  • 1. Data: 2006-01-30 09:24:13
    Temat: Sprzedaż auta przed upływem 6 miesięcy
    Od: "Marek" <s...@p...onet.pl>

    Kupiłem auto za granicą. Nie jest to samochód moich marzeń, lecz kupiłem bo
    auto potrzebne mi do pracy. Chciałbym je jak najwcześniej sprzedać, jak znajomy
    (handlarz) trafi to czego szukam. Słyszałem, że jest problem ze sprzedażą przed
    upływem 6 miesięcy, należy odprowadzić podatek 19%, ewentualnie VAT, jeżeli US
    tak uzna.Prowadzę działalność gospodarczą ale związaną z branżą informatyczną,
    nie wiem czy to ma jakieś znaczenie w tym przypadku. Auto kupiłem dośc tanio ze
    względu na lekkie uszkodzenia.Chciałbym też je tanio sprzedać, byle szybko
    znaleźć amatora.Czytałem wątek,że US może mi naliczyć podatek od kwoty rynkowej
    za auto co nijak by się miało do rzeczywistości (auto powypadkowe- brak
    poduszek, kupione po okazyjnej cenie). Co o tym sądzicie, czekać te 6 miesięcy
    aby mieć mniej problemów ?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2006-01-30 10:37:39
    Temat: Re: Sprzedaż auta przed upływem 6 miesięcy
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Marek" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > za auto co nijak by się miało do rzeczywistości (auto powypadkowe- brak
    > poduszek, kupione po okazyjnej cenie). Co o tym sądzicie, czekać te 6

    Nie napisałeś czy samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych,
    a to ma istotny wpływ na sytuację podatkową przy sprzedaży.
    Graszka

  • 3. Data: 2006-01-30 16:32:35
    Od: rajusan <b...@p...fm>

    Graszka napisał(a):
> [...]
    >

    > Nie napisałeś czy samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych,
    > a to ma istotny wpływ na sytuację podatkową przy sprzedaży.

    Z tego co mi wiadomo, to jezeli kupisz samochod i sprzedaz go przed
    uplywem 6 miesiecy to US traktuje to jako dzialalnosc i nalizca podatek
    od kwoty zysku, ale jak ty sprzedaz po cenie kupna lub taniej to nic na
    tym nie zarobisz nie zaplacisz podatku od wzbogacenia.
    Jezeli cos nie tak mowie to prosze mnie poprawic
    pozdrawiam
    rajusan

  • 4. Data: 2006-01-30 16:32:46
    Od: "Jacek" <n...@p...fm>

    Użytkownik "Graszka" <g...@w...pl> napisał

    > Nie napisałeś czy samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych,
    > a to ma istotny wpływ na sytuację podatkową przy sprzedaży.

    Faktycznie, pominąłem ten istotny fakt, ale to ze względu, że nigdzie nie będę
    go ewidencjonował.

    Pozdrawiam
    Marek

  • 5. Data: 2006-01-30 21:43:04
    Od: "Heartshade" <gg:2021443@gg.pl>

    Użytkownik "rajusan"

> [...]
    > nie zarobisz nie zaplacisz podatku od wzbogacenia.
    > Jezeli cos nie tak mowie to prosze mnie poprawic

    Nie do konca...
    To jest bez watpienia jeden z najglupszych przepisow skarbowych jakie
    mamy w obecnych czasach.
    Np.
    Masz auto wedlug wartosci rynkowej = 50.000 zl
    TY kupiles auto (uszkodzone, okazyjnie) powiedzmy za 2000 zl,
    kosztow rejestracji doszlo Ci powiedzmy 1500 zl.
    To samochod Cie kosztowal 3500 zl - prawda?
    I jezeli go sprzedaz przed okresem pol roku za powiedzmy 4000 zl.
    To wedlug przepisow nie zarobiles 500 zl (4000-3500), a
    zarobiles 46500 (wartosc rynkowa : 50.000 - 3500 koszta zakupu = 46500) !
    I nie ma tutaj znaczenia stan auta, jego pochodzenie (np. ze kupiles od
    znajomego, rodziny),ani to
    komu i w jakim stanie sprzedajesz (j/w).
    To durny przepis i do tego prawdopodobnie wyjatkowo solidnie przestrzegany.

    Pozdr.
    Ps. Jest kilka sposobow by go obejsc ;)))

  • 6. Data: 2006-01-31 00:06:02
    Od: "auto.ok" <a...@g...pl>

    Użytkownik "Heartshade" <gg:2021443@gg.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przestrzegany.
    >
    > Pozdr.
    > Ps. Jest kilka sposobow by go obejsc ;)))
    Ludzie, bzdury wypisujecie.
    Nie ma zadnego podatku od wzbogacenia!!!
    Natomiast przy sprzedazy ruchomosci przed uplywem 6 miesiecy od dnia nabycia
    roznice miedzy cena sprzedazy, a cena zakupu (powiekszona o naklady
    poniesione - udokumentowane!!!) nalezy wykazac i opodatkowac w zeznaniu
    rocznym.
    Przyklad:
    I. Sprzedaz: 10000 PLN

    II. Koszty:
    1. Auto - cena zakupu:100EU * 4PLN = 400 PLN
    2. Transport - 1600 PLN
    3. Oplaty, czyli: akcyza, zaswiadczenie z UC, koszt naprawy auta, przeglad
    techniczny, tlumacz, VAT-25, oplaty skarbowe, oplaty zwiazane z rejestracja
    w starostwie, itp. - 1700 PLN (nie liczac naprawy i itp.)
    4. Koszt naprawy, ale udokumentowany! - 1200 PLN
    5. itp. (oleje, akumulator, wycieraczki, czesci i wiele, wiele innych
    oczywiscie udokumentowanych) - 1100 PLN
    Koszty = 1+2+3+4+5 = 400+1600+1700+1200+1100 = 6000

    PRZYCHOD=I-II = 10000-6000 = 4000 PLN

    Czyli do dochodow w zeznaniu rocznym nalezy w innych zrodlach wykazac w/w
    kwoty.
    Opodatkowanie, wiadomo w/g skali podatkowej, w zaleznosci od innych
    dochodow.

    J.

  • 7. Data: 2006-01-31 01:49:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Jan 2006, rajusan wrote:
    > Z tego co mi wiadomo, to jezeli kupisz samochod i sprzedaz go przed uplywem 6
    > miesiecy to US traktuje to jako dzialalnosc

    ...nie...

    > i nalizca podatek od kwoty zysku,

    ...nie całkiem. Samemu trzeba naliczyć!
    I nie jest to DG, ale osobna forma uzyskiwania przychodu, nie
    wymagająca rejestracji (a tylko złożenia PIT).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-01-31 01:52:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Jan 2006, Marek wrote:

    > ewentualnie VAT, jeżeli US tak uzna.

    AFAIK US wygrał przed NSA sprawę z podatnikiem, kiedy udowodnił
    mu ZAMIAR odsprzedaży samochodu. Że nie kupował samochodu
    "dla siebie" ale miał zamiar go odsprzedać. Dowodem były zeznania
    kupującego.

    > Czytałem wątek,że US może mi naliczyć podatek od kwoty rynkowej
    > za auto

    To dotyczy dla odmiany PCC :)
    Przy sprzedaży mogą wchodzić dwa podatki naraz: albo dochodowy
    i VAT albo dochodowy i PCC.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2006-01-31 16:27:33
    Od: "Jacek" <n...@p...fm>

    Jaka jest różnica, jeżeli sprzedaż następuje po 6 miesiącach od ostatniego dnia
    miesiąca nabycia ?

    Pozdrawiam
    Jacek

  • 10. Data: 2006-01-31 19:20:30
    Od: "auto.ok" <a...@g...pl>

    Użytkownik "YELLOW" <h...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "auto.ok"
    >
    > A jezeli przychod wyniosl mniej niz 500 zl, to tez nalezy to wpisac w PIT?

    Tak.