    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Tue, 29 Sep 2020 14:57:51 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Inwestycja w mieszkanie (flip) a podatek PIT
    From: rex <m...@g...com>

    wtorek, 29 września 2020 o 10:59:03 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):
> [...]
    czy dochód (przychód ze sprzedaży mieszkania pomniejszony o wszystkie koszty: zakup
    mieszkania, notariusz, remont)?
    > Jak ponad 20 lat temu sprzedawałem mieszkanie przed upływem 5 lat to o
    > ile pamiętam musiałem cały przychód przeznaczyć na cele mieszkaniowe.

    Tak, zgadza się, w międzyczasie doczytałem, że żeby nie zapłacić podatku od takiej
    transakcji trzeba przeznaczyć cały przychód (a nie dochód) na cele mieszkaniowe.

    > Wydaje mi się, że cele mieszkaniowe to zaspokojenie swoich potrzeb
    > mieszkaniowych.

    Też tak myślę, ale przecież ludzie robią różne "myki", żeby uciec od podatku od
    takiej transakcji. Przecież może być np. taka sytuacja, że ktoś ma mieszkanie w
    mieście i dom na wsi. I ten dochód z flipa przeznacza na remont obu nieruchomości. Po
    czym przeprowadza się "na stałe" na wieś a mieszkanie w mieście wynajmuje. Czy w
    takim przypadku przeznaczenie zarobionych środków z flipa kwalifikuje do własnych
    wydatków mieszkaniowych czy nie?

    Najpewniej by było jakby wszyscy kupujący tam
    > zamieszkali. Na co najmniej 5 lat :) .
    > W innym przypadku to chyba inwestycja - czyli DG.

    Załóżmy, że chcemy ulokować kapitał na 5 lat i tam zamieszkać ale w międzyczasie
    pewne okoliczności życiowe zmuszą nas do sprzedaży. I co, cz to DG? :)

    musieli być wyszczególnieni wszyscy wspólnicy? Czy w ogóle tak może być, żeby w polu
    Nabywca była więcej niż jedna osoba?
    > Jak wykańczałem (wspólne z żoną) mieszkanie (tymczasowo na wynajem) to
    > brałem faktury tylko na siebie. Nie przewiduję, abym miał z tego tytułu
    > problemy.
    > Za to w US się dowiedziałem, że zrobiłem inny błąd - podawałem do faktur
    > swój adres zamieszkania, zamiast adresu nieruchomości (nie wiedziałem,
    > że mogę podawać adres nie będący moim adresem).

    Czyli na fakturze powinienem podać adres zakupionego wraz ze wspólnikami mieszkania.
    Gdy pytałem w informacji podatkowej w jaki sposób powinny być wystawiane faktury,
    babka powiedziała, że na każdy zakup muszą być wystawiane 4 faktury. Czyli jeśli np.
    kupimy materiały budowlane za 1000 zł to ta kwota ma zostać rozbita proporcjonalnie
    do udziału w mieszkaniu. Ktoś kto ma 20% udziału na swojej fakturze będzie miał 200
    zł.
    Dziwne to dla mnie bo transakcja jedna a 4 faktury.

    Z kolei w Urzędzie Skarbowym dowiedziałem się, że wystarczy jak będziemy brali jedną
    fakturę na której - w polu Nabywca - będą wyszczególnieni wszyscy współwłaściciele
    mieszkania, a udział w kosztach na fakturze będzie wynikał z aktu notarialnego
    (będzie proporcjonalny do udziały w mieszkaniu).

    Nie chciałbym czegoś sknocić biorąc te faktury bo obawiam się, że skarbówka może
    zakwestionować te faktury i będę musiał zapłacić wyższy podatek PIT (większa podstawa
    opodatkowania).

    finansowego w inwestycję wrzucić w koszty wszystkie udokumentowane wydatki, które
    poniesiemy w trakcie realizacji flipa?
    > Wydaje mi się, że tylko DG.

    Przy tak małej skali inwestycji nie opłaca się zakładać DG. Gdybyśmy to zrobili to
    cała zabawa nie byłaby rentowna.
    Jeśli spółka cywilna to musielibyśmy odprowadzać ZUSx4 i ponosić koszty księgowości
    przez kilka miesięcy. W przypadku sp. z o.o. większe koszty prowadzenia i podwójne
    opodatkowanie.

    Rex