    From: Jagna <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Strata czy nie strata - oto jest pytanie
    Date: Mon, 15 Jun 2009 16:57:57 +0200

    Witam :)

    Ktoś zasiał we mnie niepewność. Niepewność podatkowo prawie egzystencjalną.
    Rzecz dotyczy straty w działalności gospodarczej.

    Jedna bardzo konserwatywna i wiekowa księgowa nie chce rozliczyć jako
    straty ujemnego wyniku finansowego z działalności gospodarczej dotyczącej
    2005 roku.
    Argumentem na "nie" jest według niej to, że w tym czasie podatnik poniósł
    TYLKO wydatki, dlatego, posługując się definicją kosztów uzyskania
    przychodów przed ostatnią zmianą, uważa ona, że jeśli nie było przychodu -
    nie ma kosztów uzyskania, a jeśli nie ma kup, to nie ma straty.

    W pierwszej chwili wewnętrznie prychnęłam na takie "cuś", ale po jakimś
    czasie ziarno niepokoju mimo woli zakiełkowało.

    Przychód był, ale w następnym roku. Teoretycznie argument ten powinien
    wystarczyć - koszty były powiązane z przychodem. Strata jest. Pani Księgowa
    twierdzi jednak, że w takich przypadkach dla uniknięcia wątpliwości
    należało wystawić jakąkolwiek fakturę (rachunek) na choćby najmniejszy
    przychód i sprawa stawała się bezproblemowa. Podatnik tego nie zrobił.

    Skoro dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów nad
    kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym (art. 9 ust. 2
    u.o.d.o.f.). Jeżeli natomiast koszty uzyskania przekraczają sumę
    przychodów, różnica jest stratą. A jeśli nie ma tych przychodów?

    Poszukałam więc w dostępnych mi różnych miejscach, ale nie znalazłam
    żadnego poparcia dla tezy tejże Pani, ale też i nie znalazłam zaprzeczenia.
    Tak jakby problemu nie było. Może więc nie ma?
    Jej doświadczenie zawodowe budzi jednak respekt, stąd moje pytanie do Was:

    czy ktoś, gdzieś, kiedyś spotkał się z podobną opinią? czy może uprzedzenia
    Pani Księgowej wynikają z jej asekuranckiej postawy?
    Częściowo nawet zrozumiałej, bo pamięta czasy różnych restrykcji i
    interpretacji.

    Zaznaczam przy tym, że strata dotyczy DG i w DG miałaby być rozliczana. Nie
    tu więc problem.

    To co powiecie? ;>

    --
    Pozdrawiam,