  • 11. Data: 2021-02-22 00:16:27
    Temat: Re: Pisanie oprogramowania dla klienta zagranicznego, a odwrotne obciążenie i podatek u źródła
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam
    Czy ktoś jeszcze zechciałby się wypowiedzieć w tym temacie?
    Jak to wygląda z dochodowym (i ewentualnym płaceniem u źródła) przy eksporcie usług
    (do UE i do np. USA).
    Pozdrawiam i dziękuję.

  • 12. Data: 2021-02-22 18:14:40
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-02-22 o 00:16, Adam pisze:
> [...]
    > Czy ktoś jeszcze zechciałby się wypowiedzieć w tym temacie?
    > Jak to wygląda z dochodowym (i ewentualnym płaceniem u źródła) przy eksporcie usług

    Ja w kwestii formalnej: kiedyś w ustawie (przedunijnej) było takie pojęcie
    jak eksport usług i wbrew temu co się powszechnie mogło wydawać było to
    zdefiniowane
    tak, że była to usługa wykonana poza granicami kraju.
    Wraz z wejściem do UE pojawiły się definicje miejsca świadczenia i pojęcie
    eksportu usług znikło chyba z ustawy.
    A jeśli nie znikło, to gdzie się znajduje?

    Natomiast w kwestii opodatkowania dochodowym, to
    jest przecież normalnie jak z każdym innym przychodem
    osiąganym w ramach działalności. Gdzie widzisz jakiś problem?

  • 13. Data: 2021-02-22 20:33:51
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam
    Dzięki za odpowiedź.

    > tak, że była to usługa wykonana poza granicami kraju.
    > Wraz z wejściem do UE pojawiły się definicje miejsca świadczenia i pojęcie
    > eksportu usług znikło chyba z ustawy.
    Tak były zmiany w eksporcie usług bodajże w 2014 (pewnie wcześniej przy akcesji do UE
    też).
    https://www.pit.pl/aktualnosci/kiedy-i-w-jaki-sposob
    -dokumentowac-eksport-uslug-918278

    Ok, ale jeśli VAT określa, że usługa nie jest opodatkowana w PL ponieważ jest niby
    wykonana
    w miejscu siedziby/zamieszkania usługobiorcy. To pytanie czy tak samo dochodowy.

    Czy jednak dochodowy w PL.

    Plus te formularze USA odnośnie podatku u źródła - mogą sugerować inny sposób
    rozliczania
    (czy też uwzględniania podatku pobranego/zapłaconego w USA w PIT).

    W tych formularzach poruszona jest też np. kwestia dywidend na spółkach notowanych
    NYSE to jest zrozumiałe,
    Ale też jest wspomniane o usługach.

  • 14. Data: 2021-02-22 22:13:37
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-02-22 o 20:33, Adam pisze:
> [...]
    > Dzięki za odpowiedź.

    > Tak były zmiany w eksporcie usług bodajże w 2014 (pewnie wcześniej przy akcesji do

    To raczej wypadło już w 2004, bo teraz czy w 2014 to już tylko tak zwany
    eksport usług,
    właśnie ze względu bardziej na określenie miejsca świadczenia poza
    granicami kraju.
    A kiedyś trzeba było ją fizycznie wykonać za granicą i troche było
    zachodu, żeby fakturować usługi na 0% :-)

> [...]
    wykonana
    > w miejscu siedziby/zamieszkania usługobiorcy. To pytanie czy tak samo dochodowy.

    VAT i dochodowy, to jednak nieco różne podatki.
    Ja nie widzę podstaw, żeby płacić dochodowy gdzie indziej.

> [...]
    > W tych formularzach poruszona jest też np. kwestia dywidend na spółkach notowanych

    Nie analizowałem tego, ale jeśli mowa o podatkach płaconych tam, to
    dotyczy to tam prowadzonych (zakotwiczonych) biznesów.

  • 15. Data: 2021-02-23 11:07:29
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2021-02-22, Adam <a...@g...com> wrote:

    [...]

> [...]
    wykonana
    > w miejscu siedziby/zamieszkania usługobiorcy. To pytanie czy tak samo dochodowy.

    Dochodowy płacisz tam gdzie masz rezydencję podatkową.

    > Plus te formularze USA odnośnie podatku u źródła - mogą sugerować inny sposób
    rozliczania
    > (czy też uwzględniania podatku pobranego/zapłaconego w USA w PIT).

    Jeśli przepisy danego kraju każą Ci zapłacić podatek tam, to go płacisz,
    chociaż z tego co kojarzę, to podatek u źródła dotyczy dywidend.

    Nie zwalnia Cię to z obowiązku płacenia dochodowego w Polsce. Umowy o unikaniu
    podwójnego opodatkowania co najwyżej mogą spowodować, że go zapłacisz
    mniej, odliczając podatek który zapłaciłeś za granicą.

    A jaki podatek "u źródła" masz na myśli w przypadku świadczenia usług
    z Polski? Sprawdziłeś, czy Cię jakiś dotyczy?

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 16. Data: 2021-02-23 13:47:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >to zdefiniowane
    >tak, że była to usługa wykonana poza granicami kraju.

    Taa ... programista siedzi w Polsce i pisze program dla klienta
    zagranicznego,
    to gdzie swiadczy usługe ?

    >Wraz z wejściem do UE pojawiły się definicje miejsca świadczenia i
    >pojęcie
    >eksportu usług znikło chyba z ustawy.
    >A jeśli nie znikło, to gdzie się znajduje?

    Pare lat temu zrobilo sie dobrze zakamuflowane - tzn chyba znikło, ale
    zerowa stawka VAT zostala ...

    >Natomiast w kwestii opodatkowania dochodowym, to
    >jest przecież normalnie jak z każdym innym przychodem
    >osiąganym w ramach działalności. Gdzie widzisz jakiś problem?

    No wlasnie Amerykance moga na to jakos inaczej spojrzec, bo jesli
    Polak na zlecenie amerykanskiej firmy pisze program ... to kto wie, co
    oni o tym mysla ...

    J.

  • 17. Data: 2021-02-23 16:22:05
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-02-23 o 13:47, J.F. pisze:
    > UĹźytkownik "cef"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Taa ... programista siedzi w Polsce i pisze program dla klienta
    > zagranicznego,
    > to gdzie swiadczy usługe ?

    Teraz tam, ale 20 lat temu miałbyś stawkę 22%
    i trzeba było to zapłacić ze swoich.

    Zerowa?
    Gdzie to widzisz?

  • 18. Data: 2021-02-23 18:13:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2021-02-23 o 13:47, J.F. pisze:
    > UĹźytkownik "cef" napisaĹ, w wiadomoĹ>ci grup

    >Zerowa? Gdzie to widzisz?

    Moze nie tyle "0%" co rownowazna - tzn na fakturze "odwrotne
    obciazenie", ale do odliczen VAT od zakupow uprawnia.

    Szukac w ustawie juz mi sie nie chce, tu przypadki unijne
    https://pomoc.ifirma.pl/pomoc-artykul/jak-wystawic-f
    akture-swiadczenia-uslug-dla-podatnikow-vat-ue/

    Ale co wpisac jako VAT na fakturze, to juz nie podali :-)

    J.

  • 19. Data: 2021-02-23 18:38:26
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-02-23 o 18:13, J.F. pisze:
    > UĹźytkownik "cef"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Moze nie tyle "0%" co rownowazna - tzn na fakturze "odwrotne
    > obciazenie", ale do odliczen VAT od zakupow uprawnia.

    Nie do końca równoważna, ale dla odliczeń funkcjonalna.

    > Szukac w ustawie juz mi sie nie chce, tu przypadki unijne
    > https://pomoc.ifirma.pl/pomoc-artykul/jak-wystawic-f
    akture-swiadczenia-uslug-dla-podatnikow-vat-ue/

    > Ale co wpisac jako VAT na fakturze, to juz nie podali :-)

    Nie podlega.

    I formułka: odwrotne obciążenie - podatek VAT rozlicza nabywca

  • 20. Data: 2021-02-24 12:07:38
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    Dzięki za odpowiedź.

    > VAT i dochodowy, to jednak nieco różne podatki.
    > Ja nie widzę podstaw, żeby płacić dochodowy gdzie indziej.

    Może niepotrzebnie "łączę" te podatki ;)
    Ok czyli spokojnie odwrotne obciążenie mogę stosować w VAT dla "eksportu usług".

    Jak dobrze rozumiem.
    Dochodowy zawsze w PL. W przypadku kontrahentów firm z UE raczej nie wystąpi
    "podatek u źródła".

    Otwartym jest pytanie czy dodatkowo nie należy płacić podatku w USA (od takiego
    eksportu usług)
    i ewentualnie później to rozliczać w PIT rocznym.
    Może jednak warto poczekać jakby kontrahent zasugerował, że trzeba się tam zgłaszać.