  • 11. Data: 2005-04-09 14:58:17
    Temat: Re: Zakładam DG - US rząda zaświadczenia o meldunku i umowy dot.konta
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...com>

    Użytkownik "Herbi" <x...@a...pl> napisał w wiadomości
    news:1536o76eyc9dh.dlg@onet.pl...

    > Oczywiście zaraz go nam podasz - prawda? :P

    ;-))
    Faktycznie nie ma takiego przepisu ale upieranie sie przy "niemaniu" konta
    firmowego w sytuacji gdy mozna je miec za pare zl (albo i darmo) to juz
    tylko dla sportu IMO

    > Sugerujesz, że nie można wejść do pierwszego z brzegu banku i złożyć
    > dyspozycję wpłaty na rachunek ZUSowski?

    Nooo, to to bym akurat sugerowal...
    Mozesz podac konkretny _sprawdzony_niedawno_ przyklad takiego banku?
    Ale nie taki o ktorym sadzisz ze moze tylko sprawdziles ze moze...
    Bo ZTCP to juz nawet poczta z trabka robi w tym celu sztuki z zakladaniem ci
    "konta do ZUS" i przelewem z tego konta.

    Ale nie ma przeszkod by za siebie placic z ROR.

    --
    Pozdrowienia

  • 12. Data: 2005-04-09 21:20:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Apr 2005, Piter wrote:

    >+ Jestem laikiem, ale z tego co czytałem, to tak:
    >+ 1) Konto firmowe musisz mieć obowiązkowo. Jest taki przepis i już.

    No to już wiemy że chyba go nie znaleziono ;)

    >+ O ile mi wiadomo, ZUS w ogóle nie przyjmuje gotówki - tylko przelewy

    O ile mi wiadomo to ci dobrze wiadomo.
    Ja mam pytanie: jaka jest podstawa prawna zabraniająca płacić *osobiste*
    zobowiązanie ZUS z *osobistego* konta ?
    Przypomnę iż trzy lata temu bodaj Karol (standardowo, "pytanie Karola"
    to był taki standard krótkiego podsumowania "do sprawdzenia i dla
    sprawdzenia" :)) zadał takie samo pytanie w odniesieniu do VAT.
    Prawdą jest iż żeby płacić podatki i ZUS trzeba mieć konto.
    Najwyraźniej NIEPRAWDĄ jest jakoby musiało to być konto "firmowe"
    czyli gospodarcze. Przez co najmniej trzy lata nikt nie podał
    nawet poszlak tezy przeciwnej: o ile różnego rodzaju płatności
    "za coś" mogą wzbudzać co najmniej wątpliwości (przypomnę inne
    "standardowe pytanie" czyli "czy można płacić osobistą kartą za
    "firmowe"" wydatki) - o tyle płacenie podatków które są *osobiste*
    (VAT od 1-os DG płaci OSOBA) oraz ZUSu podstaw do takich
    wątpliwości nie daje.
    Oczywiście powyższe NIE dotyczy VAT przy S.C. :) - bo S.C. czym
    jak czym ale podatnikiem VAT jest....

    >+ 2) Jeżeli działalność ma być wykonywana w Twoim mieszkaniu, to musisz
    >+ przedstawić tytuł, jaki do niego masz. Innymi słowy dowieść, że rzeczywiście
    >+ jest Twoje.

    Twoje... to chyba się nazywa "armatka na muchy" :) ?
    "Tytuł" to JAKIKOLWIEK tytuł.
    Najem, użyczenie, inne formy korzystania również (choćby wynikające
    oprócz KC z Kodeksu Rodzinnego i opiekuńczego - jak mąż jest najemcą
    to brak podstaw żeby właściciel żonę "wywalił" w myśl zasady "nie jest
    najemcą").

    >+ Co więcej, część mieszkania musisz przekwalifikować jako "lokal
    >+ do DG"

    :)
    Znane mi są opinie przeciwne. Ale osobiście optuję za dopuszczalnością
    tezy o "niezmienianiu charakteru lokalu".
    Jak mam trochę sprzętu komputerowego i biurowego na "zwyczajnym"
    biurku obok rozkładanego tapczanu to IMO lokal *nie* traci charakteru
    mieszkalnego (...i już).
    Oczywiście pojawia się kolejna sprawa sporna - czy przy takim
    przyjęciu (iż NIE MA wydzielonej "powierzchni DG") można koszty
    "ogólnolokalowe" (ogrzewania itp) uznawać za KUP - i tu jestem
    zdania że nie (że nie można uznać za KUP). Też są zdania
    przeciwne :)

    >+ co wymaga chyba wizyty w administracji i uzyskania stosownego
    >+ zaświadczenia.

    Mnie UM (mam własne mieszkanie) UM po pytaniu o "przeznaczenie"
    i uzyskaniu odpowiedzi (mojej) że mowa o jakichś 3 m^2 wyrzucił
    z biura :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 13. Data: 2005-04-10 08:27:11
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...com>

    > O ile mi wiadomo to ci dobrze wiadomo.
    > Ja mam pytanie: jaka jest podstawa prawna zabraniająca płacić *osobiste*
    > zobowiązanie ZUS z *osobistego* konta ?

    Ehmmm nie wiedzialem, ze w tej grupie dysk. ciagle jest dyskutowany problem
    dawno wyjasniony na grupie pl.biznes.banki...;-)
    Nie ma zadnej podstawy prawnej i ZUS "za siebie" mozna placic z tzw. ROR co
    czynie z powodzeniem "od zawsze" bo od zawsze tak bylo taniej.

    > Przypomnę iż trzy lata temu bodaj Karol (standardowo, "pytanie Karola"
    > to był taki standard krótkiego podsumowania "do sprawdzenia i dla
    > sprawdzenia" :)) zadał takie samo pytanie w odniesieniu do VAT.

    Z VATem nie jest juz tak prosto
    - czy placenie VAT jest "zwiazane z DG"?
    na ogol jest, a jesli tak to maja tutaj zastosowanie nie Ustawy tylko po
    prostu UMOWA o prowadzenie rachunku osobistego zawarta z bankiem. W wielu
    (wiekszosci?/wszystkich?) takich umowach jest klauzula zakazujaca
    "wykorzystywania rachunku do rozliczen zwiazanych z DG" i bank ma prawo
    wypowiedziec umowe jesli stwierdzi ze klient posluguje sie kontem w sposob z
    nia niezgodny. Czasem taki zapis jest nie w umowie tylko np. w regulaminie,
    do ktorego przestrzegania klient sie zobowiazal podpisujac umowe.
    Zrodlem takiej klauzuli jest (byl?) zapis ustawy Prawo Bankowe o podobnej
    tresci. Nie jestem pewien czy w aktualnie nam panujacej wersji PB jeszcze
    ten zapis jest, ale nawet jesli go nie ma, to umowa podpisana XXX lat temu
    ciagle obowiazuje...

    --
    Pozdrowienia

  • 14. Data: 2005-04-11 06:54:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 10 Apr 2005, Slawek Kos wrote:

> [...]
    >+ Ehmmm nie wiedzialem, ze w tej grupie dysk. ciagle jest dyskutowany problem
    >+ dawno wyjasniony na grupie pl.biznes.banki...;-)

    A dyskutowany to on by był jakby Piter podał podstawę prawną :)
    Przypuszczam że nie poda i dyskusji nie będzie ;)

    >+ Nie ma zadnej podstawy prawnej i ZUS "za siebie" mozna placic z tzw. ROR co
    >+ czynie z powodzeniem "od zawsze"

    Nie mam wątpliwości. Podobnie jak nie widzę odmiennych wniosków
    co do płacenia "za siebie" podatku dochodowego i VAT :)

    >+ bo od zawsze tak bylo taniej.

    wKF: a tak konkretnie to o ile taniej jest to niż z "firmowego"
    konta mBanku ??
    :)

> [...]
    >+
    >+ Z VATem nie jest juz tak prosto
    >+ - czy placenie VAT jest "zwiazane z DG"?

    Pytanie brzmi: kto jest podatnikiem ?
    Odpowiedź prowadzi do wniosku: płacenie VATu może wynikać z faktu
    otrzymywania przychodów z DG ale jest zobowiązaniem podatnika
    nie związanym z DG. Rzuć okiem na formularz VAT-7 - tam nie ma
    słowa o DG :)
    VAT w 1-os DG się pod tym względem niczym nie różni od ZUS: jeden
    i drugi trzeba zapłacić tylko "z tytułu", ale *osobiście* (a nie
    "w ramach działalności").
    Zeznaję iż to właśnie mnie Karol dopadł z pytaniem któż to jest
    owym podatnikiem VAT, więc sobie dogłębnie przemyślałem... ;) !
    Tak dla ZUS jak i dla VAT *powodem* płacenia jest prowadzenie
    DG. Ale zobowiązanie jest *osobiste*.... a nie "gospodarcze" :)
    Oczywiście mowa o ZUS "za siebie" (a nie pracowników) oraz
    VAT "za siebie" (czyli nie przy S.C. !).

> [...]
    >+ (wiekszosci?/wszystkich?) takich umowach jest klauzula zakazujaca
    >+ "wykorzystywania rachunku do rozliczen zwiazanych z DG"

    Zgoda.

> [...]
    >+ nia niezgodny. Czasem taki zapis jest nie w umowie tylko np. w regulaminie,
    >+ do ktorego przestrzegania klient sie zobowiazal podpisujac umowe.

    Tyle iż wszystko wskazuje na to iż zobowiązanie do zapłacenia VATu
    ma charakter *osobisty* a nie "gospodarczy" :)
    Dobrze pokazuje to przypadek podatnika VAT który prowadzi DG oraz
    jednocześnie wynajmuje - POZA DG - pomieszczenie jakiejś firmie
    (czyli dla owej firmy - "na jej cele DG", ale umowa najmu jest
    "osobista").
    Powiadasz że jedną cześć VATu (tę od wynajmu) podatnik będzie mógł
    zapłacić "osobiście" - a drugą już nie ??
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2005-04-11 16:35:46
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...com>

> [...]
    > co do płacenia "za siebie" podatku dochodowego i VAT :)

    > wKF: a tak konkretnie to o ile taniej jest to niż z "firmowego"

    konto w banku bez kasy do wplat gotowkowych (darmowych badz b.tanich) u mnie
    odpada

    Karola"

    > Pytanie brzmi: kto jest podatnikiem ?

    > Tyle iż wszystko wskazuje na to iż zobowiązanie do zapłacenia VATu
    > ma charakter *osobisty* a nie "gospodarczy" :)

    Niezla teorie rozwinales...;-)
    Zycze ci powodzenia w dyskusi z obsluga banku z ktorego dostaniesz
    wypowiedzenie umowy o ROR...
    Do mnie duzo bardziej przemawia taka argumentacja:
    - ZUS mozna bo to jest ubezpieczenie i nie podpada pod wykluczenie
    - podatkow biezacych nie mozna bo to zwiazane z DG (nie mylic z rocznym
    rozliczeniem)
    I tyle.

    --
    Pozdrowienia