  • 31. Data: 2021-05-25 10:48:44
    Temat: Re: Nowe podatki
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2021-05-24, cef <c...@i...pl> wrote:

    [...]

    > Dla mnie (i pewnie dla wielu niekumatych podatkowo) kosztem
    > utrzymania spółki będzie księgowość - kilkaset złotych miesięcznie,

    Myślę, że to mocno indywidualne. Ale i tak jesteś do przodu o różnicę
    między wysokością składek społecznych + kosztem księgowości JDG,
    a kosztem księgowości w SPZOO.

    > plus pewnie raz do roku opłata za ogłoszenie w Monitorze
    > (i raz na jakiś czas jakiś notariusz jak by się coś zmieniać chciało)
    > To taki bezpośrednio realny koszt.

    Co Ty chcesz ogłaszać corocznie w monitorze sądowym? Bo sprawozdań
    rocznych, to nie trzeba.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 32. Data: 2021-05-25 16:00:59
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    >
    > Myślę, że to mocno indywidualne. Ale i tak jesteś do przodu o różnicę
    > między wysokością składek społecznych + kosztem księgowości JDG,

    Jak jeszcze uwzględnię, że kosztu księgowości JDG praktycznie nie mam
    (aktualizacje programów średnio 200zł/rok)
    a za spółkę musiałbym płacić, to też można inaczej liczyć.

    > Co Ty chcesz ogłaszać corocznie w monitorze sądowym? Bo sprawozdań
    > rocznych, to nie trzeba.

    Jak prowadziłem ostatnią spółkę w 2015, to sprawozdanie
    było z ogłoszeniem.

  • 33. Data: 2021-05-25 16:40:44
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 25.05.2021 o 10:48, Wojciech Bancer pisze:
> [...]
    >
    > Myślę, że to mocno indywidualne. Ale i tak jesteś do przodu o różnicę
    > między wysokością składek społecznych + kosztem księgowości JDG,

    Zmiana z KPiR na pełną księgowość wygląda dla "małego" fajnie tylko jak
    rozważa się to teoretycznie, albo czyta blogi o optymalizacji podatkowej
    i takie tam.
    W praktyce ma to sens dopiero od pewnego poziomu przychodów, a i to nie
    zawsze, jak i stopnia hmm... skomplikowania (nie wiem czy to dobre
    słowo) samej działalności. Jeżeli działalność jest prosta, to pełna
    księgowość jest tylko kulą u nogi, a nie pomocą. Z drugiej strony, pełna
    księgowość ułatwia wiele spraw przy większej skali (czy większym
    poziomie skomplikowania) działalności.

    Prosty przykład. W KPIR koszt zakupu towaru ujmujesz od razu przy
    zakupie - od razu obniżają podstawę opodatkowania, przy pełnej
    księgowości koszt zakupu rozliczasz dopiero przy sprzedaży.
    W dłuższej perspektywie wychodzi na to samo, ale dla niewielkiej skali
    działalności może mieć znaczenie.
    O obowiązku prowadzeniu kasy wspominał już cef.
    Obowiązek inwentaryzacji nie tylko towarów, ale również inwentaryzacja
    rozrachunków - potwierdzanie sald. Itd... bilanse, rachunki zysków i
    strat, kapitały zapasowe gdy nie ma pokrycia na stratę z lat ubiegłych...

    Tak więc o ile przy niewielkiej skali można samemu bez problemu
    prowadzić KPIR, to przy pełnej księgowości niby też można, ale trzeba
    poświęcić sporo czasu na doktoryzowanie z pełnej księgowości,
    przeznaczyć odpowiednio większe nakłady na oprogramowanie (i poświęcić
    czas na ogarnięcie...) albo komuś zapłacić.

    Od jakiego poziomu to się opłaca? Osobiście nie jestem przekonany, czy
    różnica między wysokością składek + koszt księgowości tak po prostu to
    rekompensuje.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 34. Data: 2021-05-25 16:57:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 25 May 2021 16:40:44 +0200, Kviat wrote:
> [...]
    > księgowość jest tylko kulą u nogi, a nie pomocą. Z drugiej strony, pełna
    > księgowość ułatwia wiele spraw przy większej skali (czy większym

    O ile dobrze pamietam to i w DG od pewnego progu obrotow musisz miec
    pelna ksiegowosc.

> [...]
    > księgowości koszt zakupu rozliczasz dopiero przy sprzedaży.
    > W dłuższej perspektywie wychodzi na to samo, ale dla niewielkiej skali

    W grudniu sie wyrownuje - bo wchodzi zysk z inwentaryzacji.
    Ale faktycznie - obliczenia trudniejsze.
    Szczegolnie jak masz produkcje.

    Choc znam sp z.o.o., gdzie to jakos prosciej jest rozliczane.

    > O obowiązku prowadzeniu kasy wspominał już cef.

    kasy jako komorki organizacyjnej?
    Mam wrazenie, ze wiele firemek nie ma ... bo tez i prawie wszystko
    przelewem.

    > Obowiązek inwentaryzacji nie tylko towarów, ale również inwentaryzacja
    > rozrachunków - potwierdzanie sald.

    a to nie dotyczy tez DG?
    W koncu jak bedzie transakcja z wieksza firma, to tamta poprosi o
    uzgodnienie.

    > Itd... bilanse, rachunki zysków i
    > strat, kapitały zapasowe gdy nie ma pokrycia na stratę z lat ubiegłych...

    Kapitaly zapasowe to ulga podatkowa :-)
    Ale owszem - zamkniecie roku to wiecej papierow.

    > Od jakiego poziomu to się opłaca? Osobiście nie jestem przekonany, czy
    > różnica między wysokością składek + koszt księgowości tak po prostu to
    > rekompensuje.

    No - jest jeszcze kwestia o.o - moze byc duzą zaletą.

    A Piotr ma jakas dziwna spolke, ktorej banki nie lubia - mialby etat
    wiceprezesa, czy dyrektora d/s produkcji, to bylby w bankach milo
    widziany.
    Ale uwaga - odpowiedzialnosc wiceprezesa wieksza :-)

    J.

  • 35. Data: 2021-05-25 17:47:03
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 25.05.2021 o 16:57, J.F pisze:

    > kasy jako komorki organizacyjnej?

    Nie.

    > a to nie dotyczy tez DG?

    KPIR nie.

    > W koncu jak bedzie transakcja z wieksza firma, to tamta poprosi o
    > uzgodnienie.

    No i?
    To zmartwienie tamtej.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 36. Data: 2021-05-25 18:05:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 25 May 2021 17:47:03 +0200, Kviat wrote:

    > Nie.

    To o jaka kase chodzi ?

    > KPIR nie.

    > No i?
    > To zmartwienie tamtej.

    Ale wysla do ciebie i wypadaloby policzyc i odpowiedziec ..

    J.

  • 37. Data: 2021-05-25 18:23:36
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 25.05.2021 o 18:05, J.F pisze:

    > To o jaka kase chodzi ?

    O kasę biletową.

    Ty weź może choć raz w życiu zainteresuj się tematem, w którym chcesz
    podyskutować.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 38. Data: 2021-05-25 18:28:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 25 May 2021 18:23:36 +0200, Kviat wrote:

    > O kasę biletową.
    >
    > Ty weź może choć raz w życiu zainteresuj się tematem, w którym chcesz
    > podyskutować.

    to sie wlasnie interesuje.
    Cef pisal o rozliczaniu kasy, ty o prowadzeniu - wiec o co chodzi ?

    J.

  • 39. Data: 2021-05-25 18:57:54
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2021-05-25, cef <c...@i...pl> wrote:

    [...]

    > Jak jeszcze uwzględnię, że kosztu księgowości JDG praktycznie nie mam
    > (aktualizacje programów średnio 200zł/rok)
    > a za spółkę musiałbym płacić, to też można inaczej liczyć.

    Ale nie musiałbyś płacić składek społecznych. To do przodu, czy nie? :)

    > Jak prowadziłem ostatnią spółkę w 2015, to sprawozdanie
    > było z ogłoszeniem.

    No ale to chyba było przed czasem e-sprawozdań.
    Teraz to chyba, e-sprawozdanie, ePUAP, wrzucasz do systemu i gitarra.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 40. Data: 2021-05-25 19:10:31
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2021-05-25, Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > słowo) samej działalności. Jeżeli działalność jest prosta, to pełna
    > księgowość jest tylko kulą u nogi, a nie pomocą.

    No jasne, ale mowa o dość agresywnym jednak podniesieniu podatku (o ok.
    40%), z niewielkim, praktycznie zerowym zyskiem.

    > Obowiązek inwentaryzacji nie tylko towarów, ale również inwentaryzacja
    > rozrachunków - potwierdzanie sald. Itd... bilanse, rachunki zysków i
    > strat, kapitały zapasowe gdy nie ma pokrycia na stratę z lat ubiegłych...

    Tylko np. w sytuacji gdy masz głównie usługi (gros specjalistów),
    niewielkie koszty, brak towarów, a kasę sobie wypłacasz 1-2x w miesiącu,
    to nie jest to wszystko tak uciążliwe i ogarnia to księgowa w tych
    "400 zł/m-c". Ja nawet miałem oferty na 200-300 zł, przy tak małej
    ilości pracy.

    Jeszcze jak do tego można ogarnąć wypłaty za powołanie, lub też umowę o
    dzieło z 50% KUP (programiści), to się już robi podatkowo całkiem
    atrakcyjnie. Oczywiście zakładając totalne olanie systemu emerytalnego.

    > Od jakiego poziomu to się opłaca? Osobiście nie jestem przekonany, czy
    > różnica między wysokością składek + koszt księgowości tak po prostu to
    > rekompensuje.

    Przy kwocie przychodów netto: 10000 to masz już:
    - 1457 zł składek społecznych
    - 900 zł składki zdrowotnej (nieodliczalnej)
    - 200 zł koszt księgowości KPIR (jeśli nie prowadzisz sam)

    O ewentualnej optymalizacji PIT, to tu już nie wspomnę.
    To już nie są takie małe pieniądze, a to dolna strefa kwoty dla której
    warto przejść obecnie na liniówkę (poniżej raczej lepiej zostać na
    skali). Przy 15000, czy 20000 (a to są kwoty już osiągalne przez
    specjalistów) to daje jeszcze większy "budżet".

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com