  • Data: 2021-01-02 17:21:47
    Temat: Re: Odsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?
    Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 02.01.2021 o 13:04, Adam pisze:
    > Dzięki za odpowiedź. Kontynuując nasze hipotetyczne rozważania.

    Tu zmiana sposobu wymaga złożenia VAT-R.

    > Czyli metoda uproszczona KPIR nie ma wpływu na VAT i na faktury sprzedażowe,

    Nie mieszajmy dwóch systemów walutowych :)
    Rozmawiając w kontekście KPIR nie rozmawiamy o VAT.
    A faktury sprzedażowe (u VATowców) składają się z części netto i części VAT.
    I pisząc o przychodach w kontekście KPIR rozmawiamy o części netto, a
    nie o VAT.

    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-ewidencja-w-kpir-
    przychodow-i-kosztow-podatkowych

    "Najważniejszą kwestią przy ewidencji przychodu w KPiR jest określenie
    momentu jego powstania. Ogólną zasadę opisującą moment powstania
    przychodu reguluje art. 14 ust. 1c ustawy o PIT."

    > które są księgowane w dacie wystawienia faktury (wykonania usług).

    "W praktyce oznacza to, że jeżeli data wystawienia faktury jest
    późniejsza niż faktyczna data sprzedaży lub otrzymania zapłaty, to
    momentem uzyskania przychodu (datą powstania przychodu) jest dzień
    sprzedaży lub otrzymania należności. Pod tą datą należy wykazać przychód
    w KPiR."

    > Zakładając, że nie księguję do KPIR składek ZUS i nikogo nie zatrudniam to można
    powiedzieć hipotetycznie,
    > że stosuję metodę uproszczoną ;)

    Cały czas mówimy jeszcz o metodzie uproszczonej/kasowej prowadzenia KPIR
    czy rozliczania VAT? :):)

    > Czy są jakieś inne wyjątki/minusy tej metody?

    Tu już wypływamy na szerokie wody, bo minusy metody uproszczonej (i
    ogólnie prowadzenia KPIR) są widoczne dopiero po osiągnięciu pewnej
    skali działalności.
    Dla mniejszej skali to są same plusy ;)

    > Tylko na 2021 muszę pamiętać, aby w programie włączyć metodę uproszczoną KPIR :)

    Tylko czy włączenie tej metody w tym programie na pewno dotyczy metody
    uproszczonej prowadzenia KPIR, czy metody uproszczonej/kasowej
    rozliczania VAT?
    Nie znam programu który używasz i nie bardzo się domyślam, co może
    zmienić w sposobie prowadzenia KPIR wybranie takiej metody. Jakiś
    automat dba/pilnuje rozliczania międzyokresowego kosztów, a włączenie
    metody uproszczonej taki automat wyłącza?

    > Widoki formatek pewnie będą prostsze.

    :):)

    > Jeszcze jedno pytanie, a jeśli zakup mam przedpłacony (przez przelew online) np. 10
    kwietnia, a faktura będzie miała
    > datę 12 kwietnia. to księguję (w metodzie uproszczonej) 12 kwietnia? czy 10?
    > Sorry za lame pytania.

    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-ewidencja-w-kpir-
    przychodow-i-kosztow-podatkowych

    "Co do zasady, stosując kasową metodę rozliczania kosztów, koszty
    księguje się w dacie wystawienia faktury bez względu na to, którego
    okresu dotyczą."

    Przy zakupie towarów jest trochę inaczej:
    "Co do zasady, dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu jest
    jednoznaczny z dniem wystawienia faktury bądź rachunku lub innego dowodu
    będącego podstawą do księgowania kosztów. Jednak w trakcie prowadzenia
    działalności mają miejsce sytuacje gdy przedsiębiorca może otrzymać
    dostawę towarów przed wystawieniem faktury."

    Resztę masz w linku.

    > Jak rozumiem przy metodzie uproszczonej jak zostanie kilka (np. do 10 PLN) punktów
    niewykorzystanych, to nie
    > będzie problemu? I nie trzeba tego przeksięgowywać na kolejny rok.

    Tak.
    To znaczy nie trzeba :)

    > Rozumiem, że na takie rzeczy to trzeba ostro zapracować nieuczciwością?

    Nie zapominaj w jakim kraju żyjesz :)

    > Przykładowo nie móc wyjaśnić kupna "punktów" na zapas przykładowo w styczniu kupić
    > 2-3 x więcej punktów niż się wykorzystuje przez cały rok.
    > No i przez rok tego nie wykorzystać.

    Zaraz tam nie móc... :) Jakieś wyjaśnienie zawsze znajdziesz.
    Kluczowym zagadnieniem jest, czy wyjaśnienie zostanie przyjęte, czy nie ;)

    Pozdrawiam
    Piotr