  • 1. Data: 2011-12-26 11:32:25
    Temat: nabvycie spadku po ojcu na podst. testamentu
    Od: "fotd" <f...@d...xx.stop.spam.pl>

    W grudniu nabyłem spadek po zmarłym ojcu.

    Jako jedyny spadkobierca (matka nie żyje, nie miałem rodzeństwa), miałem
    możliwość skorzystania z dziedziczenia ustawowego,ale jako,że Ojciec
    zostawił testament, w którym wszystko zapisałem nie, postanowiłem skorzystać
    z tej formy, co ma dla mnie wartość po prostu symboliczną.

    - wyrok uprawomocnił się na początku grudnia.
    Proszę o odpowiedź na poniższe pytania. Nie wiem, czy moje wiadomości w tym
    zakresie są prawidłowe :

    - Rozumiem, że mam 6 miesięcy na złożenie SD Z2 - obowiązek podatkowy
    powstał w momencie odczytania testamentu w sądzie ?

    - w SD Z2 zaznaczam, że nabyłem spadek na podst. testamentu i pomijam
    kwadrat odnoszący się do nabycia na podst. dziedziczenia

    - jaką wartość nabytego majątku (mieszkania,bo tylko ono tak naprawdę
    wchodzi w grę) mam wpisać ? Czy US ma jakieś tabele,żeby potem nie było,że
    coś błędnie podałem

    - Nie płacę żadnego podatku od nabytego majątku ?

    W w/w sposób nabyłem spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, w którym
    jestem zameldowany od urodzenia i , który zamierzam sprzedać.

    Rozumiem, że od momentu sprzedaży mam miesiąc na złożenie deklaracji i
    zapłacenie podatku, który, jeśli sprzedam przed upływem 5 lat od nabycia
    prawa do lokalu, wyniesie 19% od ceny, za jaką sprzedam lokal.

    Dziękuję,

  • 2. Data: 2011-12-26 17:19:00
    Temat: Re: nabvycie spadku po ojcu na podst. testamentu
    Od: "fotd" <f...@d...xx.stop.spam.pl>

    Użytkownik "fotd" napisał w wiadomości grup

> [...]

    >możliwość skorzystania z dziedziczenia ustawowego,ale jako,że Ojciec
    >zostawił testament, w którym wszystko zapisałem nie, postanowiłem
    ^^^^^^^^^^
    >z tej formy, co ma dla mnie wartość po prostu symboliczną."

    Miało być : "(...) w którym wszystko zapisał mnie(....)"

    PS. Czy nabycie spadku po rodzicu na podstawie testamentu różni się czymś
    (jeśli chodzi o konsekwencje podatkowe) w stosunku do dziedziczenia
    ustawowego ?

    dziękuję.

  • 3. Data: 2011-12-26 17:44:46
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/26/2011 11:19 AM, fotd wrote:
    > PS. Czy nabycie spadku po rodzicu na podstawie testamentu różni się
    > czymś (jeśli chodzi o konsekwencje podatkowe) w stosunku do
    > dziedziczenia ustawowego ?

    Nie.

  • 4. Data: 2011-12-26 18:56:48
    Od: "fotd" <f...@d...xx.stop.spam.pl>

    Dziękuję za odpowiedź. Jeśli można, mam prośbę o odpowiedź odnośnie SD -Z2 :

    1. Jaki termin wpisać jako datę nabycia ? w poz. 4
    2. Jaką datę wpisać jako datę powstania obowiązku podatkowego ? poz. 5

    Mam uprawomocniony wyrok sądu. W przyp. dziedziczenia w poz. 5 wpisujemy
    datę uprawomocnienia się wyroku,a czy w przypadku testamentu też ? W sumie
    zgodnie z ustawą dziedziczę, choć jednak nabywam na podstawie testamentu.

    Rozumiem, że w poz. 40 zaznaczam,że nabywam na podstawie zapisu zwykłego ,a
    w poz42 jako "RODZAJ DOKUMENTU POTWIERDZAJĄCEGO NABYCIE WŁASNOŚCI RZECZY LUB
    PRAW MAJĄTKOWYCH" zaznaczam poz. 42 : prawomocne orzeczenie sądu? Testamentu
    już nie mam - jest w sądzie, więc chyba nie zaznaczam poz. 41 ?

    Dziękuję.

    Nie.

  • 5. Data: 2011-12-26 19:49:14
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/26/2011 12:56 PM, fotd wrote:
    > Dziękuję za odpowiedź. Jeśli można, mam prośbę o odpowiedź odnośnie SD
    > -Z2 :
    >
    > 1. Jaki termin wpisać jako datę nabycia ? w poz. 4

    po mojemu date smierci.

    > 2. Jaką datę wpisać jako datę powstania obowiązku podatkowego ? poz. 5

    hmm, tam jest taka malutka cyferka 1).
    czytaleś opis do niej na ostatniej stronie ?

    data uprawomocnienia sie orzeczenia sądu

    > Mam uprawomocniony wyrok sądu. W przyp. dziedziczenia w poz. 5 wpisujemy
    > datę uprawomocnienia się wyroku,a czy w przypadku testamentu też ?

    a testament to nie dziedziczenie?

    no czasami nie, ale to nizej.

    > sumie zgodnie z ustawą dziedziczę, choć jednak nabywam na podstawie
    > testamentu.

    no właśnie.

> [...]
    > PRAW MAJĄTKOWYCH" zaznaczam poz. 42 : prawomocne orzeczenie sądu?
    > Testamentu już nie mam - jest w sądzie, więc chyba nie zaznaczam poz. 41 ?

    przecież to dziedziczecznie tyle, ze testamentowe.

    no chyba, ze z testamentem było coś nie tak, i ze nie odziedziczyles, a
    jedynie w testamencie byl zapis na ciebie.

    bez testamentu i orzeczenia sądu nie da sie powiedziecz czy zostales
    spadkobiercą, czy tylko w zapisie był zapis testamentowy na ciebie.

    jako ze jestes jedny i dziedziczysz rowniez z ustawy to i tak niczego to
    nie zmienia.

    zaznacz 1. dziedziczenie.

    co jest w orzeczeniu sądu?

  • 6. Data: 2011-12-26 20:30:04
    Od: "fotd" <f...@d...xx.stop.spam.pl>

    Dziękuję za odpowiedź.

    >hmm, tam jest taka malutka cyferka 1).
    >czytaleś opis do niej na ostatniej stronie ?

    Tak,czytałem i ona odnosi się jedynie do dziedziczenia,a wyroku sądu jest
    wyraźnie napisane,że nabywam na podstawie testamentu,a nie - dziedziczenia,
    choć bez testamentu bym dziedziczył oczywiście również całość. Nie wiem
    zatem , jak traktować informacje zawarte w tym przypisie.

    > testament to nie dziedziczenie?

    niby tak,ale...

> [...]
    > Testamentu już nie mam - jest w sądzie, więc chyba nie zaznaczam poz. 41 ?
    >

    >przecież to dziedziczecznie tyle, ze testamentowe.

    Jednak zaznaczyć można jedynie jeden kwadrat,a skoro testament ma wyższy
    priorytet, niż dziedziczenie ustawowe to na moje wyczucie powinienem
    zaznaczyć "zapis zwykły"

    >no chyba, ze z testamentem było coś nie tak, i ze nie odziedziczyles, a
    >jedynie w testamencie byl zapis na ciebie.

    Na podstawie ustawy dziedziczę - jako jedyne dziecko zmarłego ojca. Tak ,
    jak pisałem , nabyłem na podstawie testamentu , gdyż miało to dla mnie
    bardziej wartość symboliczną, choć na podstawie ustawy nabyłbym dokładnie to
    samo i tyle samo. Sędzina również wskazała na bardziej symboliczny aspekt
    tego dokumentu w moim przypadku.

    zaznacz 1. dziedziczenie.

    >co jest w orzeczeniu sądu?

    Spadek po zmarłym (...) na podstawie testamentu sporządzonego własnoręcznie
    nabył
    (...).

  • 7. Data: 2011-12-27 01:00:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/26/2011 2:30 PM, fotd wrote:

> [...]
    > dziedziczenia, choć bez testamentu bym dziedziczył oczywiście również
    > całość. Nie wiem zatem , jak traktować informacje zawarte w tym przypisie.

    ale nabycie na podstawie testamentu jest również dziedziczeniem,
    szczególnie jak w testamencie stoi, że "dostaje wszstko".

    > niby tak,ale...

    no właśnie.

    > Jednak zaznaczyć można jedynie jeden kwadrat,a skoro testament ma wyższy
    > priorytet, niż dziedziczenie ustawowe to na moje wyczucie powinienem
    > zaznaczyć "zapis zwykły"

    po raz piąty.
    dziedziczenie może być ustawowe lub testamnetowe

    coś się uparł, że jak jest testament to nie ma dziedziczenia.

> [...]
    >

    > zaznacz 1. dziedziczenie.

    > Spadek po zmarłym (...) na podstawie testamentu sporządzonego

    no to odziedziczyłeś.

    zaden zapis i inne tam nie wchodzą w grę.

  • 8. Data: 2011-12-27 05:11:00
    Od: "fotd" <f...@d...xx.stop.spam.pl>

    >po raz piąty.
    >dziedziczenie może być ustawowe lub testamnetowe

    >coś się uparł, że jak jest testament to nie ma dziedziczenia.

    Jakoś tak się zablkokowałem, że testament może dotyczyć nie tylko tego,który
    dziedziczy ustawowo,a praktycznie każdego, że przez to uznałem, że nie jest
    dziedziczeniem, a w istocie jest. Dziękuję za wyklarowanie. Po raz pierwszy
    w życiu mam do czynienia z tego typu sytuacją.

    >no to odziedziczyłeś.

    >zaden zapis i inne tam nie wchodzą w grę.

    W takim razie "zapis" należałoby zaznaczyć, gdybym był np. osobą obcą i
    otrzymałbym jedynie jakąś część majątku?

    Jako dokument potwierdzający rozumiem, że wskazuję "orzeczenie sądu" i nie
    zaznaczam testamentu,który jest zdeponowany w sądzie ?

    Dziękuję za wyjaśnienia.

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2011-12-27 20:06:57
    Temat: Re: nabycie spadku po ojcu na podst. testamentu
    Od: "_ąćęłńóśźż." <j...@g...pl>

    To zależy.
    Przykładowo w Fundacji Polsko-Niemieckie Pojednanie spadkobiercy ustawowi coś
    tam mieli na tak z automatu, a testamentowi (nawet niejako fizycznie ci sami)
    mieli pod górkę.
    Podobne "kwiatki" mogą wyjść przy innej okazji.

    -----

  • 10. Data: 2011-12-27 20:13:23
    Od: "_ąćęłńóśźż." <j...@g...pl>

    W ciemno obstawiam, że płatnikiem podatku byłby notariusz.
    Czyli u notariusza przy zbyciu nieruchomości (prawa) możesz złożyć
    oświaczenie, że zamierzasz skorzystać z ulgi (notariusz lepiej Ci to
    wytłumaczy i napisze) albo notariusz od razu pobierze od Ciebie podatek.

    -----