  • 1. Data: 2009-03-11 16:19:02
    Temat: VAT-R a współpraca z firmą z USA
    Od: p...@g...com

    Witam wszystkich,

    jestem w trakcie zakładania firmy, jutro jadę odebrać numer REGON i
    założył rachunek bankowy. Zostanie mi jeszcze Urząd Skarbowy i ZUS.
    Chciałem się zapytać czy muszę przedsięwzięć jakieś specjalne kroki,
    jeżeli planuje rozliczać się fakturami z firmą z USA? Z tego co wiem
    to w przypadku krajów UE jest obowiązek wypełnienia dodatkowego
    formularza, ale jak to jest ze Stanami? Czy robię wszystko standardowo
    tak jakbym chciał współpracować tylko z polskimi klientami?

    Dziękuję

  • 2. Data: 2009-03-12 19:53:33
    Temat: Re: VAT-R a współpraca z firmą z USA
    Od: "Bart Prokop" <b...@b...prokop.name>

    Co oznacza "wspolpraca"?

    Ja np. wspolpracuje z klientami z calego swiata (tak sie sklada ze nie
    wspolpracuje z tymi z UE) a swiadcze na ich rzecz uslugi informatyczne
    (konkretnie pisze soft oraz robie inen uslugi, bardzo czesto na "zdalnych
    pulpitach"). Jako, ze sa to uslugi niematerialne co do ktorych VAT "jest
    problemem odbiorcy", to swiadczenie takich ulug w ogole NIE PODLEGA
    podatkowi VAT /nie wystawiam na to klasycznych faktur nie wciagam tych kwot
    do ewidencji VAT sprzedazy/ z jednym malym haczykiem... wolno mi odliczas
    VAT od kosztow zwiazanych z wytworzeniem tych uslug.

    /Analogiczna jest sytuacja np. z tlumaczem, ktory by wykonal usluge
    tlumaczenia na rzecz firmy z USA/

    A jaki typ dzialnosci ty bedziesz prowadzil?

    .googlegroups.com...

  • 3. Data: 2009-03-12 20:09:43
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-03-12, Bart Prokop <b...@b...prokop.name> wrote:
> [...]
    > problemem odbiorcy", to swiadczenie takich ulug w ogole NIE PODLEGA
    > podatkowi VAT /nie wystawiam na to klasycznych faktur nie wciagam tych kwot

    Erm. Czekaj. Wystawia się jak najbardziej klasyczne faktury VAT, tylko
    tabelkę się redukuje do napisu "VAT payed by purchuaser" albo podobną.

    A do ewidencji VAT sprzedaży IMHO najbardziej trzeba to wliczyć.
    Np. w kolumnie "nie podlega".

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 4. Data: 2009-03-12 20:53:39
    Od: "Bart Prokop" <b...@b...prokop.name>

    > Erm. Czekaj. Wystawia się jak najbardziej klasyczne faktury VAT, tylko
    > tabelkę się redukuje do napisu "VAT payed by purchuaser" albo podobną.
    A jaki VAT masz USA? W uni to zapewne dopisek VAT payed by purchuaser ma
    sens, do USA pisze cos ogolnego, ze podatki od sprzedazy (obrotu) powinny
    byc rozliczone przez nabywce zgodnie z obowiazujacym lokalnym prawem.
    Dokument ten nazywam Invoice, ale nie nie VAT Invoice.

    Klientow z UE unikam jak ognia, bo nigdy nie wiadomo, czy on to firma czy
    fizol, zreszta w UE nadaja na innych falach.

    > A do ewidencji VAT sprzedaży IMHO najbardziej trzeba to wliczyć.
    > Np. w kolumnie "nie podlega".
    Hmn w deklaracji VAT-7 wpisuje to w pozycje "sprzedaz uslug poza granicami
    kraju czy jakos tak", jest na to specjalne pole. Ewidencje tej sprzedazy
    oczywiscie prowadze (ale w postaci osobnego rejestru, nie ewidencji
    sprzedazy VAT - w koncu jak NIE PODLEGA to NIEPODLEGA), tym bardziej, ze
    jeszcze do niedawna liczylo sie do potrzeb deklaracji VAT innym kursem niz
    do potrzeb dochodowego. Jak zwal tak zwal, prowadzone ewidencje umozliwiaja
    mi sporzadzenie prawidlowej deklaracji VAT-7 a to najwazniejsze.

  • 5. Data: 2009-03-12 21:13:07
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-03-2009 o 21:53:39 Bart Prokop <b...@b...prokop.name> napisał(a):

    > A jaki VAT masz USA? W uni to zapewne dopisek VAT payed by purchuaser ma
    > sens, do USA pisze cos ogolnego, ze podatki od sprzedazy (obrotu) powinny
    > byc rozliczone przez nabywce zgodnie z obowiazujacym lokalnym prawem.

    Nie wiem czy ten dopisek trzeba zamieszczać przy fakturach poza UE,
    ale jeśli trzeba (ja kiedyś na fakturze do Australii go dopisałem z rozpędu,
    kontrola przy zwrocie nic nie mówiła), to w takiej formie w jakiej to minister
    sobie zażyczył a nie w formie dowolnej.

    > Dokument ten nazywam Invoice, ale nie nie VAT Invoice.

    A ma być FAKTURA VAT :-)

    > Klientow z UE unikam jak ognia, bo nigdy nie wiadomo, czy on to firma czy
    > fizol, zreszta w UE nadaja na innych falach.

    Bardzo ciekawe to co piszesz, VIES zamkneli ostatnimi czasy?
    Co do fal to faktycznie PAL czy SECAM vs NTSC troche są inne, wtyczki też,
    ale to jest grupa o podatkach.

> [...]

    > oczywiscie prowadze (ale w postaci osobnego rejestru, nie ewidencji
    > sprzedazy VAT - w koncu jak NIE PODLEGA to NIEPODLEGA), tym bardziej, ze

    Rozumiem że utożsamiasz czyjś prywatny koncept na budowę ewidencji
    z drukiem urzędowym.

    > jeszcze do niedawna liczylo sie do potrzeb deklaracji VAT innym kursem niz
    > do potrzeb dochodowego. Jak zwal tak zwal, prowadzone ewidencje umozliwiaja
    > mi sporzadzenie prawidlowej deklaracji VAT-7 a to najwazniejsze.

    Przynajmiej tutaj jest OK :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 6. Data: 2009-03-12 21:23:03
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-03-12, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    [...]

    > A ma być FAKTURA VAT :-)

    IMVVHO może być VAT Invoice, albo w dowolnym innym języku. [1]
    Co najwyżej będą chcieli by im przetłumaczyć w razie kontroli.

    [1] http://poradapodatkowa.pl/faktury_wystawiane_odbiorc
    ow_uslug_krajow_unii_europejskiej_krajow_trzecich.ht
    ml

    [...]

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2009-03-12 21:38:43
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-03-2009 o 22:23:03 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > [1] http://poradapodatkowa.pl/faktury_wystawiane_odbiorc
    ow_uslug_krajow_unii_europejskiej_krajow_trzecich.ht

    Z tego co zrozumiałem z lektury to faktura może być
    w języku dowolnym ale samo oznaczenie FAKTURA VAT musi być po polsku.
    Zresztą dyskusja jest akademicka, bo nie ma żadnego problemu
    żeby wystawiać faktury dwujęzykowe i pisać FAKTURA VAT/VAT INVOICE.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek