  • 1. Data: 2007-03-09 09:44:13
    Temat: Umowa o pracę + własna firma = JAK?
    Od: k...@t...pl

    Witam.
    Czy będąc zatrudnionym na umowę o pracę na czas nieokreślony, mogę
    założyć własną firmę i skorzystać z ulg dla nowych firm i podatku
    liniowego? Chodzi o zwykłą działalność gospodarczą+VAT+księga prz-roz.
    Działalność gosp. nie będzie miała nic wspólnego z pracą obecną - tą
    na umowę o pracę.
    Z tego co wyczytałem, nie będę musiał płacić ZUS-u, bo płaci go za
    mnie mój pracodwaca w związku z umową o pracę. Ale czy inne skłądki na
    fundusz pracy i zdrowotne muszę płacić czy też nie?
    Czy jak odejdę z etatu i poświęcę się w 100% własnej firmie to będę
    płacił preferencyjne stawki ZUS dla nowych firm czy pełne? Ewentualnie
    ile czasu trwa obniżka ZUS dla nowych firm?

    Dzięki za odpowiedzi lub linki do informacji na sieci.
    Pozdrawiam!

  • 2. Data: 2007-03-09 14:15:43
    Temat: Re: Umowa o pracę + własna firma = JAK?
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 09-03-2007 o 10:44:13 <k...@t...pl> napisał:

    > Czy będąc zatrudnionym na umowę o pracę na czas nieokreślony, mogę
    > założyć własną firmę i skorzystać z ulg dla nowych firm i podatku
    > liniowego?

    Tak. Z tym, że ulgi dotyczą składek na ubezp. społeczne,
    a tych nie będziesz płacił ponieważ płaci je Twój pracodawca.
    Pod warunkiem, że zarabiasz min. najniższą krajową.

    > Z tego co wyczytałem, nie będę musiał płacić ZUS-u, bo płaci go za
    > mnie mój pracodwaca w związku z umową o pracę. Ale czy inne skłądki na
    > fundusz pracy i zdrowotne muszę płacić czy też nie?

    zdrowotne tak.

    > Czy jak odejdę z etatu i poświęcę się w 100% własnej firmie to będę
    > płacił preferencyjne stawki ZUS dla nowych firm czy pełne? Ewentualnie
    > ile czasu trwa obniżka ZUS dla nowych firm?

    radzę od razu złozyć oświadczenie o tym, ze nie miałeś firmy przez
    ostatnie 60 miesięcy (?) i że nie będziesz w firmie pracował dla byłego
    pracodawcy. tzn. zrobić wszystko to co potrzebne do mniejszego zusu.
    Bo jeśli zarejestrujesz się w zusie normalnie to po zakończeniu umowy
    o pracę będziesz musiał płacić normalne składki, bez prawa do ulg.

    Piotr