  • 1. Data: 2005-03-08 22:32:40
    Temat: fundusz remontowy 2003 i 2004
    Od: Monika Czepukojc <W...@W...plWYTNIJ>

    Witam!
    W zeszłym roku wypałniałam PIT37 i PITO. Moja wpłata na fundusz
    remontowy nie przekroczyła 567 zł, więc nie wypełniałam PITD. W tym roku
    znacznie przekroczyłam tę kwotę, ale czy mogę również odliczyć fundusz
    remontowy z 2003? W poprzednim roku nigdzie nie odnotowałam tego, że
    chciałabym to w tym roku odliczyć, ponieważ nawet gdybym zsumowała z obu
    lat fundusze remontowe nie przekroczyłabym 567zł. Jednak poniosłam inne
    wydatki, co pozwoliło mi przekroczyć tę kwotę i odliczyć od podatku
    sporą kwotę. Pozostaje jedynie fundusz remontowy z 2003. Jeśli jest to
    możliwe (jeśli nie, proszę dalej nie czytać) to co mam wpisać w PITD w
    kratce 83: Kwota odliczeń z tytułu wydatków poniesionych w 2003r? Czy
    tam wpisuje się jakiś procent czy co? Nigdzie tego nie mogę znaleźć.
    --
    Łączę pozdrowienia,
    M.C.

  • 2. Data: 2005-03-08 22:48:34
    Temat: Re: fundusz remontowy 2003 i 2004
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Monika Czepukojc wrote:
> [...]
    > kratce 83: Kwota odliczeń z tytułu wydatków poniesionych w 2003r? Czy
    > tam wpisuje się jakiś procent czy co? Nigdzie tego nie mogę znaleźć.

    Wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu
    mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni
    mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej mogą być odliczone w 2004 r.,
    jeżeli suma wydatków poniesionych przez podatnika w latach 2003-2004
    wyniosła co najmniej 567 zł.

    Czyli 2003 rok doliczasz do roku 2004.

    Limity odliczeń od podatku z tytułu poniesienia wydatków na remont i
    modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego, wpłat na wyodrębniony
    fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej
    dotyczą wydatków poniesionych w latach 2003-2005.

    To dlatego musisz wpisać ile odliczyłaś w 2003 roku, bo o tyle
    pomniejszy ci się limit w 2004. W twoim przypadku będzie to zero.

    Kwota, o którą zmniejsza się podatek w 2004 roku nie może przekroczyć
    19% poniesionych wydatków, przy czym kwota ta nie może być wyższa niż:
    4 725 zł minus kwota odliczenia z tytułu wydatków poniesionych i
    podlegających odliczeniu w 2003 r. - jeżeli wydatki dotyczą lokali
    mieszkalnych
    bądź
    5 670 zł minus kwota odliczenia z tytułu wydatków poniesionych i
    podlegających odliczeniu w 2003 r. - jeżeli wydatki dotyczą budynków
    mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni
    mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej.

    Jeżeli podatnik remontował lub modernizował jednocześnie budynek
    mieszkalny, lokal mieszkalny lub dokonywał wpłat na wyodrębniony fundusz
    remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, to
    łączne odliczenie z tych tytułów nie może w latach 2003-2004 przekroczyć
    kwoty 5 670 zł.

    Wysokość powyższych limitów podwyższa się o kwotę 945 zł - jeżeli
    podatnik dokonując remontu lub modernizacji budynku mieszkalnego lub
    lokalu mieszkalnego poniósł wydatki na remont i modernizację instalacji
    gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych i w związku
    z tymi wydatkami przekroczył limity odliczeń, o których mowa wyżej.

  • 3. Data: 2005-03-08 22:52:12
    Od: "Boa" <u...@u...wroc.pl>

> [...]
    > fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej
    > dotyczą wydatków poniesionych w latach 2003-2005.
    [ciach]

    Dodatkowe pytanko: czy podane przez Ciebie zasady zmieniają się, jeżeli
    rozliczam się wspólnie z małżonką?

    Pozdrr.,
    Boa.

  • 4. Data: 2005-03-08 22:56:09
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Boa wrote:

    > [ciach]
    >
    > Dodatkowe pytanko: czy podane przez Ciebie zasady zmieniają się, jeżeli
    > rozliczam się wspólnie z małżonką?

    Nie.
    Pit-D wypełnia się jeden i jest wspólny dla małżenśtwa.
    Dołącza się go do jednego zeznania i zaznacza tylko w polu 128, kto go
    dołączył.
    Jak jednej osobie nie wystarczyło podatku na odliczenie wszystkiego, to
    wtedy druga może sobie to odliczyć.

  • 5. Data: 2005-03-08 23:01:07
    Od: Monika Czepukojc <W...@W...plWYTNIJ>

    witek napisał(a):
    > To dlatego musisz wpisać ile odliczyłaś w 2003 roku, bo o tyle
    > pomniejszy ci się limit w 2004. W twoim przypadku będzie to zero.
    > Kwota, o którą zmniejsza się podatek w 2004 roku nie może przekroczyć

    Witku,
    dziękuję Ci za odpowiedź. Jeszcze tylko dwa pytania. Czy w związku z
    odliczeniem funduszu remontowego wystarczą zaświadczenia wystawione
    przez administratora Wspólnoty Mieszkaniowej? Fundusz płacę wraz z
    czynszem, wodą, gazem etc. poprzez zlecenie stałe, więc nie mam żadnych
    zaświadczeń ani dowodów wpłąty. Rozmawiałam z księgową i powiedziała, że
    administrator wystawi mi jakieś zaświadczenie. Czy to wystarczy? I
    drugie pytanie. Gdzieś mi "wcięło" Pit11 z mojej pracy zeszłego roku.
    Czy księgowa w pracy bez problemu mi wystawi duplikat, czy raczej się
    tego nie praktykuje? W sumie na dzień dzisiejszy potrzebny mi on nie
    jest, ale lepiej jednak mieć przez te kilka lat.
    --
    Łączę pozdrowienia,
    M.C.

  • 6. Data: 2005-03-08 23:10:53
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Monika Czepukojc wrote:

> [...]
    > zaświadczeń ani dowodów wpłąty. Rozmawiałam z księgową i powiedziała, że
    > administrator wystawi mi jakieś zaświadczenie. Czy to wystarczy?

    tak. zaświadczenie ze spółdzielni jest wystarczające.

> [...]
    > tego nie praktykuje? W sumie na dzień dzisiejszy potrzebny mi on nie
    > jest, ale lepiej jednak mieć przez te kilka lat.

    Tobie akurat ten pit-11 do niczego nie będzie potrzebny.
    Czasami księgowe zostawiają sobie ksero, niech ci zrobi jeszcze jedno.
    Nie widzę problemu z wystawieniem duplikatu, chyba, że jej się po prostu
    nie będzie chciało, albo się przestraszy, że może chcesz coś narozrabiać
    i odmówi.
    Zmusić ją do wystawienia się nie da.

  • 7. Data: 2005-03-08 23:15:07
    Od: Monika Czepukojc <W...@W...plWYTNIJ>

    witek napisał(a):
> [...]
    > Nie widzę problemu z wystawieniem duplikatu, chyba, że jej się po prostu
    > nie będzie chciało, albo się przestraszy, że może chcesz coś narozrabiać

    Dziękuję za odpowiedź i za pomoc.
    --
    Łączę pozdrowienia,
    M.C.

  • 8. Data: 2005-03-09 06:31:50
    Od: Monika Czepukojc <W...@W...plWYTNIJ>

    Jeszcze jedno pytanie. Słyszałam, że inwestycje typu wymiana okien,
    drzwi zewnętrznych itp odlicza się od podatku w wysokości 19%
    poniesionych kosztów. Jednocześnie ta sama osoba powidziała mi, że
    fundusz remontowy odlicza się cały. Czy to prawda? Jeśli tak, to jak to
    uwzględnić w PIT/D, bo tam jest jedynie okienko na całą kwotę wydatków i
    potem na 19%. W związku z tym mam też problem z okienkiem 82. Skoro w 84
    liczbę 19% funduszu remontowego, to co mam wpisać w 82 - całość, czy też
    19%?
    Byłabym wdzięczna za pomoc,
    --
    Łączę pozdrowienia,
    M.C.

  • 9. Data: 2005-03-09 06:49:07
    Od: Marszalek Stanislaw <s...@f...krakow.pl>

    witek wrote:

> [...]
    > mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej mogą być odliczone w 2004 r.,
    > jeżeli suma wydatków poniesionych przez podatnika w latach 2003-2004

    Jestem po kontroli zeznania za 2004. Miałem podobną sytuację.
    Tak samo postąpiłem i zostało to zakwestionowane.
    Dolicza się wydatki z 2003 ale tylko aby wykazać, że przekroczyło sie
    minimalną kwotę wydatków czyli 567. Odliczyć zaś można wyłącznie to co
    się wydało w 2004.
    Taka jest przynajmniej interpretacja US Kraków Stare Miasto.

> [...]
    > gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych i w związku
    > z tymi wydatkami przekroczył limity odliczeń, o których mowa wyżej.

    === Stanisław Marszałek
    === PI-W Fortech Sp. z o.o.
    === 30-017 Kraków ul. Racławicka 56
    === tel (+12) 634-44-83, 634-01-91

  • 10. Data: 2005-03-09 06:59:02
    Od: Monika Czepukojc <W...@W...plWYTNIJ>

    Marszalek Stanislaw napisał(a):

> [...]
    > się wydało w 2004.
    > Taka jest przynajmniej interpretacja US Kraków Stare Miasto.

    Acha, czyli rozumiem, że jeśli kwota wydatkół w roku 2004 przekroczyłą
    567zł, to nie ma najmniejszego sensu wypełniać pola 82?
    --
    Łączę pozdrowienia,
    M.C.