  • 1. Data: 2004-12-28 10:50:41
    Temat: definicja usług na rzeczach ruchomych
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    Szczerze mówiąc to zgłupieć można.
    Sytuacja jest taka: firma włoska produkuje maszyny (dla odbiorcy środki
    trwałe) i sprzedaje w świat.Na maszyny daje gwarancje i musi naprawic jakby
    co. Tylko że im się nie opłaca, więc w różnych rejonach świata zleca te
    naprawy firmom będącym na miejscu. Kiedy weszliśmy do unii, takie zlecenie
    dostaliśmy także i my, bo znamy się na robocie.ponadto włosi chcą, żebyśmy
    robili te naprawy na terenie niemiec, czech i węgier (czyli unia) oraz
    ukrainy i białorusi (eksport). Interes jest bajeczny tak dla nas, jak i
    skarbu państwa bo my mamy robotę państwo podatki a włosi za to płacą.
    Niestety nie na gruncie naszej ustawy o vat. Wszyscy tak bardzo się
    zapatrzyli w problemy "przerobu i uszlachetniania" że nic poza tym nie
    widzą. Nasz lokalny urząd skarbowy w odpowiedzi na nasze zapytanie
    odpowiedział, że naprawy dokonywane przez nas nie podlegają przepisom o
    gwarancji - bo to tylko gdy włosi sami to zrobią nie zaś zlecą - i tu akurat
    się zgadzam. Natomiast zakwalifikowano je jako usługi na rzeczach ruchomych,
    a więc żeby uznać naprawę maszyny w niemczech za WDT musimy spełnić warunki
    określone w art.28 pkt 7 i 8. Czyli co? Niemcy mają naprawioną maszynę
    wywieść do szwecji?Generalnie to tylko ekport poza unię jest 0% zaś od
    reszty należy naliczyć 22% - co czyni cały ten interes nieopłacalnym. Także
    i włosi wyrazili zdumienie, bo dla nich WDT to nic nowego, a tylko polacy
    mogli wymysleć taki absurd.
    Problem polega na tym, że za usługi świadczone na ruchomym majątku rzeczowym
    nasze organa traktują wszystko, za wyjątkiem remontu budynków i budowli ( na
    moją uwagę, że znam technologię przenoszenia budynków w inne miejsce,
    kierownik referatu vat odpowiedział, że jestem znanym w urzedach anarchistą)
    .
    Tymczasem w materiałach gofinu znalazłem definicję : "usługi na ruchomym
    majątku rzeczowym to usługi polegające na przetworzeniu, dostosowaniu
    jakiegoś produktu, po to by nadać mu nową postać, na wniosek zlecającego,
    który jest właścicielem rzeczy"
    Przy zastosowaniu tej definicji sprawa staje się jasna - naprawa maszyny nie
    nadaje jej nowej postaci ani nie przetwarza, wiec nie podlega przepisom
    art.27 pkt.3 lit.c w nawiązaniu do art.28 pkt. 7 i 8. W tym wypadku traktuje
    się ją jako czynność opisaną w art.28 pkt.6 , czyli miejscem świadczenia
    usługi jest kraj członkowski który nadał numer nabywcy usługi - w naszym
    przypadku włochy - bez względu w jakim kraju maszyna się znajduje.
    Niestety powyższa definicja "usług..." nie znajduje się w żadnym przepisie
    podatkowym, zaś specjaliści gofinu także nie podają jej źródła. Dlatego
    zwracam się do państwa o pomoc - może ktoś wie...

    z poważaniem

  • 2. Data: 2004-12-28 12:13:10
    Temat: Re: definicja usług na rzeczach ruchomych
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 12/28/2004 11:50 AM, Użytkownik Faust napisał:

> [...]
    > podatkowym, zaś specjaliści gofinu także nie podają jej źródła. Dlatego
    > zwracam się do państwa o pomoc - może ktoś wie...

    Od razu zaznaczam, że nie bardzo jestem w temacie ale patrząc po
    paragrafach to art. 28 ust 6 jest w Twoim wypadku bardzo naciągany
    albowiem dotyczy on tylko ust. 5 czyli pośrednictwa. W konsekwencji fakt
    czy definicja jest taka czy inna traci znaczenie, ale np. tu
    http://gospodarka.gazeta.pl/firma/2,31455,,,,3016555
    9,P_INFOREXT.html
    pan prawnik ma inne zdanie: "Pojęcie "na ruchomym majątku podatnika"
    obejmuje wszelkie możliwe usługi związane z majątkiem ruchomym, np.
    remont czy naprawa."
    Wracając do Twojego problemu, IMHO art. 27 ust 2 po myślniku definiuje
    miejsce opodatkowania: "miejsce gdzie usługi są faktycznie świadczone"
    czyli Niemcy, Czechy, Węgry, Ukraina i Białoruś. Brak wywozu o którym
    mowa w art. art. 28 ust. 7 powoduje, że mimo, że Włoch poda NIP włoski
    to usługa jest opodatkowana w... no właśnie gdzie? Mam wrażenie, że Twój
    US uważa, że w Polsce. Ale na jakiej podstawie? Moim zdaniem art. 28 ust
    . 7 nie uchyla art. 27 ust. 2, jest dla niego jedynie przepisem
    szczegółowym. Skoro warunki z przepisu szczegółowego są niespełnione to
    stosuje się przepis ogólny czyli miejscem opodatkowania są
    Niemcy,Czechy...itd. Nie wiem jakie to rodzi konsekwencje dla Włocha
    (np. czy ma się zarejestrować w Niemczech?) ale Ty tak czy inaczej
    wystawiasz fakturę "nie podlega" z prawem do odliczenia podatku naliczonego.

    --
    gefragt

  • 3. Data: 2004-12-28 13:04:44
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Tu jeszcze jakby prawie Twój przypadek:
    http://gofin.pl/podp.php/207/930/48266/
    Z tym, że opisany jest przypadek kiedy naprawy są dokonywane w Polsce
    jednak konkluzja jest zasadniczo zgodna z moją.

    --
    gefragt

  • 4. Data: 2004-12-28 17:35:04
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    > Z tym, że opisany jest przypadek kiedy naprawy są dokonywane w Polsce
    > jednak konkluzja jest zasadniczo zgodna z moją.

    dzięki za opinię, znalazłem także inny przykład jeżeli maszyna jest
    naprawiana poza polską
    (orzeczenie opublikowane na stronach mf)
    natomiast nie rozwiązuje to problemu maszyn w polsce
    masz rację, że art.28 ust.6 odnosi się do art.28 ust.5
    jednak jest tam drobny szczegół - postaram się zachować konstrukcję logiczną

    art 28 pkt.5
    "w przypadku usług:
    [ciach]
    ppkt 2) b) " usługami innymi niż wymienione w pkt. 1 i 2 lit.a) oraz w
    art.27 ust.3 - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce ich wykonywania
    - z zastrzeżeniem ust.6"

    tak więc zasada szczególna zawarta w art.28 ust.6 nie odnosi się tylko do
    usług pośredników i spedytorów opisanych w art.28 ust.5 , lecz także do
    wszelkich usług nie wymienionych w obu artykułach 27 i 28. Dlatego nie
    uważam mojej interpretacji za naciąganą , a wręcz przeciwnie zgodną z
    normami ogólnymi zawartymi w VI dyrektywie, którą podobno mamy przestrzegać
    jako kraj członkowski
    Co nie zmienia istoty problemu, dlaczego organa tak nadinterpretują pojęcie
    usług na rzeczach ruchomych. Mamy tu znowu przykład tego co opisał mój
    wykładowca logiki - można zbudować całkowicie spójne logicznie zdanie, a
    mimo to fałszywe, bo oparte na fałszywym założeniu.

  • 5. Data: 2004-12-29 08:42:38
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 12/28/2004 6:35 PM, Użytkownik Faust napisał:

> [...]
    > uważam mojej interpretacji za naciąganą , a wręcz przeciwnie zgodną z
    > normami ogólnymi zawartymi w VI dyrektywie, którą podobno mamy przestrzegać

    Mi się wydaje, że odwołanie w ust. 6 do ust. 5 wskazuje, że ust. 6 jest
    przepisem szczególnym w stosunku do ust. 5 i tylko 5. Jednocześnie w
    ust. 5 pkt 2 określa, że ppkt a i b dotyczą przypadku usług
    "wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób
    trzecich". Czy firma wykonująca naprawy gwarancyjne w imieniu i na
    zlecenie producenta jest pośrednikiem?

    --
    gefragt