  • 21. Data: 2007-07-26 22:52:36
    Temat: Re: Spadek z Niemiec
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > piszesz prawdę, ale nie wynika z tego że spadek nie jest w USA
    > opodatkowany :)
    > Czy coś zmienili w ostatnich latach?
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Generalnie spadek jest opodatkowany w kraju "nabycia" i słusznie. Skoro w
    większości umów międzynarodowych używa się słowa "może" to oznacza , że jeśli
    pobrano podatek od spadku w kraju rezydencji spadkodawcy to w RP spadku
    zgłaszać nie ma sensu. Jeśli natomiast podatku za granicą nie pobrano to można
    domniemać , że jest on należny w RP . Wymiana informacji międzynarodowa akurat
    w tym zakresie nie jest precyzyjna i doskonała. Dotyczy to zwłaszcza
    nieruchomości. Sam wpływ na konto bankowe sumy pieniędzy z zagranicy nie
    stanowi przedmiotu zainteresowania fiskusa jeśli bank beneficjenta otrzynma
    informację o żródle wpływu i pochodzeniu kasy. Oczywiście informacja o
    przelewie jest przekazywana nadzorowi finansowemu (powyżej pewnej kwoty) ale
    nie przekłada się to w żaden sposób na wiedzę fiskusa o tej transakcji.
    Zgłoszenie nabycia spadku ma charakter deklaratoryjny. Wymiar podatku
    następuje w formie decyzji. W praktyce jeśli masa spadkowa jest poza granicami
    RP - polski fiskus nie ma kontroli nad nią i nie może skutecznie ograniczyć
    dysponowania spadkiem. I tak na przykład nabyta w drodze spadku nieruchomość w
    RP , może być zbyta przez spadkobiercę po opłaceniu podatku od spadku a
    nieruchomość zagraniczna może być zbyta bez kontroli polskiego fiskusa ale z
    uwzględnieniem przepisów prawa miejscowego ( położenia nieruchomości). Jeśli
    więc miejscowy fiskus nie pobrał podatku od spadku a spadkobierca jest
    właścicielem nieruchomości to spadkobierca otrzymuje kasę za nieruchomość i
    płaci wyłacznie obowiązkowe opłaty od zbycia należne w kraju położenia
    nieruchomości. Wymiana informacji podatkowej międzynarodowejw tym zakresie nie
    funkcjonuje.
    Oczywiście polski fiskus bada wydatki podatnika i jeśli ich suma w danym roku
    podatkowym przekracza dochody opodatkowane to wezwie podatnika do ujawnienia
    żródeł przychodów - ale to już odrębna historia.

    Pzdr- Kriss

  • 22. Data: 2007-07-26 23:20:26
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Kriss" <k...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > jeśli
    > pobrano podatek od spadku w kraju rezydencji spadkodawcy to w RP spadku

    Bzdura numer jeden.

    Art. 2. Nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw
    majątkowych

    wykonywanych za granicą podlega podatkowi, jeSeli w chwili otwarcia spadku
    lub zawarcia

    umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego
    pobytu na

    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

    Jeśli natomiast podatku za granicą nie pobrano to można
    > domniemać , że jest on należny w RP

    Bzdura numer dwa an podstawie tego samego artykułu.

    > Wymiana informacji międzynarodowa akurat
    > w tym zakresie nie jest precyzyjna i doskonała. Dotyczy to zwłaszcza
    > nieruchomości.

    Skąd wiesz?

    > W praktyce jeśli masa spadkowa jest poza granicami
    > RP - polski fiskus nie ma kontroli nad nią i nie może skutecznie
    > ograniczyć
    > dysponowania spadkiem.

    Buzdra numer trzy.
    Fiskus nie jest zainteresowany spadkiem tylko podatkiem od niego, wiec niby
    co miałby ograniczać.

> [...]
    > nieruchomość zagraniczna może być zbyta bez kontroli polskiego fiskusa ale
    > uwzględnieniem przepisów prawa miejscowego ( położenia nieruchomości).

    A podatek w Polsce i tak sie należy, jeżeli nie reguluje tego inaczej umowa
    szczegółowa.

> [...]
    > właścicielem nieruchomości to spadkobierca otrzymuje kasę za nieruchomość
    > płaci wyłacznie obowiązkowe opłaty od zbycia należne w kraju położenia

    Oraz w Polsce.

    > Wymiana informacji podatkowej międzynarodowejw tym zakresie nie
    > funkcjonuje.

    Skąd wiesz?

    Skąd żeś ty się w ogóle urwał?

  • 23. Data: 2007-07-27 20:05:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Jul 2007, Kriss wrote:

    > Generalnie spadek jest opodatkowany w kraju "nabycia" i słusznie.

    Jeśli jest jak było (a ktoś już przytaknął), to sprawa bynajmniej tak
    nie wygląda. Przykład z USA: tam nie ma podatku od spadków, to jest
    *normalny przychód* otrzymywany *tam* - nic to, że przez obywatela
    .pl który całe życie siedzi w .pl.
    A w .pl należy się drugi podatek - od spadku, bo się należy, bo tak
    zapisano w ustawie...

    > domniemać , że jest on należny w RP . Wymiana informacji międzynarodowa akurat
    > w tym zakresie nie jest precyzyjna i doskonała.

    To jest osobna sprawa - niemniej przyjmowanie takiego założenia bliskie
    jest podżegania do niepłacenia podatków!

    > Oczywiście polski fiskus bada wydatki podatnika i jeśli ich suma w danym roku
    > podatkowym przekracza dochody opodatkowane to wezwie podatnika do ujawnienia
    > żródeł przychodów - ale to już odrębna historia.

    O to to.

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2007-07-27 21:37:30
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 27-07-2007 o 22:05:22 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Przykład z USA: tam nie ma podatku od spadków, to jest
    > *normalny przychód* otrzymywany *tam*

    Chyba nie do końca:

    http://www.ustreas.gov/education/fact-sheets/taxes/s
    tate-local.shtml
    http://en.wikipedia.org/wiki/Estate_tax_in_the_Unite
    d_States
    http://www.tennessee.gov/revenue/tntaxes/inherit.htm
    http://www.wprost.pl/ar/?O=76101&I=1170

    Wygląda mi raczej to na stanowy podatek, może w wolnej chwili poszukam
    ich ustaw odnośnie spadków