    From: m...@g...com
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podwójna faktura
    Date: Wed, 06 Sep 2006 22:06:58 +0200

    Nixe wrote:

    > W wiadomości <news:edmqm1$32j$1@nemesis.news.tpi.pl>

    > Sorki, ale jakim cudem?
    > Jak możesz dwa razy wystawić tę samą fakturę i jeszcze wmawiać komuś, że
    > ją przyjął?

    Normalnie. Po prostu wystawiam fakturę.

    > Bez żadnej umowy, bez podpisania jakiegokolwiek dokumentu WZ, protokołu
    > itp. Zwłaszcza, że na koniec roku klient nie potwierdzi Ci salda i co
    > wtedy?

    Przecież nie muszę mieć zgody ani podpisu klienta do wystawienia mu
    faktury.

    > Nie wiem, może Cię nie zrozumiałam, ale to, co opisałeś brzmi
    > niedorzecznie. Nie rozumiem też fragmentu "jeżeli tej faktury nie wykreśli
    > z księgi". Której faktury? Pierwszej czy drugiej? Po grzyba ma wykreślać
    > pierwszą (jeśli jest prawidłowa)

    ponieważ art 88. ustawy "o VAT" mówi że:

    "3a. Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu
    różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w
    przypadku gdy:
    [...]
    3) wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż".

    Artykuł o którym wspominam (do którego nie mogę się jednak za darmo dokopać
    w archiwach RP) było właśnie o takim zajściu, z tym że wystawca faktury nie
    robił tego złośliwie tylko w porozumieniu z klientem. Po prostu pomylili
    się na pierwszej fakturze, więc wystawili drugą, a starej jakoś nie
    zniszczyli. US się do tego dokopał i zakwestionował odliczenie z tej
    faktury. Koniec końców sąd stwierdził że przepis nie budzi żadnych
    wątpliwości i że odliczenie w takim przypadku nie przysługuje itd....

    p. m.