  • 1. Data: 2007-12-05 18:57:05
    Temat: Zatrudnienie żony we własnej DG...
    Od: "TS" <t...@k...pl>

    Prowadzę samodzielnie działaność gospodarczą. Moja żona jest na bezrobociu i
    chciałbym ją zatrudnić we własnej firmie
    na pełny etat za... normalnie 936 brutto (czy ile wynosi teraz najmniejsza
    krajowa) :)

    Proszę wytłumaczcie mi ponieważ czytam różne sprzeczne opinie na ten
    temat...

    Jakie składki ZUS będę opłacał za żone (w jakiej wysokości?)
    Mogę czy nie mogę wrzucić ZUS w koszty ?

    Czy koszty wynagrodzenia będą czy nie będą kosztami uzyskania przychodu ???
    Podobno nie mogę nic sobie odliczyć.
    Jakie podatki ? Normalnie PIT-4 ?

    Pomóżcie, nie wiem czy gra jest warta świeczki - chiałbym by żona miała
    ubezpieczenie zdrowotne
    i jednocześnie pomagała w firmie.

    --
    Pozdrowienia,
    Tomek

  • 2. Data: 2007-12-05 19:10:26
    Temat: Re: Zatrudnienie żony we własnej DG...
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 05-12-2007 o 19:57:05 TS <t...@k...pl> napisał(a):

    > Pomó?cie, nie wiem czy gra jest warta ?wieczki - chia?bym by ?ona mia?a
    > ubezpieczenie zdrowotne
    > i jednocze?nie pomaga?a w firmie.

    Ubezpieczenie może mieć z Twojego ubezpieczenia, a pomgac w firmie może
    jako
    osoba współpracująca.

  • 3. Data: 2007-12-05 19:36:13
    Od: "Dora" <B...@o...pl>

    Żony nie możesz zatrudnić na umowę o pracę! Żona może pracować jedynie jako
    osoba współpracująca i opłacać składki takie same jak Ty czyli obecnie ok.
    800 zł.

    Pozdr.

  • 4. Data: 2007-12-05 19:44:59
    Od: <s...@a...pl>

    > Żony nie możesz zatrudnić na umowę o pracę! Żona może pracować jedynie
    > jako osoba współpracująca i opłacać składki takie same jak Ty czyli

    A to coś się zmieniło? Mozesz podać szczegóły tych zmian (jak austawa), bo
    większość tutejszych stałych bywalców zapewne nic o nich nie wie.

    Stawiam jednak że raczej Ty nie jesteś w temacie. Ktoś podał ciekawego linka
    na pl.soc.prawo - proponuję Tobie tą lekturę
    http://www.rp.pl/artykul/70716.html

  • 5. Data: 2007-12-05 20:41:55
    Od: "axel" <a...@b...pl>

    Użytkownik "TS" <t...@k...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Podobno nie mogę nic sobie odliczyć.
    > Jakie podatki ? Normalnie PIT-4 ?
    >
    > Pomóżcie, nie wiem czy gra jest warta świeczki - chiałbym by żona miała

    Żony ani dzieci(dopóki zamieszkują wraz z Tobą i prowadzicie wspólne
    gospodarstwo domowe) NIE MOŻESZ zatrudnić na podstawie umowy o pracę !!!!!!
    A nawet -jak nas nie posłuchasz i zrobisz po swojemu -to i tak najbliższa
    kontrola z ZUS-u zmieni Ci naliczanie i wysokość składek a kolejna kontrola
    z Urzędu Skarbowego wyrzuci Ci z kosztów ich wynagrodzenia i....zapłacisz
    jeszcze odpowiednie kary i odsetki !!!!
    Żonę i dzieci (j.w.) zgłaszasz tylko do ZUS-u jako OSOBY WSPÓŁPRACUJĄCE i
    płacisz odpowiadające temu składki, które i tak są równe składkom jakie
    płacisz sam za siebie !
    A tak nawiasem mówiąc....rozważ czy nie warto....z żoną zawrzeć umowy spółki
    cywilnej i tak prowadzić działalność.....dochód dzielić przez 2
    i....mniejsze zaliczki podatkowe...a w razie rozwoju działalności...zawierać
    kolejne spółki cywilne z dziećmi....i w dodatku "nie wpadać" w pełną
    księgowość....

    axel

  • 6. Data: 2007-12-05 21:37:43
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 5 Dec 2007 20:44:59 +0100, s...@a...pl
    napisał(a):

    > A to coś się zmieniło? Mozesz podać szczegóły tych zmian (jak austawa), bo
    > większość tutejszych stałych bywalców zapewne nic o nich nie wie.

    A ja myślę, że to takie "wewnętrzne przekonanie", które mnie też często
    wyprowadza w pole (np., żeby daleko nie szukać - wczoraj;))

    Bo to, że żonę można - masz rację, a Dora to pewnie miała na myśli to, że,
    zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o pdof:

    "Nie uważa się za kup wydatków na: wartości włąsnej pracy podatnika, jego
    małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działąlności w
    formie sc lub osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich
    dzieci wspólników"

    czyli można, ale - jak w linku: składki ZUS jak od siebie (albo więcej, bo
    wątkotwórca może "ulgowy") i do tego wartość wynagrodzenia kosztem w DG być
    nie może.
    Się nie opłaca, a żona ubezpieczenie zdrowotne ma z tytułu bycia żoną
    swojego męża opłacającego składkę zdrowotną, więc jeśli tylko o to głównie
    chodzi, to nie warto.
    :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 7. Data: 2007-12-05 22:14:53
    Od: "..:: mAnDeLbRoT ::.." <m...@a...w.stopce.pl>

    s...@a...pl wrote:

> [...]
    >
    > Stawiam jednak że raczej Ty nie jesteś w temacie. Ktoś podał ciekawego
    > linka na pl.soc.prawo - proponuję Tobie tą lekturę

    Z tego artykułu wynika dokładnie to, co napisali przedmówcy, z tą tylko
    różnicą, że nie ma wprawdzie zakazu podpisania umowy o pracę ze
    współmałżonkiem, ale rodzi ona inne skutki prawne i podatkowe.

    pozdrawiam
    --
    ...:: mAnDeLbRoT ::..
    mandelbrot zawijasek :) tlen kropka pl

  • 8. Data: 2007-12-06 10:05:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Dec 2007, axel wrote:

> [...]
    > z Urzędu Skarbowego wyrzuci Ci z kosztów ich wynagrodzenia i....zapłacisz

    No to co piszesz, że nie może, skoro jednak może :)
    Nie ma zakazu niekorzystnego rozporządzania własnym mieniem.

    > Żonę i dzieci (j.w.) zgłaszasz tylko do ZUS-u jako OSOBY WSPÓŁPRACUJĄCE

    O to to.
    Mimo, że *są zatrudnione* (na umowę o pracę).
    Ale jak ktoś bardzo chce...

    Nawet ktoś kiedyś raz jeden podał sensowny, choć mało przekonujący (ale
    zawsze) przykład: banki stosują dyskryminację prowadzących DG wobec
    pracowników, co zresztą wynika właśnie z wszelkich "starań rządu
    o dobro prowadzących DG" (chyba miało być "żądu", a co ;)), więc
    uznają taką samą kwotę przychodu u pracownika za znacznie bardziej
    "wiarygodną", niż u prowadzącego DG!

    Inaczej mówiąc, jak komuś *bardzo* zależy na kredycie, to może mu
    się opłacać zatrudnić żone, zapłacić składki "od współpracującej"
    (i tak by TYLE się należało) oraz zapłacić podwójny podatek...

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-12-06 12:41:22
    Od: "www.efk.pl" <b...@n...pl>

    Witam Panie Tomku

    Najlepiej spytaj sie kompetentnych, ktorzy zawodowo odpowiedza na twoje
    zapytanie:
    www.nowicka.eu

    Pozdrawiam
    Mikołaj Harent