  • 1. Data: 2004-10-30 19:20:03
    Temat: sprzedaż bezrachunkowa
    Od: "rok" <r...@p...onet.pl>

    Witam
    Pomóżcie mi rozwikłać jedną sprawę. Jestem vatowcem,
    prowadzę kpir bez obowiązku posiadania kasy fiskalnej.
    Nie bardzo wiem co mam zrobić ze sprzedażą nieudokumentowaną.
    Rozumię, że trzeba sporządzić DW ale co dalej ??
    DW jest w kwocie brutto i taką kwotę mam wrzucić w sprzedaż
    będąc vatowcem??
    No i jeszcze problem z Vatem. Jak go wykazać i policzyć ??
    Prosze o odpowiedź bo od dwóch godz. już googlam i nic.

    rok

  • 2. Data: 2004-10-30 20:26:36
    Temat: Re: sprzedaż bezrachunkowa
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Oct 2004, rok wrote:

    >+ Witam
    >+ Pomóżcie mi rozwikłać jedną sprawę. Jestem vatowcem,
    >+ prowadzę kpir bez obowiązku posiadania kasy fiskalnej.
    >+ Nie bardzo wiem co mam zrobić ze sprzedażą nieudokumentowaną.

    Przecież jak ją wpiszesz do ewidencji to *będzie* (już)
    udokumentowana :)

    >+ Rozumię, że trzeba sporządzić DW ale co dalej ??

    No IMHO par. 19 rozp. ds. KPiR - i do KPiR z nim... :)

    >+ DW jest w kwocie brutto i taką kwotę mam wrzucić w sprzedaż
    >+ będąc vatowcem??

    Ależ nie.

    >+ No i jeszcze problem z Vatem. Jak go wykazać i policzyć ??
    >+ Prosze o odpowiedź bo od dwóch godz. już googlam i nic.

    Nie szukasz właściwego hasła :)
    Możliwości są dwie:
    - WIESZ jaka była stawka sprzedaży, przynajmniej do CZĘŚCI
    sprzedaży niedokumentowanej fakturami; do tej częsci nie
    ma pytań
    - jest "drobnica" do której stosuje się różne stawki i nie ma
    ewidencji "w ktorej stawce ile".
    Wtedy googlowi zapodaje się hasło "proporcja zakupów" :)
    Rozumiem że "goolam" obejmuje również groups.google !

    A przepis - to art. 84.1 nowej ustawy :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-10-31 20:28:42
    Od: "rok" <r...@p...onet.pl>

    > Ależ nie.

    To znaczy, że mam sporządzić DW w kwocie netto, czy tez
    sporządzam go w brutto a księguję netto ??

> [...]
    > - WIESZ jaka była stawka sprzedaży, przynajmniej do CZĘŚCI
    > sprzedaży niedokumentowanej fakturami; do tej częsci nie

    Zawsze jest to 22%. Nie mam towaru na innej stawce.
    Czy wobec tego do ewidencji Vat netto i vat na 22%
    i opisuje to jako sprzedaż bezrachunkową??

    > Rozumiem że "goolam" obejmuje również groups.google !

    Od groups zaczynam ;)

    rok

  • 4. Data: 2004-11-01 08:42:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 31 Oct 2004, rok wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ To znaczy, że mam sporządzić DW w kwocie netto, czy tez
    >+ sporządzam go w brutto a księguję netto ??

    IMHO sprawdź czy zapodałeś googlowi :) również taką koncepcję:
    http://groups.google.pl/groups?as_oq=bezrachunkowa%2
    0bezrachunkowej&as_ugroup=*.podatki&lr=&num=100&hl=p

    W tym poście:
    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&selm=cel1qg%24g
    dv%249%40galaxy.uci.agh.edu.pl
    ...Bogusław sugeruje skorzystanie z ES VAT do rozliczenia miesięcznego.

    Podatnik ma możliwość "podobierania sobie" z rozporządzenia takiego
    trybu rozliczenia który "będzie wygodny" :)
    Bo trybów "zgodnych z przepisami" jest zazwyczaj KILKA :)

> [...]
    >+ > - WIESZ jaka była stawka sprzedaży, przynajmniej do CZĘŚCI
    >+ > sprzedaży niedokumentowanej fakturami; do tej częsci nie

    No i wychodzi że masz TAKĄ sprzedaż:

    >+ Zawsze jest to 22%. Nie mam towaru na innej stawce.
    >+ Czy wobec tego do ewidencji Vat netto i vat na 22%
    >+ i opisuje to jako sprzedaż bezrachunkową??

    Nie wypowiem się.
    W widzianych "drukowanych" ES VAT "bezrachunkowa" była w osobnej
    kolumnie, jak rozumiem właśnie w celu rozliczenia proporcji
    sprzedaży (tj. możliwości podsumowania miesięcznego dla
    tych odliczeń) :)

    Mi się *WYDAJE* że trudno się przyczepić w twoim przypadku
    zarówno do wystawiania "dziennych" DW w których z kwoty brutto
    byłby wyliczony VAT (i wpisywania obu pozycji do ES VAT oraz
    netto do KPiR) jak i do wpisywania "dziennego" DW *tylko*
    do ES VAT w "bezrachunkową" (brutto, *bez* wykazywania VAT !)
    i rozliczeniu 'na koniec miesiąca' VATu należnego tudzież
    wpisania wartości "obrotu wg definicji VAT" :) (patrz sąsiedni
    wątek) do KPiR.
    Przyznam że nie wiem gdzie w tym drugim przypadku trzymać "urzędowe" :)
    rozliczenie obrotu i podatku należnego, jak *możnaby* to zrobić
    w samej ewidencji może bym i coś niestandardowego ;) wymyślił
    ale nie będę ryzykował wprowadzenia w błąd :]
    Chodzi oczywiście o zapis *techniczny* - "gdzie zapisać to
    rozliczenie" a problem matematyczny "jak to zrobić" bo ten jest
    jasno zapisany w ustawie :)

    Potraktuj wypowiedź jako zaproszenie do dyskusji "podsumowujemy
    możliwe metody rozliczania sprzedaży bezrachunkowej" :)
    Zaproszenie *dla grupy*... :)
    BTW: ja "bezrachunkowej" nie mam....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-11-02 10:56:11
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0411010927170.1824@athlon>,

    > W widzianych "drukowanych" ES VAT "bezrachunkowa" była w osobnej
    > kolumnie, jak rozumiem właśnie w celu rozliczenia proporcji
    > sprzedaży (tj. możliwości podsumowania miesięcznego dla
    > tych odliczeń) :)

    Różnie była (znaczy w jednej ES "bezrachunkowa brutto", reszta kolumn na
    rozliczenia udokumentowanych, w drugiej na rozbicie bezrachunkowej też
    były kolumny).

    > Potraktuj wypowiedź jako zaproszenie do dyskusji "podsumowujemy
    > możliwe metody rozliczania sprzedaży bezrachunkowej" :)

    Dopóki nie miałem kasy, to w zeszycie były osobne słupki na bilety (7%),
    gazety (7%, niektóre 0% i 22%, po tytułach identyfikowałem) i inne
    nieliczne towary ze stawką 7% oraz na resztę ze stawką 22%. A wieczorem
    był kalkulator do łapki i do ES w jedną kolumnę całkowitą
    "nieudokumentowaną sprzedaż brutto", potem we właściwe (te same dla
    udokumentowanej i nieudokumentowanej) sprzedaż 0%, 7%, 22% i na koniec
    podatek należny.
    Metoda nie zweryfikowana przez US :)

    --
    pozdrawiam
    Jarek

  • 6. Data: 2004-11-02 14:47:46
    Od: "rok" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek Spirydowicz" <j...@k...szczecin.pl> napisał w
    wiadomości news:jareks-8D9007.11561102112004@gigaeth-gw.news.tp
    i.pl...
> [...]
    > "nieudokumentowaną sprzedaż brutto", potem we właściwe (te same dla
    > udokumentowanej i nieudokumentowanej) sprzedaż 0%, 7%, 22% i na koniec

    Mnie dzisiaj tak właśnie kazali robić w US. Zastosuje to ale z lekką
    niepewnością, bo pani od Vatu lekko się motała w odpowiedziach ;)

    rok

  • 7. Data: 2004-11-02 23:36:37
    Od: "Ryszard G" <rysXgar@.op.pl>

    rok napisał(a):
> [...]
    > Mnie dzisiaj tak właśnie kazali robić w US. Zastosuje to ale z lekką
    > niepewnością, bo pani od Vatu lekko się motała w odpowiedziach ;)

    Dziwne, baaaardzo dziwne :(

    Daj pani w US do poczytania ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
    towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535)
    [ ]
    Art. 84. 1. Podatnicy świadczący usługi w zakresie handlu, którzy dokonują
    sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku lub opodatkowanej według
    różnych stawek, a nie są obowiązani prowadzić ewidencji, o której mowa w
    art. 111 ust. 1, mogą w celu obliczenia kwoty podatku należnego dokonać
    podziału sprzedaży towarów w danym okresie rozliczeniowym w proporcjach
    wynikających z udokumentowanych zakupów z tego okresu, w którym dokonano
    zakupu. Do obliczenia tych proporcji przyjmuje się wyłącznie towary
    przeznaczone do dalszej sprzedaży według cen uwzględniających podatek.
    [ ]
    Art. 111.
    1. Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących
    działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność
    gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani
    prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas
    rejestrujących.
    [ ]

    Co prawda jest tu napisane, że *mogą* wg proporcji jeśli nie muszą przy
    pomocy kasy, ale ja w ustawie innej możliwości nie widzę.
    Jeśli się mylę, niech mnie ktoś poprawi.

    Zapytaj google o "Podział sprzedaży wg proporcji zakupów".

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 8. Data: 2004-11-03 08:23:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Nov 2004, it was written:

> [...]
    >+ > Mnie dzisiaj tak właśnie kazali robić w US. Zastosuje to ale z lekką
    >+ > niepewnością, bo pani od Vatu lekko się motała w odpowiedziach ;)
    [...]
    >+ Co prawda jest tu napisane, że *mogą* wg proporcji jeśli nie muszą przy
    >+ pomocy kasy, ale ja w ustawie innej możliwości nie widzę.

    No jak dla mnie owa możliwość jest oczywista: *skoro* przychody są
    zaewidencjonowane wg podziału na stawki, to wręcz należy je ująć
    zgodnie ze stawkami !
    Być może "panienka z okienka" nie wie że podatnik może NIE ewidencjonować
    wg stawek, na to wygląda :]
    Ale *jeśli* ewidencjonuje to przecież ma "wykaz sprzedaży na zasadach
    ogólnych czyli wg stawek" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)