  • Data: 2021-01-02 16:32:00
    Temat: Re: Odsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?
    Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 02.01.2021 o 12:12, cef pisze:

    > Czysto hipotetycznie zapytam:
    > dlaczego metodę memoriałową nazywasz tradycyjną metodą prowadzenia KPiR?
    > Tradycyjnie KPiR to powinna być prowadzona kasowo a memoriał był jedynie
    > dopuszczeniem.

    No nie do końca. Dopuszczeniem było prowadzenie metodą uproszczoną, a
    nie odwrotnie.
    I KPIR wcale nie powinna być prowadzona tradycyjnie metodą uproszczoną.
    Obydwie formy są równoważne i zależą od wyboru podatnika.
    Metoda uproszczona/kasowa nie bez powodu nazywana jest metodą
    uproszczoną. Jest uproszczeniem zasady ogólnej, czyli podstawowej dla
    podatku od osób fizycznych (koszt związany z przychodem).

    Ale oczywiście nie zamierzam bić o to piany i jak najbardziej mogę
    przyjąć, że tradycyjnie prowadzi się KPIR metodą uproszczoną, bo taką
    metodę wybierają najczęściej podatnicy.
    Ja użyłem słowa "tradycyjnie" w sensie odróżnienia od metody
    uproszczonej, która jest uszczegółowieniem-uproszczeniem ogólnej zasady
    (tradycyjnej...) zaliczania kosztu w związku z przychodem.

    Co do sporów o znaczenie słowa "tradycja" odsyłam do źródeł i opinii
    fachowców:
    https://www.youtube.com/watch?v=OWEMoJYvbos

    > Nie zaglądałem dawno do rozporządzenia w sprawie prowadzenia KPiR
    > ( a 20 lat temu to była lektura do kolacji) i tak się zastanawiam czy
    > przespałem jakieś
    > zmiany co ostatnio mi się zdarza, bo zmiany galopują - czy po prostu
    > da osób siedzących w pełnej księgowości tradycyjnym wydaje się memoriał
    > i stąd takie stwierdzenie.

    Słuszna uwaga. W pełnej księgowości zasada zaliczenia kosztów w związku
    z przychodem to jedyna możliwość wynikająca z tej ogólnej, podstawowej
    zasady.

    Uproszczenie wprowadzone do KPIR jest metodą podrzędną do zasady
    ogólnej, tak jak KPIR jest uproszeniem podstawowego sposobu rozliczania
    podatków w firmie jakim jest pełna księgowość.
    Możliwe, że ilościowo więcej podmiotów gospodarczych prowadzi KPIR niż
    pełną księgowość, ale czy z tego faktu możemy wyciągnąć wniosek, że
    pełna księgowość jest rozwinięciem KPIR? Czy może jednak KPIR jest formą
    uproszczoną w stosunku do (tradycyjnej :)) formy pełnej księgowości?

    Nie chcę napisać jakiejś głupoty (bo pamięć już nie ta co dawniej :) i
    nie chce mi się kopać po internetach), ale rozróżnienie w KPIR pomiędzy
    metodą memoriałową, a uproszczoną zostało wprowadzone chyba gdzieś ok.
    roku 2003 jakimś rozporządzeniem w sprawie prowadzenia KPIR. Jeśli Ci
    się chce, to poszukaj i najwyżej skoryguj głupotę, którą napisałem, bo
    nie wykluczam, że mi się źle coś skojarzyło :)

    Pozdrawiam
    Piotr