  • 1. Data: 2004-01-24 11:46:25
    Temat: rozl. roczne - PIT 36
    Od: "Vei" <g...@g...pl>

    Witam

    Mam kilka pytan, bo przymierzam sie do rozliczenia rocznego.
    W tym roku robilam wiele rzeczy.
    Do konca lipca pracowalam w jednej firmie (umowa o prace) w miejscu
    zamieszkania. Nazwijmy praca 1
    Od 28 lipca rozpoczelam prace na umoweo prace w innej firmie (poza miejscem
    zamieszkania). Nazwijmy praca 2.
    W miedzyczasie wykanalam dwie prace na umowe zlecenie.

    A od 1 listopada 2003 rozpoczelam DG, prowadze KPiR. Nazwijmy praca 3.

    Moje pytania:
    1) W pracy 2 koszty uzyskania przychodu odliczano mi takie jakbym pracowala w
    miejcu zamieszkania. Nie ma problmeu, bo teraz przy wypelnianiu PIT dolicze
    sobie 99,66 na 124.95 zł. Czy robie to po prostu w pozycji 53 PIT 36? I koszty
    liczy za 6 miesiecy, mimo ze pracowalam 5 miesiecy i 4 dni?

    2) Umowy zlecenia to pozycja 70 - suma z umow?

    3) W pracy 2 zglosilam, ze rozpoczelam DG, ale przez pewne niedopatrzenia nadal
    odejmowano mi od zaliczki kwote wolna. A przez pierwsze dwa miesiace nie
    osiagnelam dochodu takiego, by placic podatek - tzn. kwoty wolnej. Czy to duze
    naruszenie? Powinnam od dochodu z DG placic za listopad i grudzien podatek? Czy
    zwyczajnie dorzucam teraz do PIT 36, Pit B8 i w pozycji 64 PIT 36 nie mam
    zadnych zaliczek na podatek, a wypelniam pole 200 - kwota odsetek?

    Dzieki z gory za odp.

    Pozdrowka

  • 2. Data: 2004-01-26 08:53:37
    Temat: Re: rozl. roczne - PIT 36
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Vei wrote:

> [...]
    > wypelnianiu PIT dolicze sobie 99,66 na 124.95 zł. Czy robie to po
    > prostu w pozycji 53 PIT 36? I koszty liczy za 6 miesiecy, mimo ze

    Tak, wystarczy 1 dzień w miesiącu kalendarzowym przepracować i już jest
    prawo do odliczenia pełnych kosztów.

    > 2) Umowy zlecenia to pozycja 70 - suma z umow?

    Tak

> [...]
    > pierwsze dwa miesiace nie osiagnelam dochodu takiego, by placic
    > podatek - tzn. kwoty wolnej. Czy to duze naruszenie?

    Jeśli zgłosiłaś to w pracy, to jest to naruszenie twojego pracodawcy a
    nie twoje, więc się tym nie przejmuj.

> [...]
    > dorzucam teraz do PIT 36, Pit B8 i w pozycji 64 PIT 36 nie mam zadnych
    > zaliczek na podatek, a wypelniam pole 200 - kwota odsetek?

    Jeśli nie przekroczyłaś tzw "kwoty wolnej" to niby dlaczego podatek.
    Chodzi oczywiście o PIT-B a nie o PIT-B8. Dlaczego chcesz płacić jakieś
    odsetki? Przeczytaj objaśnienie do pola 200, zajrzyj do ustawy. Jest
    prawie niemożliwe żebyś po dwóch miesiącach prowadzenia DG musiała
    uznać za środek trwały coś, co wcześniej policzyłaś w koszty.

  • 3. Data: 2004-01-26 10:19:06
    Od: g...@g...pl

> [...]
    > prawie niemożliwe żebyś po dwóch miesiącach prowadzenia DG musiała
    > uznać za środek trwały coś, co wcześniej policzyłaś w koszty.

    Dzieki za odpowiedz.
    Wyjasnie jeszcze moje watpliwosci co do ostatniego punktu. Otoz kwota wolna od
    podatku za 2003 to okolo 2790 (nie pamietam dokladnie). Stad pracodawca od
    zaliczki na podatek odliczyl mi rocznie kwote 503.08 (chyba tyle).
    Natomiast w listopadzie z DG osiagnelam zatrwazajaco wysoki dochod - okolo 300
    zł, a w grudniu jeszcze mniej. O grudzien sie nie martwie, bo rozliczam sie w
    rocznym zeznaniu, ale nie wiem jak z listopadem, bo kwote wolna wykorzystalam
    przeciez w pracy (umowa o prace). Dlatego moze od tych 300 zł powinnam zaplacic
    podatek?

    Jesli ktos wie, prosze o wypowiedz. Dzieki bardzo.

  • 4. Data: 2004-01-26 11:04:06
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    g...@g...pl wrote:

> [...]
    > z listopadem, bo kwote wolna wykorzystalam przeciez w pracy (umowa o
    > prace). Dlatego moze od tych 300 zł powinnam zaplacic podatek?

    Jesli poprawnie wyliczysz dochód i podatek według skali to jak
    najbardziej zapłacisz ten podatek od 300 zł. Taka jest logika sposobu
    liczenia zaliczek i potem rozliczenia rocznego. To, że zakład pracy
    niepotrzenie zmniejszył ci podatek za listopad, to jak już pisałem
    problem zakładu, a nie twój. Ty nie miałaś obowiązku w żadnym wypadku
    płacić tego podatku w grudniu od DG.

  • 5. Data: 2004-01-26 11:07:50
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    g...@g...pl wrote:

> [...]
    > prace). Dlatego moze od tych 300 zł powinnam zaplacic podatek?

    Jesli poprawnie wyliczysz dochód i podatek według skali to jak
    najbardziej zapłacisz ten podatek od 300 zł przy rozliczeniu rocznym.
    Taka jest logika sposobu liczenia zaliczek i potem rozliczenia
    rocznego. To, że zakład pracy niepotrzenie zmniejszył ci podatek za
    listopad, to jak już pisałem problem zakładu, a nie twój. Ty nie miałaś
    obowiązku w żadnym wypadku płacić tego podatku od DG do 20 grudnia.