eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnienia › Dotacje unijne: opracowanie wniosku a koszty firmy

Dotacje unijne: opracowanie wniosku a koszty firmy

2009-09-23 06:20

Wydatki związane ze sporządzeniem wniosku o dotację stanowią koszty uzyskania przychodów, które należy zaewidencjonować w kosztach uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Stanowisko takie zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 14.09.2009 r. nr IPPB1/415-511/09-4/AG.

Przeczytaj także: Wydatki na pozyskanie dotacji a koszty firmy

Jakie wątpliwości wyjaśnił organ podatkowy?

We wniosku wskazano, iż spółka stara się o dotację ze środków unijnych na inwestycję w zakresie budowy myjni bezdotykowej. Sporządzenie stosownego wniosku zleciła zewnętrznej firmie doradczej. Ta wystawiła jej fakturę za opracowanie dokumentacji. Oprócz tej faktury firma doradcza, w przypadku pozyskania środków z dotacji, wystawi także kolejne faktury za obsługę w ramach rozliczania projektu w trakcie realizacji inwestycji i jego końcowego rozliczenia. Powyższe wydatki będą pokryte ze środków własnych spółki. Spółka prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą uproszczoną. Powstała wątpliwość, czy może ona zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszty opracowania wniosku o dotację bez względu na fakt czy dotacja będzie przyznana czy też nie, a jeśli tak to w jakiej dacie? W przedmiotowej sprawie organ podatkowy zajął następujące stanowisko:

„(…) Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W powołanym przepisie art. 22 ust. 1 ustawodawca nie wskazuje enumeratywnie jakie wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od istnienia związku przyczynowo - skutkowego tzn. poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, bądź funkcjonowanie tego źródła. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że podatnik wykaże, iż zostały one w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

* musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;
* nie może być wymieniony w art. 23 w/w ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów;
* musi być należycie udokumentowany.

Analizując powyższe wskazać należy, że jedynie w przypadku kiedy podatnik faktycznie poniesie wydatek, wykaże związek wydatku z uzyskanym przychodem i udowodni fakt poniesienia kosztów w sposób nie budzący wątpliwości może uznać konkretny wydatek za koszt uzyskania przychodu.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: