  • 61. Data: 2007-01-18 16:47:55
    Temat: Re: mBiznes MAX i odsetki
    Od: Harnaś <_...@w...pl_USUN_TO_>

    fOn Wed, 17 Jan 2007 23:29:39 +0100, "PiotrB."

    >Dnia 10-01-2007 o 20:10:02 PiotrB. <p...@n...pl> napisał:
    >
    >Nie było mnie kilka dni, zaglądam do wątku
    >i nadal nie wiem na pewno co z tymi odsetkami.:)
    >Jak to jest? Może ktoś podsumować wątek?

    mBank nie potrąca podatku na kontach firmowych. Jakby potrącał, to
    miałbyś w zestawieniu transakcji zaksięgowaną pozycję "podatek od
    odsetek...".

    --
    Harnaś

  • 62. Data: 2007-01-18 19:38:30
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 18-01-2007 o 17:47:55 Harnaœ <_...@w...pl_USUN_TO_>
    napisał:

    > mBank nie potrąca podatku na kontach firmowych.

    pytanie czy mBiznes max jest kontem firmowym

    > Jakby potrącał, to
    > miałbyś w zestawieniu transakcji zaksięgowaną pozycję "podatek od
    > odsetek...".

    zgadza się. problem w tym, że dwukrotnie dzwoniłem
    do nich i twierdzili, że odliczają podatek od odsetek
    z mbiznes max i byli tego pewni na 100%.
    dopiero za trzecim razem gdy chciałem zgłosić reklamację
    z powodu nie odliczania podatku, po konsultacji Pani z
    infolinii dała mi odpowiedź, że jednak nie odliczają
    podatku na wszystkich kontach z "biznes" w nazwie.

    I na tym zakończę dochodzenie do prawdy,
    chociaż 100% pewności nie mam.:)

    Piotr

  • 63. Data: 2007-01-18 20:28:04
    Od: "Rafal..." <r...@i...arpa>

    Użytkownik "PiotrB." <p...@n...pl> napisał w wiadomości

    > pytanie czy mBiznes max jest kontem firmowym

    "Rachunek mBIZNES max to wysokooprocentowane konta lokacyjne dla osób
    fizycznych prowadzących działalność gospodarczą."

    To chyba wyjaśnia sprawe ;-) Ja miałem podobny kłopot z Inteligo, też
    laska nie do końca wiedziała i się konsultowała, ale jednak od firmowego
    nie potrącają.

    --
    Rafał - Tarnów
    rafal.tarnow ( małpa ) gazeta.pl

  • 64. Data: 2007-01-19 10:36:54
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 18-01-2007 o 21:28:04 Rafal... <r...@i...arpa> napisał:

> [...]
    > To chyba wyjaśnia sprawe ;-) Ja miałem podobny kłopot z Inteligo, też
    > laska nie do końca wiedziała i się konsultowała, ale jednak od firmowego

    prowdopodobnie jednym potrącają a innym nie.
    nawet tu na grupie znalazły się osoby, którym potrącany
    był podatek z mBiznes Max.

    Piotr

  • 65. Data: 2007-01-20 06:56:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Jan 2007, Rafal... wrote:

    > Użytkownik "PiotrB." <p...@n...pl> napisał w wiadomości

    > "Rachunek mBIZNES max to wysokooprocentowane konta lokacyjne dla osób
    > fizycznych prowadzących działalność gospodarczą."
    >
    > To chyba wyjaśnia sprawe ;-)

    IMO nie. Znaczy: "nie wyjaśnia", nie wnikając w wynik zaliczenia rachunku
    do "firmowych" czy "osobistych".
    Zapis w regulaminie jest bez znaczenia dla podatkowej klasyfikacji
    "firmowości" rachunk, IMO, patrz niżej :)

    Makro Cach & Caryy to również firma *DLA OSÓB* prowadzących DG - ale nie
    wynika z tego, że każdy dokonywany tam zakup jest "firmowy".
    W szczególności z ustawy o VAT wynikałby obowiązek wystawiania f-ry,
    a chyba nie sądzisz że umyślnie łamię ustawę o VAT biorąc tylko
    paragon? ;)

    Moje stanowisko:

    Niemniej z kolei nie ma przepisu, który by działał w odwrotną stronę,
    tj. zabraniał podatnikowi uznać że dany r-k jednak jest "f-my" (mimo
    że *nie* służy do realizacji płatności gospodarczych, a na tej podstawie
    iż podatnik uznaje że *przeznacza* go do tego celu).
    Ale IMO fakt zawarcia umowy pod warunkiem prowadzenia DG jeszcze
    tego "przeznaczenia" nie wymusza :)

    pzdr, Gotfryd

  • 66. Data: 2007-01-21 10:30:21
    Od: Harnaś <_...@w...pl_USUN_TO_>

    On Sat, 20 Jan 2007 07:56:07 +0100, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    >"firmowości" rachunk, IMO, patrz niżej :)
    >
    > Makro Cach & Caryy to również firma *DLA OSÓB* prowadzących DG - ale nie

    Co to ma do rzeczy? Pytający prowadzi działalność, ma konto firmowe w
    mBanku i pytanie było jasne.
    Z tego co kiedyś pisałeś, to masz konto w Inteligo i mBanku i
    księgujesz odsetki do przychodów w miesiącu, którego odsetki dotyczą -
    pomyliłem się?

    --
    Harnaś

  • 67. Data: 2007-01-22 08:21:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 21 Jan 2007, Harnaœ wrote:

    > Co to ma do rzeczy?

    Dużo.

    > Pytający prowadzi działalność, ma konto firmowe

    I to konto, które JEST firmowe jest firmowe. Idzie o słowo "jest":
    mianowicie co wyznacza iż dane konto jest firmowe.
    "firmowość" konta *z punktu widzenia podatku* jest w ustawie opisana tak:

    [...z ustawy...]
    2. Przychodem z działalnoœci gospodarczej sš również:
    [...]
    5) odsetki od œrodków na rachunkach bankowych utrzymywanych w zwišzku
    z wykonywanš działalnoœciš,
    [...]

    IMO to, że WARUNKIEM zawarcia umowy jest prowadzenie DG nie wynika ZWIĄZEK
    tego rachunku z DG! - patrz mój przykład z zakupem w Makro.
    Z faktu że WARUNKIEM dostania karty upoważniającej do zakupów jest
    prowadzenie DG, nie wynika że same zakupy będą "związane"!
    To samo dotyczy umowy z bankiem.
    Jeśli cokolwiek określa "firmowość" rachunku, to na pewno nie jest tym
    czymś warunek prowadzenia DG jako warunek uprawniający do zawarcia
    umowy :)

    > w mBanku i pytanie było jasne.

    Tak, pytanie było jasne, ale jak rozumiem dotyczyło *podatkowego*
    rozumienia "firmowości".
    No to spytałem jakie czynności "związane z DG" prowadzi na rachunku
    jego posiadacz?
    Jeśli z jakichś przepisów wynika przymus :) zaliczenia tych czynności
    do DG, to oczywiście ów rachunek *jest* "firmowy", zgoda.
    Jak przymusu nie ma, to prowadzący DG uzasadnia który rachunek i dlaczego
    jest jego zdaniem "firmowy". Tak, nie widzę przeszkód żeby uznać za
    "firmowy" jakiś rachunek - ale nie jest on "firmowy" przez sam fakt,
    że warunkiem jego założenia jest prowadzenie DG!

    > Z tego co kiedyś pisałeś, to masz konto w Inteligo i mBanku
    > i księgujesz odsetki do przychodów w miesiącu, którego odsetki
    > dotyczą - pomyliłem się?

    Nie, nie pomyliłeś się :)
    Tyle, że owe rachunki to są rachunki z których przyjmuję i dokonuję
    płatności - na rzecz i od kontrahentów gospodarczych.
    Z tego powodu owe rachunki są bezwzględnie "firmowe". Służą do
    czynności będących wykonaniem umów gospodarczych, więc są "związane
    z działalnością".
    Podobnie był już kilka razy problem co zrobić z rachunkiem osobistym,
    na które klienci wpłacają itp. - IMO jeśli są to wielokrotne czynności
    (a nie jednorazowa operacja którą można uznać za pomyłkę) to
    taki osobisty (osobisty według umowy z bankiem) r-k podatkowo jest
    jak najbardziej "firmowy"... (i komplikacja z odsetkami wynika
    wprost z naruszania zasad korzystania z niego).

    W przypadku rachunku z którego możliwości zapłaty kontrahentom
    - jak rozumiem - wręcz nie ma, takiego przymusu również nie ma.

    Jak o mnie chodzi, zastosowałbym się do metody stosowanej przez
    bank :), czyli jak bank rozlicza odsetki to twierdziłbym twardo
    że konta nie używam gospodarczo i leżą tam tylko pieniądze które
    przynoszą mi dochód "osobisty" :), zaś w przypadku przeciwnym
    (brak naliczania) że tam odkładam pieniadze na inwestycje gospodarcze
    żeby mi się z oszczędnościami na cele osobiste nie myliły :P
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 68. Data: 2007-01-22 10:27:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Jan 2007, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > "firmowy" jakiś rachunek - ale nie jest on "firmowy" przez sam fakt,
    > że warunkiem jego założenia jest prowadzenie DG!

    Jako że nie znam warunków umowy dyskutowanych rachunków :) (mam w obu
    bankach internetowych, ale nie takie o których mowa) dopowiem, że
    z tego p. widzenia zupełnie różne skutki może powodować treść umowy
    (albo regulaminu) stanowiąca:
    "...rachunek przewidziany jest dla osób prowadzących działalność
    gospodarczą..."
    w porównianiu do:
    "...rachunek *wykorzystywany będzie wyłącznie* do płatności związanych
    z działalnością gospodarczą posiadacza...".

    Drugi zapis byłby (pisemną) deklaracją posiadacza że rachunek faktycznie
    jest "firmowy", również jeśliby byłby to podpis (posiadacza) pod
    regulaminem :)

    pzdr, Gotfryd