  • Data: 2021-01-02 23:21:52
    Temat: Re: Odsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?
    Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 02.01.2021 o 19:17, cef pisze:

    > Ja właśnie z lat kiedy studiowałem dogłębnie przepisy,
    > czyli gdzieś tak w 1998-2003 pamiętam, że KPiR była tylko kasowo -
    > kasowo dosłownie - czyli faktura niezapłacona kosztem nie była.

    Hmmm... ciekawe. Też nie pamiętam detali sprzed 20 lat

    Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r (tekst ogłoszony, celowo nie podaję
    najpierw ujednoliconego żeby niżej pokazać różnice)
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19
    910800350/O/D19910350.pdf

    (Podkreślenie i w nawiasach moje)

    Art.22.1
    Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty
    poniesione w celu osiągnięcia przychodów(...)
    Art.22.4
    Koszty pozyskania przychodów, z zastrzeżeniem aust.5 i 6, są potrącane
    tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.
    Art.22.5
    U podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty uzyskania
    przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku
    podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania
    poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące
    przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty
    uzyskania, które
    zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą
    ~~~~
    się do przychodów danego roku podatkowego(...)

    (czyli rachunki niezapłacone również stanowiły koszt, chyba, że ja coś
    źle interpretuję, albo czegoś nie doczytałem, bo z podpunktu niżej
    wynika, że to dotyczy również KPIR)

    Art.22.6
    Zasada określona w ust.5 ma zastosowanie również do podatników
    prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że
    stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób
    umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do
    tego roku podatkowego.

    (czyli, jeżeli KPIR nie była prowadzona w taki sposób, że wydatek
    przypadający jako koszt na dany rok można było wyodrębnić, to taki
    wydatek nie był kwalifikowany jako koszt - w pełnej księgowości takie
    wyodrębnienie jest niejako naturalne, pewnie dlatego dodatkowy zapis w
    kontekście KPIR.
    Ergo - jest to typowa metoda memoriałowa i tu wprost zapisano, że
    dotyczy również KPIR. Jeżeli warunek z ppkt.6 nie był spełniony - w KPIR
    - to wydatek nie stanowił kosztu i już.)

    Dopiero w tekście ujednoliconym (czyli z późniejszymi zmianami):
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19
    910800350/U/D19910350Lj.pdf

    (oprócz dodatkowego uszczegółowienia, czytamy:)

    6.Zasady określone wust.5-5c, zzastrzeżeniem ust.6b, mają zastosowanie
    również do podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów
    irozchodów, pod warunkiem że stale wkażdym roku podatkowym księgi te
    będą prowadzone wsposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów
    uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego
    (...)

    (uwagi jak wyżej)
    (i dopiero tutaj, czyli później, mamy:)

    6b.Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów wprzypadku
    podatników, októrych mowa wust.6
    (czyli KPIR...)
    , zzastrzeżeniem ust.5e, 6ba, 6bb i7b, uważa się dzień wystawienia
    faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do
    zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

    (Czyli dopiero tutaj, w pierwotnej ustawie tego nie było, została
    wprowadzona zasada dla KPIR, że za dzień poniesienia kosztu uznaje się
    datę wystawienia rachunku kosztowego, bez związku z datą uzyskania
    przychodu. Wszystkich kosztów. Przy pełnej księgowości ta zasada nie
    dotyczy kosztów bezpośrednich - te nadal ujmowane są dopiero w momencie
    uzyskania przychodu.)

    Nie chce mi się szukać kiedy dokładnie była wprowadzona ta zmiana, ale
    wydaje mi się, że dopiero od tego momentu stało się możliwe - dzięki
    temu zapisowi - na umożliwienie prowadzenia KPIR (rozliczanie kosztów)
    metodą uproszczoną. Czyli dopiero w tym momencie koszty bezpośrednie (a
    tym są niewątpliwie te "punkty", jak również zakupy towarów), można było
    księgować nie w dniu przychodu związanego z tym kosztem, lecz z datą
    rachunku.

    Reszta to konsekwencja. Czyli albo robimy "po staremu" metodą
    memoriałową z rozróżnieniem na koszty bezpośrednie-pośrednie z
    uwzględnieniem roku, którego dotyczą, albo wszystkie koszty traktujemy
    "równo" i wrzucamy z datą rachunku w sposób uproszczony "po nowemu".

    > a "wyrzucenie nadmiaru kosztów" następowało w remanencie.
    > I w zasadzie nawet tutaj na przełomie wieków były liczne dyskusje,
    > że jest taka możliwość, żeby memoriał zastosować do KPiR
    > Był jakiś punkt w rozporządzeniu o prowadzeniu KPiR,
    > ale trzeba było się mocno wczytać, zeby to wyłapać.
    > Więc pozostawmy to na razie bez uzgodnienia, która z metod jest bardziej
    > tradycyjna :-)

    Nie jestem historykiem prawa podatkowego, więc to są moje luźne
    spekulacje i tak naprawdę niezbyt to dla mnie istotne co było pierwsze,
    jajko, czy kura. Nie potnę się, jeżeli się okaże, że nie mam racji :)

    Pozdrawiam
    Piotr