  • 21. Data: 2002-11-15 20:58:24
    Temat: Re: Zakup Office'a OEM a srodek trwaly
    Od: "Leonard" <p...@p...onet.pl>

    > Oczywiście argument że "nie wolno" jest rozsądnym argumentem,
    > z którym się oczywiście nie chcę zgodzić :) (ale to inna sprawa).

    wolno nie wolno ja tam caly sofcik mam jako WNiP i jak do tej pory nikt sie
    nie czepil i mam spokoj ;)))
    ale sprawa BIOSU dodaje smaczek tym wszystkim wywodom , choc moim skromnym
    zdaniem jest on konieczna czescia skladowa plytki ktora jest koniecznym
    skladnikiem zestawu komp. bo bez tego komp nie jest w stanie funkcjonowac i
    dokonywac operacji (nie moze mielic softu i obojetnie czy to bedzie OS czy
    inna aplikacja)
    a moja urocza ksiegowa z sasiedztwa pewnie powiedzialby ze komp bez biosu to
    tak jak maszyna bez jakies waznej sruby - maszyna nie przerabia materialu a
    komp nie liczy (nic nie przetwarza nie wazne czy OS czy nie)
    a swoja droga ciekawe ile taka fabryke plytek kosztuje jedna kosc biosu??
    o jakich to kwotach tak rozprawiamy ;))))
    ale czekam jak ktos wymysli cos nowego :)
    pozdrawiam wszystkich
    ale sie zasiedzialem ...
    :)

  • 22. Data: 2002-11-15 21:05:56
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Nov 2002, Sark wrote:

    >+ Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> napisał(a):
    [...]
> [...]
    >+ tym dopiero wtedy można uznać toto jak ŚT kompletny i zdatny do
    >+ uzytkowania.Przecież zestaw jednostka centalna z "bebechami" (ale bez
    >+ odrobiny softu !) może kupić zdolny programista który sam sobie napisał
    >+ system operacyjny (a były w polsce przecież takie przypadki "polskiego DOS'a"
    >+ pisanego od początku :) czy też systemu zarządzającego napisanego tylko pod
    >+ określoną aplikację z pod windowsów. Może też wykorzystywać sytem operacyjny
    >+ freewarowy (linux) czy startować z boot'owalnego CDRomu.

    Prawda.
    Wytłumacz mi tylko co się stanie, jeśli ja miałbym komputer
    bez monitora, pełniący rolę serwera sieciowego. Ustalmy
    wartość na 3450 zł. Ustalmy że z Linuxem.
    Ty fundujesz sobie taki sam. Obaj wrzucamy w koszt.
    W następnym miesiącu ty dokupujesz monitor, instalujesz
    Windowsy i Office.
    Probujesz dociec co się stanie po kontroli US :)

    ...a teraz ponawiasz przemyślenia, zakładając j.w że
    komp z monitorem (ale bez Windowsów) kosztował 3450...

    Jesteś PEWIEN że będziesz masz rację z zaliczeniem
    "w koszty" ?

    Do wszystkich: mile widziany namiar na jakiś wyrok :)
    [...]
    >+ architektem ?? prawda jest taka że musi dokupić następny soft aby ów ST był
    >+ zdatny i kompletny do uzytkownia w zakresie jego DG, niestety. I co następny
    >+ soft też do ŚT ? ... no bo dlaczego nie zwłaszcza że w wywodzie poniżej sam
    >+ przytaczasz argumenty za takim sposobem.

    No tak... Mam zgryz :] może jakiś wyrok z uzasadnieniem
    się kiedyś znajdzie :) (najlepiej jakbym nie był stroną ;>)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 23. Data: 2002-11-15 21:38:41
    Od: " Sark" <s...@N...gazeta.pl>

    > ji
    > EM
    >
    > No i co dalej ?
    > Mam komputer z dyskiem systemowym, dokupuję drugi dysk z WinOEM,
    > dokładam i na *starym* dysku instaluję OEMa (a nowy idzie na filmy ;)).
    >
    > Coś źle zrobiłem (nawet zdaniem Microsoftu) ?

    Oczywiście pytanie kierujesz do M$ :) to z ich stronki jest ten cytat. Ale
    chyba wszystko jest OK dopóki dysk z systemem będzie w komputerze z ta ich
    naklejką. Z odpowiedzi na to pytnie nie wynika wszak że musisz go
    zainstalowac na HDD zakupionym wraz softem. Pytanie tylko jak to wyglada w
    praktyce podczasz kontroli BSA+Policja ?

    > [...]
    > ły
    >
    > A po co systemowi (zakładam że swapa nie trzeba - przy cenie
    > poniżej 200zł za 1/2 GB SDRAMu... a nawet jakby - można go
    > dać na "nowy") hiperszybki dysk ???

    Może dla Ciebie to nie problem ale mi ilekroc Winda czy jakiś progs ładuje
    sie odrobine szybciej to ma to kolosalne znaczenie ... tylko o _ładaowanie_
    windy i progsów chodzi a nie o przetawrzanie (np. czas ładowania StarOffica
    działa mi na ....:) a róznica między HDD 5400 RPM a 7400 jest bardzo
    wyczuwalna i ne do pogardzenia

    p.s. ale nawet jakby było te 2GB SDRAMU to bez SWAPA i tak sie nie da ;) nie
    z windą

    Pozdr.
    Sark

  • 24. Data: 2002-11-15 22:50:38
    Od: w...@p...onet.pl

    > On 15 Nov 2002 w...@p...onet.pl wrote:

    > Ano tu jesteśmy niezgodni.
    > Powiedz mi czy BIOS też wyłączasz do oddzielnej amortyzacji ? ;)

    Nie, poniewaz nie figuruje na fakturze jako wydzielona pozycja i nie będę sobie
    komplikowal życia i jak juz gdzieś to napisałem zaliczyłbym i hardware i
    software (bez wachania) do ŚT pod warunkim ze na fakturze mam tylko jedna
    pozycję np. "System komputerowy KOMP-Z4 SUPER" i zadnych wydzielonych pozycji
    typu: płyta tyle, hdd tyle, system operacyjny tyle a program do grafiki
    tyle .... po prostu kupuje kompletny sprzęt pod swoje potrzeby ... i to
    naprawdę kompletny i gotowy do użytkownia. Takie oferty pojawiaja sie na
    polskim rynku.

    Podobnie z tym samochodem który oproćz opon, tapicerki itp. ma w sobie coraz
    więcej zaawansowanego softu kierującego pracą bardzo wielu urządzen w aucie:
    jedna pozycja na fakturze - ja traktuje jako całość, soft jest wyrzucony jako
    odzielna pozycja to i tak ją traktuję.

    > Nie o to idzie spór: *jeśli* OS uznać za część ŚT to nie trzeba

    Jezeli już mamy uznać OS jako część ST to nie można zatrzymać się tylko na
    OS'ie po zainstalowaniu którego tak naprawdę sprzęt nie staje się
    wcale "kompletny i zdatny do uzytkowania" a takich cech nabierze po
    zainstalowaniu softu związanego z profilem twojej/mojej DG. Więc albo wszytko
    albo nic :) ... ale chyba rozważany cos za co pieniądze bierze całkiem ktoś
    inny.

    Pozdr.
    Sark

  • 25. Data: 2002-11-16 16:51:27
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 15 Nov 2002 21:58:06 +0100, Gotfryd Smolik - listy
    dyskusyjne <s...@s...com.pl> zakodował:

    > Powiedz mi czy BIOS też wyłączasz do oddzielnej amortyzacji ? ;)

    A koszt projektu budynku, wliczasz do budynku, czy jest to osobny
    środek trwały? A może od razu w koszty?

    IMO dobro niematerialne, jakim jest projekt budynku (którego nie można
    używać z innym budynkiem) jest bardzo podobne windowsa OEM (którego
    też nie można używać z innym środkiem trwałym).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 26. Data: 2002-11-17 21:18:39
    Od: " Sark" <s...@N...gazeta.pl>

    Leonard <p...@p...onet.pl> napisał(a):

    > a swoja droga ciekawe ile taka fabryke plytek kosztuje jedna kosc biosu??
    > o jakich to kwotach tak rozprawiamy ;))))

    IMO, o groszowych :)) no moze rzędu kilku złotych (wszak firmy kupuja to w
    hurtowych ilościach) ale przy rosnącej produkcji MBO to im sie opłaca.

    pozdr.
    Sark

  • 27. Data: 2002-11-18 08:00:27
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 17 Nov 2002, Sark wrote:

> [...]
    >+ > o jakich to kwotach tak rozprawiamy ;))))
    >+
    >+ IMO, o groszowych :)) no moze rzędu kilku złotych

    IMO to rozmawiamy o *licencji* na BIOS, a ostatnie ceny
    kiedy oglądałem 'konkurencyjne' BIOSy to było raczej
    kilkadziesiąt dolarów.
    No *chyba że* bez dyskusji przyjmujemy że Office wart jest
    jakieś 4 zł (wliczając amortyzację nagrywarki ;)) - to
    wtedy BIOSu też to dotyczy !

    Przypomnę iż poszło a wrzucenie "wartości niematerialnych"
    w wartość początkową ŚT :), sama kostka razem z usługą
    programowania oczywiście niematerialna nie jest :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 28. Data: 2002-11-18 13:06:49
    Od: " Sark" <s...@N...gazeta.pl>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> napisał(a):

    > IMO to rozmawiamy o *licencji* na BIOS, a ostatnie ceny
    > kiedy oglądałem 'konkurencyjne' BIOSy to było raczej
    > kilkadziesiąt dolarów.

    Kilkadziesiat U$ to dla mnie tak min. 40-50U$ czyli w przypdku takiego
    taniego ECS'a za 250zł brutto to sporo ponad połowę wartości ? Chyba jedank
    przy hurtowych ilościach zakupów jakie stosuja producenci płyt te ceny są
    dużo niższe a np. taki ABIT z swoim SoftMenu (II, III) to na pewno stawke
    negocjuje indywidualnie i "jego" bios na pewno nie pojawi się jako oferta
    rynkowa. Trochę mi to przypomina sytuacje z tokenami, w bankach koztowały
    do niedawna 200 zł podczas gdy faktyczna cena zakupu nie przekraczała 5 U$.
    Ale imo, problem biosu robi ti za odciągacza uwagi od istity problemu ;))

    > Przypomnę iż poszło a wrzucenie "wartości niematerialnych"
    > w wartość początkową ŚT :), sama kostka razem z usługą
    > programowania oczywiście niematerialna nie jest :)

    Tak, odeszliśmy troche od sedna sprawy ale jeżeli ten bios będzie fabrycznie
    stanowił wyposażenie płyty/komputera i nie będzie wyszczególniony na fakturze
    jako oddzielna pozycja a tylko będzie "płyta główna Abit XX" to ja to tak
    traktuję (analogicznie z samochodem i zainstalowanym na jego pokładzie sofcie
    sterującym pracą silnika, hamulców, klimatyzacji itp. - jeżeli nie będzie
    sofciarskich pozycji na fakturze to nie ma podstaw żeby się bawić w
    rozbijanie na poszczególne czynniki składowe).
    Może przyjąłbym jako prawidłowy punkt widzenia o wrzuceniu softu jako
    wartości niematerialnej w wartość początkową ŚT ale tylko pod warunkiem że
    nie zatrzymamy się tylko na części softu zwanej systemem operacyjnym ale
    zaliczymy pozostałe oprogramowanie specjalistyczne stosownie do takiego a nie
    innego zakresu DG (bo tak naprawdę to wtedy "urządzenie" staje się kompletne
    i zdatne do użytkowania). Tylko czy w wyniku takiego stanowiska ma jeszcze
    jakiekolwiek zastosowanie pojęcie oprogramowania jako Wart. Niem. skoro jest
    w wartości początkowej ŚT ?

    Pozdr.
    Sark

    p.s. a czy w twardzielach nie ma przypadkiem odrobinę bioso-podobnego
    softu :)))

  • 29. Data: 2002-11-18 13:50:29
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Maddy" <m...@e...com.pl> wrote in message

    > Zabawne, że gdybyś ktos kupił komputer bez systemu i do tego pudełkowego
    > windowsa, nie miałbyś takich wątpliwości, prawda?
    > Przeciez cała sprawa rozbija się o OEM, o nic więcej.

    Mady ma racje. Komputer bez oprogramowania systemowego jest kompletny
    i zdatny do uzytku. Tym uzytkiem jest wlasnie "wykonywanie programow".
    Jednym z takich jest "system operacyjny". Wbrew pozorom bez "systemu"
    komputer dziala.
    Wystarczy zalaczyc komputer i widac, ze on dziala - laduje oprogramowanie.

    "lizcencja" jest zgoda producenta na wykonanie wlasnieprogramu.
    A ze jedna programy wymagaja innych - no coz - takie jest zycie.

    Boguslaw

  • 30. Data: 2002-11-18 15:52:56
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Nov 2002, Boguslaw Szostak wrote:

> [...]
    >+ > Zabawne, że gdybyś ktos kupił komputer bez systemu i do tego pudełkowego
    >+ > windowsa, nie miałbyś takich wątpliwości, prawda?

    Ja - miałbym (że przypomnę :))

    >+ > Przeciez cała sprawa rozbija się o OEM, o nic więcej.

    Nie :)

> [...]
    >+ Wbrew pozorom bez "systemu" komputer dziala.
    >+ Wystarczy zalaczyc komputer i widac, ze on dziala - laduje oprogramowanie.

    Co robi ?? Ładuje coś czego NIE MA (skoro został oddany
    do użytku *bez* OSa) ??
    Tłumacząc na polski: masz komputer *bez systemu* (tj. również
    bez darmowego systemu). Systemu chwilowo nie instalujesz, bo
    darmowy ci nie podchodzi a na komercyjny środków brakło ;)
    Pytanie: możesz go dać do amortyzacji ?

    >+ "lizcencja" jest zgoda producenta na wykonanie wlasnieprogramu.

    A tegośmy nie podważali (*na razie* !) ;)

    Pozdrowienia, Gotfryd