  • 111. Data: 2009-02-18 23:03:18
    Temat: Re: Wypłata z DG na prywatny
    Od: "p47" <p...@b...wp.pl>

> [...]
    > są jasno i wyraźnie zapisane w ustawach.

    > Nie, ponieważ w przypadku towarów i usług kryterium zaliczenia do
    > majątku w DG jest:
    > - *przeznaczenie* (i to jest miejscami śmieszne ale prawdziwe, dotyczy
    > zarówno obowiązku zaewidencjonowania zakupu dokonanego JAKO zakupu
    > towaru handlowego, mimo jego innego późniejszego żużycia - z obowiązkiem
    > późniejszego wywalenia z kosztów oczywiście - jak i niemożliwości
    > zaliczenia w koszty uzyskania "przeznaczenia" zakupów dokonanych
    > w innych celach niż opodatkowane - z wyjątkami w rodzaju ST)

    No własnie, to samo o kryterium "przeznaczenia" nieco wczesniej pisałem i
    podkreslałem!

    p47

  • 112. Data: 2009-02-18 23:08:50
    Temat: Re: Re: Wypłata z DG na prywatny
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2009, cef wrote:

    > Jestem wielokrotnym przestępcą, o czym się
    > dowiedzialem z grupy dyskusyjnej.
    > Wszystkie moje drobne nadwyżki pracują obecnie
    > w małych porcjach na kilerze w pocztowym i wracają na firmowe
    > jak mam zapłacić komuś za towar.
    > Co mi grozi?

    Nie wiem!
    Acz przyznaję, że pisząc odpowiedzi zlekceważyłem uwagę (która
    rzeczywiście była) o KH.
    Dla KH jest "na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg",
    a UoR to ja tylko po łebkach i z rzadka oglądam, więc może
    stamtąd takie wnioski (o obiektywności "związania z DG")
    można wywieść.
    Faktu, że opodatkowaniu podlegając odsetki "na *rachunku*
    związanych z DG" IMO to nie zmienia - musiałby istnieć
    odrębny zakaz "wyjmowania" środków.

    Może jeszcze jedno pytanie do p47: czy to była aby 1-osobowa
    DG OF. Bo (przypomnę "pytanie Karola") dla SC rzeczywiście
    takie ograniczenie istnieje (w KC), choć AFAIK jest powszechnie
    lekceważone (przynajmniej w małych spółkach).

    pzdr, Gotfryd

  • 113. Data: 2009-02-18 23:12:02
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "p47" <p...@b...wp.pl> napisał w wiadomości

    > wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0902182253430.3568@quad...

    > No własnie, to samo o kryterium "przeznaczenia" nieco wczesniej pisałem i
    > podkreslałem!
    >
    > p47

    No tak - i tak oto Gotfryd, volens nolens, dolacza do zwolennikow tezy p47
    ;)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 114. Data: 2009-02-18 23:44:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Feb 2009, p47 wrote:

    [...]
    [...]
    > No własnie, to samo o kryterium "przeznaczenia" nieco wczesniej pisałem i
    > podkreslałem!

    Racja, ale ja dla odmiany podkreślam towary i usługi :)
    (że ich dotyczy).
    Pieniędzy zasadniczo dochód z DG nie dotyczy - z rzadkimi wyjątkami,
    którymi są owe odsetki "z konta związanego z DG" (a nie "z pieniędzy
    związanych z DG").

    Przyznaję że czytałem "paczkę" i siakoś nie zajarzyłem (przed wysłaniem
    paczki odpowiedzi), iż pisałeś o przypadku podlegającym pod KH.
    A wtedy skutki podatkowe mogą wywodzić się z zapisu art 24:
    "na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg".
    Co do UoR zaś, to znam się na niej jak to mawiają "jak kot na
    kwaśnym mleku" i nie podejmuję się określić czy przelewanie
    pieniędzy wte i wewte jest "prawidłowe".
    Nie wykluczam że może powstać problem.

    Jeszcze o jedno pytałem - czy to była SC, czy na pewno 1-osobowa DG.
    Bo dla SC istnieje przepis ograniczające przelewanie wte i wewte
    (dla odmiany z KC, bliżej mi znanego :) acz przepis znam z czytania
    grupy)

    pzdr, Gotfryd

  • 115. Data: 2009-02-18 23:51:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Feb 2009, SDD wrote:

    > Użytkownik "p47" <p...@b...wp.pl> napisał
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > No tak - i tak oto Gotfryd, volens nolens, dolacza do zwolennikow tezy p47
    > ;)

    Niejaki Gotfryd tyle razy oberwał już w dyskusjach, że choć co prawda
    nieomylny nie jest i nie wszystkie chwyty dyskutantów przewidzi, to
    ma w zwyczaju opapierkować posta zastrzeżeniami jakby to była
    umowa na opcje walutowe ;)

    Jaki przepis, inny niż ustawa o swobodzie DG *oraz UoR* (no tak, tu
    wtopiłem bo nie przemyślałem tego "prawidłowych ksiąg"), określa "związanie"
    *pieniędzy* z DG z mocy przepisu inne niż wpłaty i wypłaty dla
    kontrahentów...

    pzdr, Gotfryd

  • 116. Data: 2009-02-19 00:00:23
    Temat: Re: Re: Wyp3ata z DG na prywatny
    Od: "p47" <p...@b...wp.pl>

> [...]
    > +++
    > Art. 14. 1. Za przychód z działalnoœci, o której mowa
    > w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się
    > [ BACZNOŚĆ! ]
    >
    > kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane,
    >
    > [...spocznij...]
    > ---

    > Dlatego, że otrzymanie odsetek "od pieniędzy związanych z DG" *NIE
    > STANOWI* kryterium zaliczenia tych odsetek do DG.
    > Kryterium "wygląda podobnie" ale jest INNE.
    > Sprawdź.
    > W ustawie. Link wyżej, właściwy rozdział tylko inny ustęp.

    Cóż, nie pozostaje mi zatem nic innego, niż uznać, ze:
    albo
    1. w ostatnich latach nastąpiła zasadnicza zmiana przepisów rządzacych tymi
    zagadnieniami
    albo też
    2. odczuwałem ongiś jedynie niemiłe halucynacje, i tylko wydawało mi się, że
    US, a potem IS podnosiła zarzuty, których wg tych interpretacji podnosic nie
    miała prawa, a sądy, w tym i NSA zawracały sobie głowę sprawami z gruntu
    bezsensownymi
    a także,
    3.skoro, jak to wykazano, tak zupełnie swobodnie można żonglowac przelewami
    miedzy kontami zwiazanymi z działalnością gospodarcza a czysto prywatnym to
    ust 5 art 14 updof sporzadzono najwidoczniej jedynie dla masochistów i ludzi
    dobrowolnie chcacych wspierac budżet państwa wpłatami podatku, którego mozna
    tak łatwo uniknąc,, bo ci inni, pazerni;-) bez zadnych konsekwencji tej
    nieprzyjemności beda unikać natychmiast i każde pieniądze przelewając na
    konta osobiste.
    Przypominam, że w okresie w którym omawiane zagadnienie mnie dotyczyło nie
    istniał podatek Belki, odsetki bankowe osób prywatnych nie były w ogóle
    opodatkowane, podczas gdy środki na koncie nazywanym w skrócie firmowym były
    opodatkowane zgodnie z w/w art 14 stawką w moim przypadku 45%. Dla mojej
    firmy, o przychodach rocznych rzędu niskich kilkunastu milionów, a więc
    wcale nie wielkiej, choć całkiem rentownej, a przede wszystkim opierającej
    swoje działanie na miesiecznych dostawach finansowanych kredytem kupieckim
    (a ściślej z odroczona zapłatą), więc w zasadzie bez przerwy gromadzącej
    pieniądze na dokonanie opóźnionej, cyklicznej zapłaty za towar sredni stan
    konta w przekroju rocznym wynosił, jak łatwo wyliczyć nieco powyżej pół
    miliona zł, a skumulowane odsetki od tego wynosiły rocznie z grubsza ponad
    100 tys zł (ok. 20%) a wiec PODATEK od tych odsetek który trzeba było
    zapłacić, gdy te środki przechowywano na koncie (w skrócie) "firmy" , a
    zaoszczędzony, gdyby te srodki gromadzic i przechowywac na koncie prywatnym
    wynosił corocznie ok 45 tys zł. Oczywiście nasz wielkoduszny i jak zwykle
    hojny ustawodawca i władze skarbowe wprawdzie miały do dyspozycji przepis
    okreslający i nakazujący opodatkowanie odsetek od środków zgromadzonych na
    rachunku "firmowym" ale, jak zwykle z gestem i szlachetnie z czego sa znane
    wcale a wcale nie dbały, aby tam te środki gromadzić i zupełnie nie
    obchodziło ich, że prostym przelewem na konto osobiste pozbawia sie je tej
    daniny. Ot, pozostawiały to wyłącznej woli podatnika najwidoczniej licząc na
    jego szczodrobliwość.
    No cóż, można i tak uważać...;-))

    p47

  • 117. Data: 2009-02-19 06:52:31
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 19 Feb 2009 00:44:47 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > Co do UoR zaś, to znam się na niej jak to mawiają "jak kot na
    > kwaśnym mleku" i nie podejmuję się określić czy przelewanie pieniędzy

    Też się nie znam na KH. Ale z praktyki firmy z którą współpracuję wiem,
    że jest prawidłowe, tylko wymaga zaksięgowania. Jest to wiadomość raczej
    pewna - księgowa, która kiedyś tam pracowała miała co do tego wątpliwości
    i bardzo dokładnie to konsultowała z jakimiś "super pewnymi autorytetami".

  • 118. Data: 2009-02-19 06:57:07
    Temat: Re: Wyp3ata z DG na prywatny
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 18 Feb 2009 23:39:49 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Jak ktoś zna przepis który określa "związek" poprzez PRZECHOWYWANIE
    > środków to niech się pochwali - z zastrzeżeniem że nie ma mowy o
    > pieniądzach które stanowią samoistny przedmiot DG (znaczy pośrednictwo
    > finansowe, czyli jakiś "grosik" który zbiera pieniądze "od ludzi" CELEM
    > ich wpłaty na konto gazowni, zakładu energetycznego czy spółdzielni).

    Sprawdzał nie będę, ale strzelę: przepisy dotyczące transportu gotówki.

  • 119. Data: 2009-02-19 07:47:41
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 19-02-2009 o 01:00:23 p47 <p...@b...wp.pl> napisał(a):

> [...]
    > miała prawa, a sądy, w tym i NSA zawracały sobie głowę sprawami z gruntu

    Od kiedy USy/ISy/WSAsy/NSAsy zajmują się sprawami poważnymi :-) ?
    Ok, poważne są w tych sprawach pieniądze, ale jak czytam czasami orzecznictwo,
    to sobie myślę że to jest jakaś błazenada. Wystarczy wziąc dzisiejsze podatki.pl
    i przeczytać "czy firmowy piknik może być KUP"...

> [...]
    > wynosił corocznie ok 45 tys zł. Oczywiście nasz wielkoduszny i jak zwykle

    Ale może coś wkleisz, linka do decyzji, przytoczysz kasację,
    napiszesz jak to się skończyło? Bo brzmi ciekawie i z pewnością
    byśmy wszyscy to z zaciekawieniem poczytali.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 120. Data: 2009-02-19 09:15:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Feb 2009, p47 wrote:

> [...]
    > 2. odczuwałem ongiś jedynie niemiłe halucynacje

    > a sądy, w tym i NSA zawracały sobie głowę sprawami z gruntu bezsensownymi

    Hm... trudno mi się odnieść do tego czy sąd ma obowiązek odnieść się
    do kwestii *nie* poruszanych przez strony.
    No i zastrzegam: nie wiem co wynika z UoR. Nie mam obowiązku się
    stosować, to i nie czuję powodu aby się szczegółowo zapoznać :)

    Pozycji "US zastosował woluntarystyczną wykładnię" to nie wyklucza.
    Czy podatnik bronił się przed sądami wskazując, że przepis dotyczy
    pieniędzy ulokowanych na koncie związanym z DG a nie pieniędzy
    związanych z DG i wykładnia rozszerzająca nie jest dopuszczalna?

    Zauważ: teza że można zażądać podatku od freeware jest absurdalna.
    Ale to się zdarzyło! (acz tym razem NSA rzeczowo wyjaśnił podstawy,
    nie pamiętam tylko czy na wniosek podatnika czy "sam z siebie").

    No i przykładow z innych dziedzin prawa jest co niemiara - w miarę
    ostatnio (bodaj w zeszłym roku) na .prawo została poruszona sprawa,
    że policja *JUŻ* (!) nie korzysta przy prowadzeniu czynności śledczych
    w sprawach *karnych* z rzeczoznawców, którzy reprezentowali przy
    tych czynnościach interes strony skarżącej (przy ściganiu jak by
    nie patrzeć prywatnym - bo naruszenie PA nie jest ścigane z urzędu
    bo i nie może)
    Przez ładnych kilka lat "przechodziła" praktyka sprzeczna z samymi
    zasadami prawa (i siakoś w innych sprawach policja była tego
    świadoma, np. nie wtrącając się do przemocy w rodzinie o ile
    nie ma wniosku strony poszkodowanej, ale jednocześnie jak taki
    wniosek był to ani podejrzany ani oskarżony nie występowali
    w roli "eksperta od przemocy" oceniającego czy i w jakim zakresie
    przemoc była!).

> [...]
    > miedzy kontami zwiazanymi z działalnością gospodarcza a czysto prywatnym to
    > ust 5 art 14 updof sporzadzono najwidoczniej jedynie dla masochistów

    ust.5 art.14 wyraźnie odnosi się do pieniędzy umieszczonych na koncie
    związanym z DG, a nie do pieniędzy związanymi z DG.

    Przyznam że nie wiem jak kiedyś było - a kilka takich "drobnych" zmian
    w międzyczasie wprowadzono, np. w odniesieniu do sprzedaży ST, zmieniając
    "wykorzystywane w DG" na "zaewidencjonowane w DG", bo na tym też się
    podatnicy nacięli i akurat niekorzystne dla podatników orzeczenia
    NSA dotyczące stanu prawnego sprzed roku 2003 jak najbardziej sobie
    przypominam; ale wtedy w ustawie zdecydowanie BYŁ ZAPIS o bezpośrednim
    "związaniu", a jak idzie o pieniądze to *dziś* zapis dotyczy konta,
    nie pieniędzy.

    Masz może pod ręką literalne brzmienie przepisu art.14.5 z czasu
    którego dotyczyła Twoja sprawa?

    No to pazerność fiskusa doceniam :)

    pzdr, Gotfryd