyzerować" w momencie robienia remanentu

    Trzeba sobie myślenie przestawić z "jak coś kupię to to jest koszt"
    na "jak coś kupię NA MAGAZYN albo wyprodukuję NA MAGAZYN to owo coś
    jest moim majątkiem, na którym już się wzbogaciłem, mimo że leży
    w paczkach i pieniędzy nie widać".
    Tymczasoso występuje "odchylenie od zasady", korygowane remanentem.

    W tym momencie zapis iż "wartość wytworzenia obejmuje wszelkie koszty"
    jest zrozumiały, tak samo jak fakt iż remanent właśnie owe "wszelkie
    koszty" nakazuje ująć w wartości - również robociznę.
    Popatrz na to tak: masz rok, w którym *tylko* coś wytwarzasz.
    Na magazyn.
    Zero sprzedaży.
    Tylko zakupy, robocizna i koszty ogólne.
    I co, chciałbyś zaliczyć robociznę w koszty, po to żeby mieć w tym
    roku stratę?
    Jak "na magazynie" *ujmiesz* wartość robocizny, to stratę zmniejszasz!
    A jak w ogóle wycenisz w "wartościach rynkowych" to nawet zysk
    Ci może wyjść :P (i de facto tak jest - magazyn JEST więcej wart).

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2007-09-27 08:31:19
    Od: "Dyzmund" <d...@t...pl>

    Użytkownik <t...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > spisem z natury według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z
    > dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia;
    > spis z natury półwyrobów (półfabrykatów), wyrobów gotowych i braków
    > własnej produkcji wycenia się według kosztów wytworzenia, a odpadów
    > użytkowych, które w toku działalności utraciły swoją pierwotną wartość
    > użytkową, wycenia się według wartości wynikającej z oszacowania
    > uwzględniającego ich przydatność do dalszego użytkowania."
    >
    > Tutaj może być średnio, ale zaraz potem mamy:

    No właśnie średnio to wygląda bo skoro "spis z natury półwyrobów
    (półfabrykatów), wyrobów gotowych i braków
    własnej produkcji wycenia się według kosztów wytworzenia"
    to w takim razie co z robocizną? Architekt, geolog, geodeta - pośrednio
    wpływają na koszt wytworzenia , ekipa budowlana bezpośrenio

> [...]
    > wycenia się według kosztów wytworzenia, z tym że nie może to być wartość
    > niższa od kosztów materiałów bezpośrednich zużytych do produkcji nie

    W świetle powyższego koszt wytworzenia jest więc wyższy niż wartość
    materiałów.

> [...]
    > o tyle tutaj ewidentnie powiązano spis z natury z kol. 10/11 KPiR, a
    > robocizna idzie do 12 w końcu, albo do 13 jeśli

    Kolejny sprawa dochodzi.
    Powiedzmy, że księguję producję w toku czyli tworzę sobie w Subiekcie,
    którego używam komplet "budynek" i wrzucam do niego wszyskie materiały.
    W remanencie na koniec roku grzecznie stoi budynek. Ael to chyba nie koniec.
    Wydaje mi sie teraz, że koszt tego kompletu musi w jakiś sposób podnieść
    robocizna bo to koszt wytworzenia.
    Przez to robocizna nie byłaby kosztem do chwili sprzedaży budynku tak jak
    materiały.
    Tylko jak tę robociznę zapisać w księdze, żeby była ujęta w remanencie jako
    podniesienie kosztów wytworzenia?
    Ttochę się pogmatwało.

    pzdr, dyzmund

  • 23. Data: 2007-09-27 08:58:49
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 27-09-2007 o 10:31:19 Dyzmund <d...@t...pl> napisał(a):

    > Kolejny sprawa dochodzi.
    > Powiedzmy, ?e ksi?guj? producj? w toku czyli tworz? sobie w Subiekcie,
    > którego u?ywam komplet "budynek" i wrzucam do niego wszyskie materia?y.
    > W remanencie na koniec roku grzecznie stoi budynek. Ael to chyba nie
    > koniec.
    > Wydaje mi sie teraz, ?e koszt tego kompletu musi w jaki? sposób podnie?ae
    > robocizna bo to koszt wytworzenia.
    > Przez to robocizna nie by?aby kosztem do chwili sprzeda?y budynku tak jak
    > materia?y.
    > Tylko jak t? robocizn? zapisaae w ksi?dze, ?eby by?a uj?ta w remanencie
> [...]

    Akurat robocizna idzie na bieżąco, w dacie wypłaty, do kol. 12(albo 13 w
    starym wzorze KPiR)
    - jeśli nie szła do tej pory to szybciutko koryguj(zakładając że to są
    umowy zlecenia/dzieła/o pracę,
    z osobami nieprowadzacymi DG) - inaczejuu będziesz miał nierzetelną KPiR,
    bez zmiłuj się

  • 24. Data: 2007-09-27 10:31:29
    Od: "Dyzmund" <d...@t...pl>

> [...]
    > umowy zlecenia/dzieła/o pracę,
    > z osobami nieprowadzacymi DG) - inaczejuu będziesz miał nierzetelną KPiR,

    Akurat są to umowy z firmami podwykonawczymi. Na razie niczego nie muszę
    korygować bo tę działalnośc dopiero rozpoczynam, mam dopiero pierwszą
    zaliczkę do wystawienia i pierwsze faktury typu architekt, w przyszłym
    miesiącu pojawią się materiały. Prowadziłem wcześniej wył. działalność
    handlową i jakoś ciężko mi się przestawić z myśleniem tak jak to Gotfryd
    wyczerpująco przedstawił.

    Czy, żeby ta robocizna "czekała na magazynie" i zadziałał efekt (przypisania
    owego kosztu do momentu sprzedaży) do chwili remanentu powinna być ujęta w
    kol. 13 - wynagrodzenia w got. i naturze? przypominam umowy sa z firmami
    podwykonawczymi. Czy jednak w inną kolumnę?

    Chodzi mi o to, czy może być to kolumna której sumę na koniec roku zaliczę
    po prostu w CAŁOŚCI do remanentu, żeby nie było to "wymieszane" z
    pozostałymi wydatkami typu telefon, czynsz (kol. 14).

    Inna sprawa to koszty z kol. 14. Jeśli cały czas rok tylko produkuję to
    samymi kosztami typu czynsz telefon powoduję stratę. Może je też powinienem
    wykazać w remanencie jako koszt wytworzenia ?

    pzdr, Dyzmund

  • 25. Data: 2007-09-27 11:04:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Sep 2007, Dyzmund wrote:

    > Użytkownik <t...@o...pl> napisał
    [...]
    > No właśnie średnio to wygląda bo skoro "spis z natury półwyrobów
    > (półfabrykatów), wyrobów gotowych i braków
    > własnej produkcji wycenia się według kosztów wytworzenia"
    > to w takim razie co z robocizną?

    IMO - "oczywiście" jest składnikiem kosztu wytworzenia.

    > Architekt, geolog, geodeta - pośrednio
    > wpływają na koszt wytworzenia ,

    Y tam. Przecież przypisane są *wprost* do tej jednej budowy.

    > ekipa budowlana bezpośrenio

    ...też.

    > W świetle powyższego koszt wytworzenia jest więc wyższy niż wartość
    > materiałów.

    IMO tak.

    > Kolejny sprawa dochodzi.
    > Powiedzmy, że księguję producję w toku czyli tworzę sobie w Subiekcie,
    > którego używam komplet "budynek"

    IMHO: "budowa". "Budynek" to będzie po odbiorze budowlanym, czyli
    koszt wytworzenie budynku to koszt wytworzenia budowy plus koszt
    odbioru ;) (nie bić!!!)

> [...]

    > materiały.
    > Tylko jak tę robociznę zapisać w księdze, żeby była ujęta w remanencie jako

    Nie odniosłeś się AFAIK do mojego pytania, jak chcesz remanentować
    pustaki?
    IMO należy remanentować, posługując się tym przykładem, ŚCIANĘ, a nie
    pustaki!
    Ściślej - remanentować wypada "budowę".
    A w *jej* wartości robocizna spokojnie może już być, prawda?
    Pozycją remanentową byłaby BUDOWA, a jej *wartością* suma wartości
    materiałów, robocizny i innych nakładów.

    > Ttochę się pogmatwało.

    :)

    Mam sugestię.

    Spytaj grzecznie Maddy, czy nie zechciałaby rzucić okiem na niniejszą
    dyskusję. Adres znajdziesz w archiwum, to że podrażniona gryzie i kopie
    też ;) więc na własne ryzyko... bo nie wiadomo czy ma czas, dawno nie
    pisała; ale bardzo proszę, żeby pro publico bono jakby już to owym
    doświadczeniem (jej) poświecić na grupie, a nie sobkowato na priv :)

    pzdr, Gotfryd

  • 26. Data: 2007-09-27 11:08:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Sep 2007, t...@o...pl wrote:

    > Akurat robocizna idzie na bieżąco, w dacie wypłaty, do kol. 12(albo 13 w
    > starym wzorze KPiR)

    Tommy, stawiasz sprawę na głowie.
    Idzie o to, aby owa robocizna NIE stała się kosztem!
    I ma to być zrobione właśnie przez "wywalenie" z tego co wpisał do KPiR
    za pomocą różnicy remanentowej.
    Robocizna jest 1. raz ujmowana dla potrzeb podatkowych jako koszt w KPiR
    Jak do remanentu nie ma sprzedaży, to "półwyrób" jej wartość *wywala*
    z kosztów!
    Ponownie wraca do kosztów po zajściu sprzedaży *i* następnego po niej
    remanentu*!

    A przynajmniej tak powinno być :)

> [...]
    > zlecenia/dzieła/o pracę,
    > z osobami nieprowadzacymi DG) - inaczejuu będziesz miał nierzetelną KPiR, bez

    A jak nie skoryguje różnicą remanentową, to będzie miał nierzetelną
    deklarację podatkową :O

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2007-09-27 11:22:30
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 27-09-2007 o 12:31:29 Dyzmund <d...@t...pl> napisał(a):

    > U?ytkownik <t...@o...pl> napisa? w wiadomo?ci

    > jak

    > Akurat s? to umowy z firmami podwykonawczymi. Na razie niczego nie musz?
    > korygowaae bo t? dzia?alno?c dopiero rozpoczynam, mam dopiero pierwsz?
    > zaliczk? do wystawienia i pierwsze faktury typu architekt, w przysz?ym
    > miesi?cu pojawi? si? materia?y. Prowadzi?em wcze?niej wy?. dzia?alno?ae
    > handlow? i jako? ci??ko mi si? przestawiae z my?leniem tak jak to Gotfryd
    > wyczerpuj?co przedstawi?.

    Z usługami podwykonawców to sam ma problem, zbieram się na wiążącą.
    Może

    > Czy, ?eby ta robocizna "czeka?a na magazynie" i zadzia?a? efekt
    > (przypisania
    > owego kosztu do momentu sprzeda?y) do chwili remanentu powinna byae uj?ta
    > kol. 13 - wynagrodzenia w got. i naturze? przypominam umowy sa z firmami
    > podwykonawczymi. Czy jednak w inn? kolumn??

    IMVHO robocizna to tylko w przypadku pracy i zleceń/dzieł z osobami
    fizycznymi.
    A usługi zakupione u innych firm to koszty pozostałe.

    > Chodzi mi o to, czy mo?e byae to kolumna której sum? na koniec roku
    > zalicz?
    > po prostu w CA?O?CI do remanentu, ?eby nie by?o to "wymieszane" z
    > pozosta?ymi wydatkami typu telefon, czynsz (kol. 14).

    Jeśli w 13 na razie nic nie masz, a do końca roku tylko zaliczki będziesz
    pobierał,
    to w kontekście tego co Gotfryd pisał, cała 13 pójdzie do remanentu..
    Ale w przypadku ogólnym tak nie będzie - i ciężko będzie ocenić ile
    robocizny w co poszło.
    Więc poprzez sprowadzenie sprawy do absurdu dochodzimy do tego że... no
    właśnie :)

    > Inna sprawa to koszty z kol. 14. Je?li ca?y czas rok tylko produkuj? to
    > samymi kosztami typu czynsz telefon powoduj? strat?. Mo?e je te?
    > powinienem
    > wykazaae w remanencie jako koszt wytworzenia ?

    IMVHO do remanentu tylko koszty bezpośrednie się nadają.

    BTW to jest ciekawe w kontekście kasy i memoriału. Bo wychodzi na to, że
    kasa i memoriał
    to w teorii jest dokładnie to samo, tyle że przy kasie wpisuje się na
    bieżąco i wypada przy remanencie,
    a dla memoriału trzeba to ręcznie dzielić.
    A w praktyce wszytsko się wymieszało i cięzko rozróżnic co jest kasą a co
    memoriałem, bo ani przy kasie
    nie wszytsko idzie kasowo, ani przy memoriale nie wsyztsko idzie
    memoriałowo, daj pan spokój :)
    Chyba jedyna różnica między kasą a memoriałem jest taka, że przy memoriale
    zakupy usług niematerilanych
    wchodzą w koszty dopiero przy sprzedaży produktów związanych z tymi
    usługami, a przy kasie wchodzą
    z datą faktury, CHYBA ŻE wyjdzie na to, że takie usługi niematerialne też
    podlegają remanntowi,
    wtedy nie ma kompletnie żadnej różnicy.

  • 28. Data: 2007-09-27 11:24:39
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 27-09-2007 o 13:08:43 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > remanentu*!
    >
    > A przynajmniej tak powinno być :)

    > A jak nie skoryguje różnicą remanentową, to będzie miał nierzetelną

    Ja tylko napisałem, że robociznę trzeba wpisywac na bieżąco. Nie pisałem
    że nie wypada
    przy remanencie...
    BTW w tym momencie potwierdzasz, że memoriał i kasa to to samo, tylko że
    kasa
    jest bardziej skomplikowana ? :)
    BTW jak liczysz różnice remanentowe przy memoriale? :)

  • 29. Data: 2007-09-27 11:29:56
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Do budowy to faktycznie wszystko co piszesz ma sens.

    Pytanie zasadnicze zostaje - jak to trzeba robić żeby było dobrze...
    Chyba wiążąca interpretacja by tutaj rozjaśniła sprawę. Do końca roku zdążą
    ją wydać.

  • 30. Data: 2007-09-27 19:22:24
    Od: "Dyzmund" <d...@t...pl>

> [...]
    >
    > Pytanie zasadnicze zostaje - jak to trzeba robić żeby było dobrze...
    > Chyba wiążąca interpretacja by tutaj rozjaśniła sprawę. Do końca roku

    tak.....wiążącą interpretację....jak Pani z urzędu wzięła się ostatnio za
    interpretowanie to parę dni przed upłynięciem terminu w którym musi się
    zmieścić zaprosiła mnie na rozmowę i poprosiła, żebym zmienił wniosek bo mój
    wniosek ma braki formalne i .......czas biegnie od nowa. Wycofałem wniosek
    bo w międzyczasie poczytałem i interpretacji już nie potrzebowałem.