  • 11. Data: 2007-11-09 08:25:54
    Temat: Re: kwota wolna od podatku
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Nov 2007, Tomek wrote:

    > Dzięki za wszystkie odpowiedzi... chodziło w zasadzie o kwotę dochodu wolną od
    > podatku.

    Usiłowałem Ci wyłożyć, że NIE MA TAKIEJ. Żaden przepis nie określa
    takiego wynalazku :)
    Ściślej i bezpieczniej jest posługiwać się dokładnie tym, co określił
    ustawodawca w przepisie.
    Inaczej jest to wartość "pozorna", do której trzeba (wstecz), wychodząc
    od zerowej wartości podatku i doliczając opłacone kwoty odliczeń
    wyliczyć "okienko" w którym będzie granica (okienko z powodu
    zaokrągleń).

    > Jest to obecnie 3.015,49 zł czyli kwota graniczna, której osiągnięcie
    > przez podatnika nie będzie powodować obowiązku zapłaty podatku.

    A mi wychodzi ponad półtorej tysiąca więcej, i co teraz? ;)
    Mimo *zarobienia* 4000 brutto nie płaci się podatku. O ile ów zarobek
    pochodzi ze źródła, od którego na przykład płaci się składki społeczne
    lub zdrowotne na przykład.
    Dokładnie tak jak piszę: masz zarobek brutto 4000 zł i zero podatku.
    Jakie znaczenie ma w tym przypadku "kwota wolna"?

    "Kwotą wolną" można by operować jedynie, jakby nie istniały ŻADNE:
    - odliczenia
    - zaokrąglenia

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2007-11-09 14:17:30
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 09-11-2007 o 09:25:54 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > Dokładnie tak jak piszę: masz zarobek brutto 4000 zł i zero podatku.
    > Jakie znaczenie ma w tym przypadku "kwota wolna"?

    Jesli się np. okaże że składki zdrowotne płaciłeś "nieprzepisowo",
    to dostaniesz decyzję z podatkiem do zapłaty.
    A kwota pomniejszająca podatek działa zawsze.

  • 13. Data: 2007-11-09 14:45:46
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    t...@o...pl pisze:

    > Jesli się np. okaże że składki zdrowotne płaciłeś "nieprzepisowo",
    > to dostaniesz decyzję z podatkiem do zapłaty.
    > A kwota pomniejszająca podatek działa zawsze.

    Wiem że sie czepiam, ale co o znaczy "nieprzepisowo"?
    Tzn. rozumiem, że "niezgodnie z przepisami" ale możesz podać przykład,
    bo nic mi do głowy nie przychodzi.

    Odpada płacenie "za dużo" bo odlicza sie faktycznie zapłacone kwoty, a
    przepisy ZUSoskie określają tylko minimum dla przedsiębiorcy, można
    zapłacić więcej.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 14. Data: 2007-11-09 14:51:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Maddy pisze:

    > Odpada płacenie "za dużo" bo odlicza sie faktycznie zapłacone kwoty, a
    > przepisy ZUSoskie określają tylko minimum dla przedsiębiorcy, można
    > zapłacić więcej.

    Nie odlicza się faktycznie płaconych kwot - odlicza się tylko 7,75%
    podstawy wymiaru, choćby ktoś płacił sobie więcej.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 15. Data: 2007-11-09 14:57:00
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 09-11-2007 o 15:45:46 Maddy <m...@e...com.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Odpada płacenie "za dużo" bo odlicza sie faktycznie zapłacone kwoty, a
    > przepisy ZUSoskie określają tylko minimum dla przedsiębiorcy, można

    Nie wiem co to znaczy, w ustawie masz tak:

    Art. 27b.
    1. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w
    pierwszej kolejności
    ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którym
    mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
    finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135):
    1) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika ****zgodnie
    z****
    przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
    publicznych,
    2) pobranej w roku podatkowym przez płatnika ****zgodnie z**** przepisami
    o świadczeniach
    opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

    Więc nie wiem czy chodzi tutaj o każde zapłacenie składki zdrowotnej do
    ZUS,
    bo innej niż ta jedna właściwa nie przyjmują, czy chodzi o jakieś inne
    "przepisowe"
    zapłacenie. Dlatego napisałem o "nieprzepisowym" a nie o nieprzepisowym.
    Jeśli jest jakaś prosta interpretacja to poproszę, może jakaś oczywistośc
    i uciekła :)

  • 16. Data: 2007-11-09 14:58:26
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 09-11-2007 o 15:51:50 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    napisał(a):

    > Nie odlicza się faktycznie płaconych kwot - odlicza się tylko 7,75%
    > podstawy wymiaru, choćby ktoś płacił sobie więcej.

    Ale to nie o to tutaj chodzi, to odliczenie wynika z art. 27b.2 updof

  • 17. Data: 2007-11-12 18:40:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Nov 2007, t...@o...pl wrote:

    > Jesli się np. okaże że składki zdrowotne płaciłeś "nieprzepisowo",
    > to dostaniesz decyzję z podatkiem do zapłaty.

    Ale ja nie o "nieprzepisowym", tylko o "przepisowym" płaceniu :)

    Weź zarobek brutto i zacznij odliczać ZUSy... u każdego inaczej,
    bo jeden ma "pracowniczy", inny "od DG", trzeci nie płaci wcale
    (bo to brutto od osobistych umów o dzieło), czwarty "ulgowo",
    piąty KRUs... a potem jeszcze zdrowotne, z zagwozdką jak poprzednio :)

    W ten deseń prosto się przekonujemy, że "kwota wolna" to w rozumieniu
    ZAROBKU (dochodu) pojęcie mocno abstrakcyjne, i używać można go
    wyłącznie jak się *dokładnie* wie co ono *może* znaczyć.

    > A kwota pomniejszająca podatek działa zawsze.

    Oczywiście. I o tym mowa - że należy mówić o "kwocie zmniejszającej
    podatek", a nie "wolnej od podatku" kwocie do opodatkowania, bo takiej
    nie ma.

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2007-11-12 18:46:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Nov 2007, t...@o...pl wrote:

    > Nie wiem co to znaczy, w ustawie masz tak:
    >
    > Art. 27b.
    > 1. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej
    > kolejności
    [...]
    > 1) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika ****zgodnie z****
    > przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
    > publicznych,

    No i dobrze.
    Zadeklarowałeś podstawę (z DG) w wysokości 3500*12 zł, faktycznie masz
    dochód (roczny!) 4000 zł (wolno ci :>), składki jednak ZAPŁACIŁEŚ, podaj
    "kwotę wolną" :P

> [...]
    > "przepisowe"
    > zapłacenie. Dlatego napisałem o "nieprzepisowym" a nie o nieprzepisowym.

    No i dobra, łykam to bez zastrzeżeń.
    Tyle, że komentowałeś mój post dotyczący krytyki używania "kwoty wolnej",
    śmiem powiedzieć że zdanie podtrzymuję :)
    Pojęcie "kwoty wolnej" prowadzi do nieporozumień u osób, które nie wiedzą
    jak DOKŁADNIE podatek jest obliczany.

    pzdr, Gotfryd