eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Prywatny/służbowy samochód osobowy: podatek PIT

Prywatny/służbowy samochód osobowy: podatek PIT

2012-06-18 12:18

Prywatny/służbowy samochód osobowy: podatek PIT

Samochód osobowy © Maksim Toome - Fotolia.com

Przedsiębiorca może wykorzystywać na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej samochód osobowy stanowiący jego własność i nabyty dla celów osobistych. Wydatkami związanymi z jego używaniem na potrzeby biznesowe może obciążać koszty podatkowe. Wiąże się to jednak z koniecznością zbierania dowodów poniesienia wydatków i prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Wymogu jej prowadzenia nie ma natomiast, jeżeli podatnik uzna auto za środek trwały. Przyjęcie takiego rozwiązania daje również inne korzyści, zwłaszcza gdy posiada się dowód nabycia pojazdu.

Przeczytaj także: Budynek na cudzym gruncie jako inwestycja w obcym środku trwałym?

Wycena auta
Nie ma przeszkód, aby nabyty na prywatne potrzeby samochód osobowy uznać za firmowy. Nie ma przy tym znaczenia, czy do tego nabycia doszło przed, czy po rozpoczęciu działalności gospodarczej. Przy czym, na potrzeby niniejszego opracowania, przez firmowy rozumieć będziemy samochód osobowy uznany za środek trwały. Możliwe jest to jednak dopiero, gdy podatnik zdecyduje się go przekazać na wyłączne potrzeby prowadzonej działalności, a ponadto:
  • stanowi on własność lub współwłasność podatnika,
  • został nabyty lub wytworzony przez podatnika,
  • jest kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania,
  • przewidywany okres jego używania jest dłuższy niż rok.

Wprowadzenie prywatnego samochodu do ewidencji środków trwałych oznacza zniesienie obowiązku prowadzenia dla niego ewidencji przebiegu. Koszty związane z jego używaniem stanowią koszt podatkowy wyłącznie na podstawie dowodów poniesienia. Ponadto przedsiębiorca może, poprzez odpisy amortyzacyjne, zaliczyć do kosztów wydatek związany z jego nabyciem. Aby jednak były one kosztem, konieczne jest ustalenie jego wartości początkowej i obranie właściwej dla niego metody amortyzacji.

W stosunku do samochodów nabytych w drodze kupna sposób ustalenia wartości początkowej zależy od tego, czy podatnik posiada dowód jego zakupu (fakturę lub umowę kupna), czy też takiego dowodu nie posiada.

fot. Maksim Toome - Fotolia.com

Samochód osobowy

Przedsiębiorca może wykorzystywać na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej samochód osobowy stanowiący jego własność

Zasadą jest, że w razie odpłatnego nabycia (np. w drodze kupna) wartość początkową wyznacza cena nabycia w rozumieniu art. 22g ust. 3 ustawy o pdof, czyli kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania go do używania. Ten sposób ustalenia wartości początkowej może zastosować podatnik posiadający dowód zakupu samochodu (np. fakturę lub umowę kupna), nawet jeżeli auto było kupione kilka lat temu, a cena zakupu nie odzwierciedla jego aktualnej wartości rynkowej. Należy zauważyć, że jeżeli zakup został udokumentowany fakturą i w związku z tym zakupem podatnikowi nie przysługiwało odliczenie VAT, to wartość początkową pojazdu należy ustalić w kwocie brutto wynikającej z faktury (czyli łącznie z VAT).

Natomiast w przypadku gdy nie można ustalić ceny nabycia w związku z tym, że podatnik nie posiada dowodu zakupu środka trwałego (np. z uwagi na upływ czasu), stosuje się art. 22g ust. 8 ustawy o pdof. Obliguje on do przyjęcia za wartość początkową kwoty wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika, z uwzględnieniem ceny rynkowej środka trwałego tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu oraz stanu i stopnia jego zużycia.

Zaprezentowane stanowisko znajduje akceptację Ministerstwa Finansów w piśmie z dnia 9 września 2010 r., nr DD2/0602/46/KBF/10/BMI9 10903, opublikowanym w Biuletynie Skarbowym nr 6 z 2010 r.

Optymalizacja amortyzacji
Ustalając wartość początkową samochodu osobowego w cenie nabycia (zwłaszcza którego zakup miał miejsce dawno), podatnik ma większe korzyści podatkowe niż gdyby wartość ta została ustalona z uwzględnieniem wartości rynkowej. Wynika to z faktu, że cena nabycia, nawet jeżeli pochodzi sprzed kilku lat, to i tak jest wyższa od aktualnej ceny rynkowej. W ten sposób do kosztów zostanie zaliczona wyższa wartość.

Niemniej bez względu czy wartość początkowa prywatnego samochodu wprowadzonego na stan środków trwałych będzie oparta na cenie nabycia, czy cenie rynkowej (w razie braku dowodu zakupu), w obu przypadkach dochodzi do rozliczenia wartości samochodu w kosztach działalności gospodarczej poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne. Przy czym istnieje możliwość ich optymalizacji, a wszystko za sprawą przyjętej stawki amortyzacyjnej.

Wyjaśnić należy, że samochodu osobowego nie można amortyzować metodą degresywną. Nie ma również możliwości skorzystania w stosunku do niego z jednorazowej amortyzacji przewidzianej w art. 22k ust. 7-13 ustawy o pdof. Wymienione metody można stosować do środków transportu innych niż samochody osobowe. Samochody osobowe amortyzuje się wyłącznie metodą liniową przy zastosowaniu stawki:
  • podstawowej, tj. określonej w Wykazie stawek amortyzacyjnych,
  • podwyższonej,
  • indywidualnej.

Stawka podwyższona
Z Wykazu stawek amortyzacyjnych wynika, że dla samochodów osobowych roczna stawka amortyzacyjna wynosi 20%. Dla jej zastosowania nie jest wymagane spełnienie żadnych warunków, a jej przyjęcie oznacza, że pojazd ten ulegnie zamortyzowaniu w ciągu 5 lat. W celu skrócenia tego okresu do nieco ponad 3,5 lat można zastosować zamiast stawki amortyzacyjnej podstawowej - stawkę podwyższoną wybranym przez podatnika współczynnikiem, ale nie wyższym niż 1,4. Przyjęcie go w maksymalnej wysokości (tj. 1,4) oznacza, że roczna stawka amortyzacyjna dla samochodu osobowego będzie wynosiła 28%

Aby jednak skorzystać z możliwości podwyższenia podstawowej rocznej stawki amortyzacyjnej pojazd musi być używany w warunkach wymagających szczególnej sprawności technicznej lub bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych (art. 22i ust. 2 pkt 2 ustawy o pdof).

Z objaśnień do Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych wynika, że przez środki transportu wymagające szczególnej sprawności technicznej, rozumie się te obiekty, które używane są w pracy na trzy zmiany, mimo że nie działają ze swej istoty w ruchu ciągłym, używane są w warunkach terenowych, w warunkach leśnych, pod ziemią lub innych wskazujących na bardziej intensywne zużycie. W przepisach ustawy o pdof nie określono co należy rozumieć przez używanie samochodu bardziej intensywne w stosunku do warunków przeciętnych. Wskazówek w tym zakresie dostarcza m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 stycznia 2012 r., nr IPPB3/423 992/11-2/JD. Wynika z niej, że spółka samochody, których roczny przebieg przekracza 50 tys. km, uznała za używane intensywniej w stosunku do warunków przeciętnych. Z dokonanej przez niej analizy wynika bowiem, że przeciętnie samochody w Polsce przejeżdżają rocznie ok. 30 tys. km. Taka argumentacja przekonała fiskusa, który uznał stanowisko spółki za prawidłowe.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: