    From: "Nixe" <n...@f...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podwójna faktura
    Date: Wed, 6 Sep 2006 22:02:13 +0200

    W wiadomości <news:edn90g$a1b$1@nemesis.news.tpi.pl>
    posejdonn <rpp22@no_spam.o2.pl> pisze:

    > Faktura równiez jest swego rodzaju umową i dlatego powinny być na niej
    > podpisy obu stron.

    Nic nie powinno. Nie ma takiego wymogu. Chyba, że faktura stanowi
    jednocześnie dokument WZ lub protokół odbioru - wtedy jak najbardziej można
    oczekiwać podpisu klienta, którym poświadcza on, że towar (tu: cysternę z
    paliwem) odebrał.

    > Wystawienie faktury bez podpisu, jest rzeczywiście przyczynkiem do
    > tego, że można wystawiać tzw. "tłuste faktury" (do kwoty 10 tyś euro
    > nie jest obowiązkowy przelew bankowy) przy wystawieniu 2 - 3
    > "tłustych faktur" na kwotę do ok. 35 tyś zł, zaksięgowaniu u siebie i
    > odprowadzeniu należnych podatków, można rzeczywiście narobić komuś
    > kłoptów. Niezależnie od tego co będzie mówiła strona kupująca...
    > Bo jak udowodni, że takiej transakcji nie było?

    Prosto. Nie było umowy, zamówienia, nie ma podpisanego protokołu, WZ'tki,
    listu przewozowego. Klient nie wprowadził faktury do swojej księgowości, nie
    zapłacił za nią, nie potwierdził salda. Czego chcesz jeszcze?
    A jeśli się upierasz, to może podaj mi swoje dane - wystawię Ci jutro
    fakturę na 100 000 zł na usługę badania szczelności cystern do paliwa i
    udowodnij mi, że takiej usługi nigdy nie przyjąłeś ;-)

    To sprzedający/usługodawca musi udowodnić, że fakturę wystawił legalnie.
    Powiem Ci, że nawet w sytuacji, gdy ściąga się dług od niepłacącego klienta,
    to samą, gołą fakturę można sobie często wsadzić wiadomo gdzie. Mieliśmy
    taki przypadek na początku działalności naszej firmy - klient (dawny
    znajomy, potem siłą rzeczy przestał nim być), dostawał towar w ciemno, bez
    zamówienia, bez WZ'tek. Wystawialiśmy mu faktury. Potem nagle przestał
    płacić. Skierowaliśmy sprawę do windykacji. Po jakimś czasie firma
    windykacyjna poprosiła o jakieś inne dowody sprzedaży towaru, o zamówienia,
    o WZ'tki, wreszcie o listy przewozowe, bo ów znajomek twierdził, ze nie ma u
    siebie żadnych faktur i żadnego towaru nigdy nie dostał. No i kicha -
    obeszliśmy się smakiem, bo nic takiego nie mieliśmy, ale to nas nauczyło, że
    do praktycznie każdej faktury powinien być dokument potwierdzający w jakiś
    sposób zasadność jej wystawienia.

    --
    Nixe