  • 11. Data: 2005-10-03 21:32:10
    Temat: Re: umowa o dzielo, jak to sie kurka liczy
    Od: "Piotrek" <p...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > ...no to nie pracowałeś...
    Ok, wykonywalem zlecenie. Potocznie mowiac niezle tez sie napracowalem
    ostatanio we wlasnym ogrodku. Ale nie o tym mowa ;)

    > Zaś z p. widzenia prawa podatkowego nie ma to znaczenia:
    > skutek umowy podlega pod prawo autorskie więc 50% KUP
    > przysługuje.

    E, ja juz nic nie wiem. Kawa na lawe - mam napisac program (aplikacje
    WWW), za ktora chce wspomniane juz 4100. Ile zatem przyjac na KUP - 50% (co
    daje koszt brutto 4 555,56), czy 20% (czyli 4 834,91 brutto). Mnie
    oczywiscie interesuje koszt netto i jedynie nie chcialbym, aby przez zle
    skalkulowanie wyszedl nizszy.
    Gdyby ktos zajmujacy sie tym dal mi jasna odpowiedz, bez gdybania,
    bylbym wdzieczny.

    Pozdrawiam
    P.

  • 12. Data: 2005-10-03 22:31:33
    Od: "Piotrek" <p...@p...onet.pl>

    Piotrek wrote:
> [...]
    > chcialbym, aby przez zle skalkulowanie wyszedl nizszy.
    > Gdyby ktos zajmujacy sie tym dal mi jasna odpowiedz, bez gdybania,

    Poczytalem dokladniej, znalazlem nawet opis na stronie US Warszawa. Mam
    watpliwosci czy na tworzenie aplikacji moze byc KUP 50%. Na stronie owej
    stronie napisano " Działalność twórcza zaś charakteryzuje się tym, że sam
    autor często nie może przewidzieć efektów, które zazwyczaj mogą odbiegać od
    oczekiwań, założeń. Przez " twórczość " należy rozumieć stworzenie,
    kreowanie nowych wartości.".

    Srednio to pasuje do programowania, ktore co prawda moze odbiegac od
    oczekiwan, lecz z zalozenia ma byc jak najmniej chaotyczne i dazy sie do
    jego usystematyzowania. Inna sprawa to np. stworzenie oprawy graficznej do
    tejze aplikacji. To juz ewidentnie podchodzi mi pod dzialalnosc tworcza.
    Teoretycznie zatem moze oplacac sie podpisywac 2 umowy - jedna z KUP 20% na
    programowanie, druga z KUP 50% na stworzenie oprawy graficznej. Heh, zabawna
    sytuacja.

  • 13. Data: 2005-10-04 03:40:44
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Piotrek wrote:

    > Srednio to pasuje do programowania,

    to ty chyba jeszcze żadnego programu nie napisałeś skoro uważasz, że to
    jest mało twórcze.

  • 14. Data: 2005-10-04 07:14:00
    Od: "Piotrek" <p...@p...onet.pl>

    witek wrote:
    > Piotrek wrote:
    > to ty chyba jeszcze żadnego programu nie napisałeś skoro uważasz, że
    > to jest mało twórcze.

    Napisalem sporo, a takze bralem udzial w pisaniu wielu grupowo. I zazwyczaj
    zgodnie z jasno wykreslonymi wytycznymi. Nie na zasadzie siadam, kreuje,
    pisze, cos moze wyjdzie. Tak moze na poczatku niektorzy robia, nawet XP to
    cos ponad to. W kazdym razie programista, musi umiec przewidziec efekt
    swojej pracy. To zupelnie inne rozumienie tworczosci niz w przypadku
    malarza, ktory w amoku robi plamy na lewo i prawo. Nie da sie ukryc, ze w
    niektorych przypadkach faktycznie sie ekperymentuje, ale ogolna tendencja
    jest zupelnie inna.
    Ale odchodzimy od tematu - jak to jest z tym KUP w przypadku np. oprawy
    graficznej - 50%? A programowanie 20%?

  • 15. Data: 2005-10-04 07:36:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 Oct 2005, Piotrek wrote:

    > E, ja juz nic nie wiem.
    > Kawa na lawe - mam napisac program

    Czego nie wiesz - czy oprogramowanie podlega pod prawo autorskie ??

    > Gdyby ktos zajmujacy sie tym dal mi jasna odpowiedz,

    ...na czym owo zajmowanie się ma polegać ? ;)

    > bez gdybania,

    A gdzie ty gdybanie widziałeś... na pomysł jakoby do zlecenia
    nie można było stosować 50% KUP mimo "autorskości" umowy prosiłem
    o PRZEPIS.
    O ile wiem - nie ma takiego.
    Umowa prowadzi do "korzystania przez twórców z praw autorskich
    i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych
    przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami" to
    50% KUP przysługuje - weź ty i przeczytaj art.22.9.3 a nie gdybaj ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 16. Data: 2005-10-04 07:42:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Oct 2005, Piotrek wrote:

> [...]
    > autor często nie może przewidzieć efektów, które zazwyczaj mogą odbiegać od

    I powiadasz że oprogramowanie nie spełnia tego warunku ?
    To ty Windowsów w akcji nie widziałeś ;> !

    [...]
    > Teoretycznie zatem moze oplacac sie podpisywac 2 umowy - jedna z KUP 20% na
    > programowanie, druga z KUP 50% na stworzenie oprawy graficznej.

    Sprawdź sobie przepis źródłowy (sąsiedni post).
    Oprogramowanie (tworzenie) *podlega* pod ochronę z praw autorskich
    i tyle.
    Natomiast co ew. wymaga rozwagi - to wdrażanie tegoż oprogramowania,
    bo IMHO wszlekie instalacje i wdrożenia są zwyczajnymi czynnościami
    inzynierskimi które "autorskie" nie są - praktyka jest zdaje się
    taka że wszyscy biorą pieniądze za "stworzenie oprogramowania", zaś
    sama instalacja i uruchomienie odbywa się automagicznie ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2005-10-04 07:57:00
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 04-10-2005 09:14, Użytkownik Piotrek napisał:

    > Ale odchodzimy od tematu - jak to jest z tym KUP w przypadku np. oprawy
    > graficznej - 50%? A programowanie 20%?

    zgodnie z upof:
    art.22
    3) z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów
    wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub
    rozporządzania przez nich tymi prawami - - w wysokości 50% uzyskanego
    przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o
    potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia
    emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w
    art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód

    ustawa o prawie autorskim
    Art. 1. 1. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności
    twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci,
    niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

    2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

    1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi
    (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy
    komputerowe),

    natomiast art.11 ust.3 ( o ile sie nie myle, z pamieci lece) stanowi, ze
    prawa przysluguja zlecajacemu (ze stosunku pracy badz jakiejkolwiek
    innej umowie, ktora strony zawarly), chyba ze w umowie inaczej
    okreslano;jak nie okreslono, to wystepuje to sprzedaz utworu wraz z
    prawami autorskimi

  • 18. Data: 2005-10-04 08:07:43
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 03-10-2005 22:07, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Możesz podać jakąś podstawę prawną ??

    ustawa o pdof
    art.23 ust.9 ust.4
    50 sa tylko przy przekazaniu jednoczesnie praw autorskich,licencji itp z
    ustawy o prawie autorskim

    > Jakoś podstaw żeby w ramach umowy zlecenia nie mogło mieć
    > miejsca przekazanie praw autorskich do efektu umowy nie
    > widzę (i nigdy nikt na grupie takiego przepisu nie podał,
    > choć próby prezentacji takich poglądów były).

    a moim zdaniem mieszasz troszke, umowa zlecenie jest czym innym jak
    umowa o dzielo, w zwiazku z czym nawet, jezeli umowe na tworzenie
    programu komputerowego nazwiesz umowa-zlecenie, to bedzie ona faktycznie
    umowa o dzielo

    > Kwestią umowy między stronami jest np. czy ktoś chce
    > zamówić konkretny program - czy też woli zlecić pisanie
    > programu co do którego w ramach tworzenia będą robione
    > ustalenia (i płacić za "staranne wykonywanie innej usługi
    > do której stosuje się wg prawa cywilnego zasady zlecenia")

    nie masz racji
    z ustawy o prawie autorskim art.1 ust.3
    3. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia,
    chociażby miał postać nie ukończoną

    > Zaś z p. widzenia prawa podatkowego nie ma to znaczenia:
    > skutek umowy podlega pod prawo autorskie więc 50% KUP
    > przysługuje.

    a tu j.w.

  • 19. Data: 2005-10-04 09:55:42
    Od: "Piotrek" <p...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Czego nie wiesz - czy oprogramowanie podlega pod prawo autorskie ??
    Podlega. Nie wiem czy wyliczyc KUP 50% czy 20%.

    > ...na czym owo zajmowanie się ma polegać ? ;)
    Wystarczy, ze bedzie polegalo n podpisaniu juz wielu umow o dzielo na
    programowanie z KUP 50% i mimo tego nie doswiadczenia zadnych problemow ze
    strony US.

    > A gdzie ty gdybanie widziałeś... na pomysł jakoby do zlecenia
    > nie można było stosować 50% KUP mimo "autorskości" umowy prosiłem
    > o PRZEPIS.

    Gdybanie nie tyle w Twoich postach, lecz rozbieznosc zdan. Kazdy mowi co
    innego, ksiegowy w mojej firmie twierdzi, ze 20%. Inny, ze spokojnie 50%. Na
    grupie podobnie.

  • 20. Data: 2005-10-04 12:14:51
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Piotrek wrote:

> [...]
    > jest zupelnie inna.
    > Ale odchodzimy od tematu - jak to jest z tym KUP w przypadku np. oprawy

    To ty nie jesteś programistą tylko koderem.
    A co do tematu. Wszystkie umowy miałem na 50% i nigdy nikt sie nie czepiał.