  • 1. Data: 2007-06-26 10:37:18
    Temat: SC w mieszkaniu wspólnika, gzie wpiać przychód
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Chcemy przenieść siedzibę SC do mieszkania wspólnika, zajmnie to góra 1m2
    na dokumenty.
    Oczywiście wszytsko bezpłatnie, więc ja mam przychód z niedopłatnego
    świadczenia,
    wspólnik tak samo. Pytanie - gdzie mamy ten przychód wpisać - w KPiR
    spółki,
    swoje własne KPiR z DG, założyć jakieś inne KPiR, czy dopiero na PIT-36 ?

    pozdr

  • 2. Data: 2007-06-26 13:08:04
    Temat: Re: SC w mieszkaniu wspólnika, gzie wpiać przychód
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    On 26 Cze, 12:37, "t...@o...pl" <t...@o...pl> wrote:
> [...]
    > spółki,
    > swoje własne KPiR z DG, założyć jakieś inne KPiR, czy dopiero na PIT-36 ?

    Jakoś tak za proste to pytanie, jeśli chodzi o Ciebie ;)
    Sondujesz? ;>
    To spólka ma użyczone miejsce na siedzibę, więc przychód SC, czyli
    inaczej być nie może - przychód w KPiR SC.

    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 3. Data: 2007-06-26 13:45:05
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 26-06-2007 o 15:08:04 Jagna <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Jakoś tak za proste to pytanie, jeśli chodzi o Ciebie ;)
    > Sondujesz? ;>
    > To spólka ma użyczone miejsce na siedzibę, więc przychód SC, czyli
    > inaczej być nie może - przychód w KPiR SC.

    Właśnie w tym cały klops - Gotfryd i s-ka zaraz się "przyczepią" że spółka
    nie może mieć użyczonego miejsca na siedzibę, bo nie ma osobowości prawnej,
    zdolności pranej ani zdolności do czynności prawnych - bo spółka cywilna
    to kawałek
    kartki - i mają racyję.
    Jednak przepisy podatkowe(czy raczej ich interpretacje) wyewoluowąły w
    inną stronę
    - w taką w której sc jest osobnym podmiotem i może zawierać transakcje ze
    swoimi wspólnikami.
    Co więcej - jeśli sa to transakcje odpłatne, to poza szacowaniem nie ma
    żadnych pułapek
    (chyba że jakiś są stweirdzi że tak nie można w świetle KC, bo w świetle
    podatków jest ok ZTCW).
    Jeśli jednak transakcja jest nieodpłatna, to się zaczynają jaja z
    podziałem przychodów,
    świadczeniami dla samego siebie itd. Doszło już do paradoksu - mianowicie
    w jednym z wyroków
    przeczytałem, że wspólnik SC użyczył tejże SC samochód, od którego to
    użyczenia zapłacił
    z SC podatek!!! Jednak większośc wyroków idzie w te tony, że użyczający
    nic nie płaci a płaci
    ten drugi(chyba że mowa o lokalu, wtedy płacą obaj bez wyjątku, a ten
    użyczający powinien chyba nawet
    dwa razy zapłacić zgodnie z tym paradoksalnym wyrokiem).

    No i stąd moje pytanie - wspólnik użyczy spółce skrawek swojego
    mieszkania. Poniewaz będzie to
    nieodpłatne, to trzeba to dobre powpisywać - wspólnik gdzies i ja gdzieś,
    jestem prawie pewien
    że nie do KPiR spółki, jako że nie jest to transakcja pieniężna.
    Pieniężnie też można by, ale wtedy by był najem i kolejny KPiR u
    wspólnika, bes sęsu jak mówi jasio śmietana :)

    Regards

  • 4. Data: 2007-06-26 19:22:29
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    On 26 Cze, 15:45, "t...@o...pl" <t...@o...pl> wrote:

> [...]
    > zdolności pranej ani zdolności do czynności prawnych - bo spółka cywilna

    Teoretycznie tak, ale idąc tym tokiem rozumowania, to czynszu za najem
    lokalu spółki cywilnej też nie powinno się wpisywać do kpir spólki?
    Czy to trochę nie przekombinowane?

    Być może kwestia samochodu, to już się robi problem, nie przeczę, ale
    z wlasnej praktyki wiem, że US (terytorialnie "mój" -G.śląsk) w
    przypadku umowy użyczenia przez jednego ze wspolnikow "szuflady" z
    biurka i adresu na siedzibę SC, nawet nie wspomnial o koniecznosci
    opodatkowania z tego tytulu przychodu.

    Bo może to już trochę za mocno demonizujecie te przepisy, cooo? ;>

    Choć, oczywiście ja nie mam monopolu na "rację" :)

> [...]
    > użyczający powinien chyba nawet
    > dwa razy zapłacić zgodnie z tym paradoksalnym wyrokiem).

    No to pewnie byloby lepiej wynająć odplatnie, wtedy i wilk syty i owca
    cala. Choć, jak znam życie, tu też czai się problem... ;>

> [...]
    > Pieniężnie też można by, ale wtedy by był najem i kolejny KPiR u
    > wspólnika, bes sęsu jak mówi jasio śmietana :)

    No toż z przyjemnością poczekam na komentarz Gotfryda! :)

    Pozdrawiam,
    Jagna :)

  • 5. Data: 2007-06-26 23:00:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Witam.
    Całkiem primo, to mam wątpliwości co do istnienia tegoż
    przychodu. To na koniec. A na razie jedziemy:

    On Tue, 26 Jun 2007, t...@o...pl wrote:

> [...]

    Nie, zapętlił się w wyrokach :)
    Niestety, mamy totalny bałagan - jak znoszono "ograniczoną zdolność
    do czynnosci prawnych" dla S.C. to nie uporządkowano wielu spraw :(

> [...]
    > stronę
    > - w taką w której sc jest osobnym podmiotem i może zawierać transakcje ze

    No tu jeszcze TROCHĘ zależy, czy mowa o VAT, PDoOF czy czym innym.

> [...]
    > dwa razy zapłacić zgodnie z tym paradoksalnym wyrokiem).
    >
    > No i stąd moje pytanie - wspólnik użyczy spółce skrawek swojego mieszkania.

    Polimeryzowałbym ;), czy ma to miejsce JEŚLI idzie o samo podanie
    miejsca przechowywania ksiąg.
    W sprawie "siedziby" mam pytanie (niżej).

    > Poniewaz będzie to
    > nieodpłatne, to trzeba to dobre powpisywać - wspólnik gdzies i ja gdzieś,
    > jestem prawie pewien
    > że nie do KPiR spółki, jako że nie jest to transakcja pieniężna.

    Mogę Ci napisać, jakie wnioski wyciągnęli szpece "z gazet" - parę lat
    temu czytałem kilka artykułów z prasy podatkowej.
    Mi wyszło, że dobrze gadali.
    Otóż pisali tak:
    - przepisy szczegółowe swoją drogą. I minister miał prawo do regulacji
    co i jak pisać do KPiR. Wniosek: takie "spółkowe" (zarówno przychody,
    jak i koszty) powinny iść do "spółkowej" KPiR
    - powyższe w niczym nie może naruszać zasady prawnej, że "przepis
    wyższego rzędu uchyla działanie przepisu niższego rzędu".
    Ergo, fakt wpisania (lub nie) czegoś do KPiR na wskutek widzimisię
    ministra nie może uchylać LITERALNEGO zapisu z ustawy.

    Wniosek który wyciągnęli: skutki rozliczenia KPiR należy korygować.

    Inaczej mówiąc, do rozliczenia PIT *nie idą* podsumowania stosownych
    pozycji KPiR "tylko" przemnożone przez współczynnik udziału, ale
    są one *dodatkowo skorygowane*!
    Skorygowane o te wielkości po stronie przychodów, ktore dla danego
    wspólnika przychodem nie są, oraz odpowiednio po stronie kosztów!

    Ktoś widzi pomysł, żeby było inaczej?
    Przypomnę, że "wyniki KPiR" i tak są korygowane (wg rozporządzenia),
    fakt dołożenia jeszcze jednej korekty "ustawowej" niewiele zmienia.

    > Pieniężnie też można by, ale wtedy by był najem i kolejny KPiR u wspólnika,
    > bes sęsu

    Zgoda.

    Moje wątpliwości wzbudza czepianie się "trzymania ksiąg".
    Zastrzegam, że nie wiem czy i jak ugryźć fakt wskazania siedziby
    S.C. (jest coś takiego *w przepisach*? to ja bardzo proszę o podatnie
    tego przepisu, tylko nie prawa powielaczowego a czegoś od rozporządzenia
    wzwyż, Konstytucja albo jakaś umowa m-nar też może być :))

    Co to "trzymania ksiąg" uwagi mam dwie:

    - skala. Pytam ile tego jest, i dlaczego pół metra sześciennego chcesz
    rozłożyć na *CAŁYM* metrze kwadratowym powierzchni, skoro wiadomo
    że jak powiechnia wykorzystywana jest *częsciowo* lub *wspólnie*
    to się ją dzieli, znaczy jak masz 6 mieszkań po 50 m^2 jedno nad
    drugim, to koszta "gruntowe" tych 50m^2 dzieli się na 6 mieszkań,
    czyli pół m^3 nad 1 m^2 w mieszkaniu o 2,5 m wysokości powinno
    liczyć się jako 1/5 m^2, bo "nad" i "pod" przecież udziałowiec
    mieszka? ;)

    - obowiązkowość.
    Pytam po dobroci, czy jeśli istnieje świadczenie solidarne, to fakt
    spełnienia świadczenia w całości przez jednego ze ZOBOWIĄZANYCH
    do spełnienia (w tym spełnienia w całości), rodzi (oprócz prawa
    tego kto spełnił świadczenie do zwrotu udziału w świadczeniu
    przez pozostałych) jakieś skutki podatkowe?
    Doskonale rozumiem, że to WYGLĄDA jak pożyczka w wysokości
    udziału w zobowiązaniu (dla tych, "za których" zapłacono).
    Ale to NIE JEST pożyczka - bo zobowiązanie nie wynika z umowy
    TYCH stron (zobowiązanych solidarnie), tylko przepisu!

    Za "prawidłową dokumentację" odpowiadają obaj wspólnicy.
    No to pytam, czy jak jeden pojedzie za granicę, wpadnie pod
    tramwaj czy tylko zwyczajnie powie że "mu się nie chce
    i jak chcesz to weź sobie archiwa", to ów fakt ma rodzić
    jakieś obowiazki podatkowe?

    Mi nie pasuje.

    O ile w przypadku wypożyczenia czegokolwiek "do DG" wątpliwości
    nie mam i uważam że wg przepisów można się czepiać nawet
    o drobiazgi, to tu mam zastrzeżenia :)
    Właśnie z tego powodu, że istnieje ZOBOWIĄZANIE PRZEPISEM
    do stosownych zachować przez wspólników!

    Byłoby bzdurą, jakby przez fakt że wspólnik wyjedzie sobie
    na kraniec świata, a Ty masz obowiązek (z ustawy) "trzymać
    papiery", ów obowiązek rodził obowiązek podatkowy, prawda?

    No ale ciekaw jestem komentarzy :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-06-26 23:17:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Jun 2007, Jagna wrote:

> [...]
    > przypadku umowy użyczenia przez jednego ze wspolnikow "szuflady" z
    > biurka i adresu na siedzibę SC, nawet nie wspomnial o koniecznosci

    W poście obok usiłuję owo niewspominanie uzasadnić prawnie :)
    Powód: trzymanie papierów, mimo możliwości umówienia się kto, co
    i jak, nie wynika z umowy.
    Wynika z ustawowego obowiązku.

    > Bo może to już trochę za mocno demonizujecie te przepisy, cooo? ;>
    >
    > Choć, oczywiście ja nie mam monopolu na "rację" :)

    Ja też nie, ale tu Cię poprę w całej rozciągłości :), tyle że nie
    na zasadzie "logicznej" (w podatkach słabo działa ;)) a raczej
    szukając dziury w całym metodą prawną.
    Skoro obowiązek "trzymania papierów" nie wynika z umowy S.C.,
    to o ile możliwe faktyczne koszty byłyby KUP ujmowanym w KPiR
    tejże S.C., ów obowiązek spełniany przez wspólnika nie wypełnia
    IMHO opisu "nieodpłatnego świadczenia".
    Tak samo, jak "nieodpłatnym świadczeniem" nie jest np. zapewnianie
    wlasnym dzieciom czegoś do jedzenia, bo wynika z przepisów ustawy,
    znaczy KRiO.
    Uprzezam, że rozumiem iż takie podejście może powodować szok, ale
    tak mi wychodzi :) - aby coś nie było "nieodpłatnym świadczeniem"
    wystarczy, że jest obowiązkiem ustawowym spełnianym przez
    zobowiązanego! (piszę *wystarczy*, a nie żeby było *konieczne*).

    Inaczej ubieranie i karmienie swojej rodziny rodziłoby obowiazek
    podatkowy!

    > No to pewnie byloby lepiej wynająć odplatnie, wtedy i wilk syty i owca
    > cala. Choć, jak znam życie, tu też czai się problem... ;>

    Nie inaczej :)
    A to podmiot powiązany, a to świadczenie częściowo dla samego siebie...

    Przyznam, że jakby na mnie trafiło i chodziłoby TYLKO o dokumenty,
    to bym (przy dzisiejnym stanie świadomości) nie wpisywał :|

    Ale to nie jest dowód na nic!
    Oczywiście że świadczenia nieodpłatne ujmuje się "po prostu w KPiR".
    I IMO (co piszę w poście obok) teza o korekcie PO wyliczeniu KPiR
    wydaje się mieć ręce i nogi :)

    > No toż z przyjemnością poczekam na komentarz Gotfryda! :)

    No to wystawiam się na strzał, świadom że (S.C. <-> wspólnik) to
    jest trudny do przełknięcia kąsek :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-06-27 08:06:29
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dzięki za podpowiedzi, brzmi logicznie, a nawet gdyby ktoś się doczepił
    to ile tego przychodu z trzymania segregatora na półce u wspólnika, moze
    2zł miesięcznie :)

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2007-06-27 09:07:07
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    On 27 Cze, 10:06, "t...@o...pl" <t...@o...pl> wrote:

    > Dzięki za podpowiedzi, brzmi logicznie, a nawet gdyby ktoś się doczepił
    > to ile tego przychodu z trzymania segregatora na półce u wspólnika, moze
    > 2zł miesięcznie :)

    Hola, hola! Cytując posła Cymańskiego ;p

    Bo przecież jest jeszcze taki zapis w u.p.d.o.f. art. 16 ust. 2, który
    sobie "mówi", że "jeśli właściciel nieruchomości używa jej na własne
    potrzeby (...), nie ustala się wartości czynszowej tej nieruchomości
    lub jej części, a wydatki związane z nieruchomością nie stanowią
    kosztu uzyskania przychodów".

    Nie da się go tu zastosować? Bo przecież dzialalność w SC to nic
    innego, niż wykorzystywanie jej na wlasne potrzeby, no chyba, że to ja
    teraz przekombinowałam ;p

    Gdyby jednak był cień szansy, że nie, to nie ustalaloby się przychodu
    z tytułu nieodpłatnego świadczenia, a z kolei świadczenie odpłatne nie
    stanowiłoby kosztu. Czyż nie? ;>

    Teraz tylko pozostaje pytanie, czy aby na pewno dzialalność SC to
    własne potrzeby?

    No to analizując semantycznie, mamy - "używać" - zrobić z czegoś
    użytek (słownik PWN), "potrzeba" - jest niezbędne,
    konieczne (tamże), no i wreszcie "własny": taki, w którym ktoś, o
    kim mowa, sam brał (bierze) udział, którym się posługuje, którego jest
    sprawcą itp.

    Uff... :)
    To jak? Może być? ;>
    Pewnie za proste to, by można by przyjąć...

    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 9. Data: 2007-06-27 10:55:47
    Od: cb <c...@N...onet.pl>

    To ja jeszcze się podepnę.
    To co piszecie jest bardzo wartościowe dla każdego, kto zakłada SC.

    Pisałem już jakiś czas temu o swoim przypadku, czyli:

    Co jeśli mieszkanie nie jest własnością wspólnika, ale wynajmuje się je
    od osoby trzeciej.
    Czy w takim przypadku również można argumentować w podobny sposób?
    A co jeśli w mieszkaniu będzie troche więcej niż tylko dokumentacja,
    czyli np. towar?

    Tomasz

  • 10. Data: 2007-06-27 11:05:18

    Dnia 27-06-2007 o 12:55:47 cb <c...@N...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Czy w takim przypadku również można argumentować w podobny sposób?
    > A co jeśli w mieszkaniu będzie troche więcej niż tylko dokumentacja,

    Tak OT: Bill Gates i Paul Allen założyli pierwszą swoją firmę(przed MS),
    w pokoju w akademiku. Kto się doliczy ile papierów trzeba by u nas zebrać
    żeby się tak dało(zakłądając że się przekona współlokatorów, kierownika
    akademika,
    dziekana, rektora, chór ptaków nocnych i ministra edukacji :) )..